• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • JaneD

Jag har också reagerat på det, och undrat om det är någon slags trend. På ett sätt tycker jag att det är jättebra för det pratas alldeles för lite och när man själv står mitt i allt orkar man (eller jag och min man orkade iaf inte) prata om det hur mycket som helst med allt och alla och förklara och utbilda. Kanske beror det på hormonerna eller oron och ovissheten, vad vet jag. Men trots att det egentligen är jättebra så mår jag lite illa av de här programmen (Obs! Jag har inte sett dem, de är förhoppningsvis jättebra). Kanske är det för nyligen som jag var ofrivilligt barnlös själv. Jag vet inte. 

• Veronica1
    kantarellkisse skrev 2011-09-26 17:24:06 följande:
    Tja eller också är man singel och får inga alls. Inga mediciner på högkostnad. Inga förbesök utan bråk och strul... Och inga privatfinansierade försök i Sverige.

Men faktiskt tror jag avsikten mer är att förmänskliga oss som lever med det här. Och diskutera gränserna för vad som är rimligt. Förhoppningsvis på ett någorlunda mjukt och nyanserat sätt till skillnad från flera dokumentärer som sänts tidigare. Det har varit mitt motiv för att medverka. Att jag vill få vara just mänsklig och inte en galning som går över lik för att uppfylla en dröm - trots att jag rör mig i utkanten av vad som är lagligt här (sedan att vi är lite galna till mans i infertilitetsträsket, det kan jag också bjuda på...)

Just nu är jag mest nojjig över att jag stimulerats 4 ggr innan vi ens börjat filma och ätit kortison i hög dos under några månader också - jag påminner mer om en cupcake än jag vill kännas vid att jag gjort. Lite ytlig får jag vara
    Så starkt av dig att ställa upp!!! Programmet var väldigt intressant, man fick en bra inblick i hur det kan vara för olika människor. Kanske andra som tittar kan ha lite mer förståelse för oss!
  • Fru U

Det enda var att det kändes lite som ett barnprogram i upplägget med berättarrösten o så... men jag kunde bortse ifrån det

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Hjärtefröjd
    Zinfandel skrev 2011-09-26 19:12:17 följande:
    Tack kantarellkisse för att du har ställt upp!!
    Instämmer!
  • Två döttrar och en son

Från en som tidigare levt i ett ofrivilligt barnlöst förhållande: Jättebra program!

Enkelt, rakt, låta smärtan hos de drabbade få tala för sig självt. Kanon!

Det enda jag reagerade väldigt starkt negativt på var den där knepiga (sorry) frivilligt barnlösa (inte pga det!) som tog mest utrymme i diskussionerna (konstigt nog i ett program om ofrivilligt barnlösa...) och enligt mig iaf hade åsikter som inte riktigt kändes meningsfulla i just detta sammanhang.... Som att "de som genomgår behandlingar bara för att de känner en press ifrån andra att få barn" inte ska erbjudas gratis försök...Obestämd

Liksom - vem går egentligen igenom den enormt påfrestande proceduren med IVF om man inte faktiskt själv har en enorm längtan och ett behov av barn själv?? Förvånad

Äntligen en vettig verklighetsförankrad bild av ofrivillig barnlöshet och vad det egentligen innebär.

Hoppas sååå att alla medverkande (och alla andra som kämpar med förstås) ska få bli föräldrar!!

Bra!
  • Fru U

Jag uppfattade författaren mer som att det är okej att ifrågasätta om familj med  barn är det som samhället måste promota till varje pris.

Att många skaffar barn utan att tänka sig för. Vilket de flesta faktiskt gör - barn ska man ha alltså skaffar man dem. De tänker inte igenom det (oftast inte i varje fall) på samma sätt som ofrivilligt barnlösa gör

• emi

Två döttrar och en son: Jag reagerade på precis samma sak som du. Blev faktiskt ganska irriterad på henne. Enligt mig måste man inte skaffa barn om man inte vill men man ska inte kritisera de som vill ha barn (må den önskan sedan vara inlärd eller inte).

• Fru U
    emi skrev 2011-09-26 22:10:35 följande:

Två döttrar och en son: Jag reagerade på precis samma sak som du. Blev faktiskt ganska irriterad på henne. Enligt mig måste man inte skaffa barn om man inte vill men man ska inte kritisera de som vill ha barn (må den önskan sedan vara inlärd eller inte).

Fast dokumentären heter barn till varje pris - frågetecken. Alltså måste de som inte håller med också få lov att komma lite till tals....
  • Lillan15

När är programmen? Måste se det. Har själv varit i IVF svängen. Har just fått en underbar dotter!

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.