• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • JaneD
    kantarellkisse skrev 2011-10-02 13:46:22 följande:
    Jag tycker faktiskt hon var rätt rolig, och inte så tokig för det mesta men kanske lite knepigt klippt... Vi håller förstås inte med varandra (no shit!) men en poäng skulle egentligen kunna användas av oss barnlösa - den förbannade moderskapskulturen. Som att man blir till en ickemänniska i andras ögon om man inte får barn. Räcker det inte med att längta sig blå, ska jag behöva stå ut med att andra anser att jag missat meningen med livet också??

Jag tror att sjukvården gärna vill missa vilket trauma det är gå igenom ofrivillig barnlöshet. Vi försöker förstås också, för att vi vid varje "station" ska visa oss mogna och kloka så att ingen säger att vi inte får hjälp (både adoption och donation har ju i alla fall detta moment). Men faktum är ju att det är en långvarig livskris för de flesta, som dessutom inte går att lösa på ett normalt sett. Normalt får du en chock av något oväntat, du reagerar på den och blir kanske tillfälligt "tokig" och sedan börjar du anpassa dig till att det faktiskt hänt och leva vidare med framtiden som den blev. Barnlöshet bjuder inte på några svar. Alltså kan du inte, innan du fått barnen eller gett upp, göra färdigt och hitta framtiden. Och det säger sig självt att det är helt galet onyttigt att som jag tillbringa 4 år i limbo. Man blir chockad, kanske gråter - och sedan startar man om. Nästa gång kanske...

Vi borde vara bättre på att ta hand om människorna som levt sin värsta mardröm. Som under så lång tid bara startat om och startat om. Det är svårt att hitta till det mer sunda mönstret som leder till den nya framtiden, många av oss har lite frusit för att vi tvingats att inte komma dit under tiden vi behandlades. Jag behövde terapi bara för att få tillgång till mina känslor på ytan. De var onormalt stilla för att jag hela tiden pressat dem för att klara vardagen (därmed inte sagt att jag inte hade ett okej liv, det hade jag även under behandlingsåren) och jag hittade ingen onknapp någonstans. Men precis som mina behandlingar, fick det bli privat. Fast jag fick ju vara i Sverige, så alltid något Det tror jag händer både dem som misslyckas och dem som får sina barn. För dem som får dem är det ju lite tabu - man ska vara så lycklig, lyckad och färdig med krisandet när barnen kommit - när man fått som man ville. Men mardrömslivet sätter sina spår och vi borde nog få hjälp många av oss att hantera det - särskilt för att kunna vara de fria föräldrar vi vill vara.

Sorry det långa svaret... frågan får igång mig. För för det mentala välbefinnandet verkar inte direkt svensk sjukvård vara så mycket mer att hänga i julgranen än den utländska jag har erfarenhet av. Medicinskt sett suveränt. Men de tror att effekterna av sjukdomen ofrivillig barnlöshet begränsar sig till en medicinsk lösning och glömmer att de under tiden pressat människor till det yttersta av sin förmåga mentalt.
    Jättebra skrivet, jag känner igen så mycket och håller med dig om mycket. Särskilt det där med trauma, livskris och värsta mardröm. Men sedan får man (jag) ett barn och är lyckligast på jorden, men traumat är inte över. Jag kan inte se dessa program fast mitt barn nu är 7 månader gammal. Det är för jobbigt. Det ligger så djupt och ja, jag kan inte sätta ord på det. Det är inte över än och absolut ingen hjälp erbjuds. Jag var så säker på att man skulle erbjudas samtal med kurator eller liknande efter utredningen i samband med behandlingsstart. Det är helt galet att det inte erbjuds eller kanske tom är obligatoriskt, iaf ett besök. 

• Blondina

Exakt!!!! Vi erbjöds inte heller någon samtalshjälp. Har dock världens underbaraste svärmor som vid ett misslyckat FET gick in med extranyckel, för hon visste att jag behövde, men inte orkade öppna.

• Lindis1974

Jag går på RPC i Uppsala. Dem har två egna kuratorer. Så himla bra. Det borde vara standard överallt.

• Blondina
    Lindis1974 skrev 2011-10-03 15:36:36 följande:
    Jag går på RPC i Uppsala. Dem har två egna kuratorer. Så himla bra. Det borde vara standard överallt.
    Vi gick också på RPC, var aldrig tal om att få träffa dem. Hoppas det funkar bättre för andra.
  • Lindis1974

Blondina: vi fick frågan direkt och har gått ett par gånger.

• JaneD

Det borde verkligen vara standard. Både jag och min man hade uppskattat det enormt mycket! 

• Hjärtefröjd

Måste säga att jag tyckte Drömmen om ett barn var mycket mer gripande och verklighetsnära (i alla fall för oss) än Barn till varje pris. Tummen upp!

• Lindis1974

Håller med. Gillar det mkt mer än SVTs program. Det är oxå bra men lite mycket snack.

• Skuggan80

Hej, 

Tittade på båda programmen och kan inte riktigt komma fram till vilket jag tycker är bättre men en sak är säker: "Drömmen om ett barn"  fick mig att gråta! Jag gråter väldigt sällan och har varit med om ganska mycket i livet-fast utan tårar (det är nog egentligen inte helt bra..).
    Det här programmet väckte starka känslor och jag tycker att det är helt fantastiskt att det finns människor som öppet vill berätta om sina problem, sin sorg, hur de hanterar sinna upplevelser men även sin lycka!     

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.