• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • Viktors älskling

Vet en del som haft svårt att få barn. Tyvärr kommer det många gånger pikar från omgivningen som "Ska inte ni skaffa barn?" (har själv fått höra en del fast jag inte planerar barn för tillfället, kan ju hända ändå) och så vidare. Sådana här ord kan säkert såra de som har svårt att få barn och då kan man ju titta på de här programmen/läsa information om ofrivillig barnlöshet så kanske förståelsen ökar.

• kantarellkisse
    Viktors älskling skrev 2011-10-09 19:29:28 följande:
    Vet en del som haft svårt att få barn. Tyvärr kommer det många gånger pikar från omgivningen som "Ska inte ni skaffa barn?" (har själv fått höra en del fast jag inte planerar barn för tillfället, kan ju hända ändå) och så vidare. Sådana här ord kan säkert såra de som har svårt att få barn och då kan man ju titta på de här programmen/läsa information om ofrivillig barnlöshet så kanske förståelsen ökar.
    Jag hoppas att det ger den förståelsen. Framför allt hur mycket frågorna betyder för oss som kämpar, och att vem som helst i omgivningen kan vara drabbad utan att tala om det... Man kan sällan begära av en människa att orka förklara när det gör så ont. Och ändå är de där - som 15% av våra kollegor, vänner, bekanta och samarbetspartners.
  • Fru U

Jag tyckte bättre om det programmet på trean. Svt:s program är mer debattaktigt/ifrågasättande...

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Viktors älskling
    Fru U skrev 2011-10-09 21:17:31 följande:
    Jag tyckte bättre om det programmet på trean. Svt:s program är mer debattaktigt/ifrågasättande...

Har inte sett någon av programmen, de kanske finns på SVT play respektive TV3 play? Jag undrar mest vad det är som ifrågasätts, är det de som försöker få barn, sjukvården eller samhället i sig?
  • Viktors älskling
    kantarellkisse skrev 2011-10-09 20:29:05 följande:
    Jag hoppas att det ger den förståelsen. Framför allt hur mycket frågorna betyder för oss som kämpar, och att vem som helst i omgivningen kan vara drabbad utan att tala om det... Man kan sällan begära av en människa att orka förklara när det gör så ont. Och ändå är de där - som 15% av våra kollegor, vänner, bekanta och samarbetspartners.

Mammas ene svåger och hans fru hade svårt att få barn, de fick höra pikar i stort sett varenda gång vi träffades. Efter fyra år fick vi veta att mammas svågers spermier inte var särskilt snabba. Lyckligtvis hade hans fru turen att bli gravid redan på första IVF-försöket.
  • Viktors älskling

Om det är till någon tröst håller jag tummarna för alla här på FV som försöker bli gravida!

• Fru U
    Viktors älskling skrev 2011-10-10 13:07:40 följande:
    Har inte sett någon av programmen, de kanske finns på SVT play respektive TV3 play? Jag undrar mest vad det är som ifrågasätts, är det de som försöker få barn, sjukvården eller samhället i sig?
    Om alla vägar är de rätta vägarna? Programmet verkar inte ta ställning utan verkar vilja väcka tanken om vad som är rimligt eller inte rimligt ....
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • villsågärna38

Håller med många här, gillar också TV 3:s program bättre även om jag tycker att Kantarellkisse är en hjältinna som var med i SVT:s serie och gjorde det jättebra - ärligt och starkt!! Men överlag tycker jag att TV 3:s produktion går mer rätt in i hjärtat, kanske mer publikfriande men samtidigt handlar ju det här om känslor så det är helt ok i det här sammanhanget tycker jag. I TV 3:s serie får människornas historier tala för sig själva och man har skippat allt för mkt reflektioner av programledare och djuplodande och ifrågasättande debatter. Smaken är ju som baken men för min del så funkar TV 3:s koncept bättre helt enkelt i det här ämnet. Man kan hitta programmen på SVT play och på TV3 play. Drömmen om ett barn kan man redan nu se nästa avsnitt av genom Viaplay, har redan gjort det och det var lika bra som det första, snyftvarning även denna gång

• mrs Elliott

Slutar allas historier lyckligt då ? För i verkligheten är det ju så att en del helt enkelt inte får några barn..som vi tex.

• villsågärna38

I TV 3:s serie får ju ett par barn via adoption t ex så det handlar inte om att man måste föda barn och i SVT:s serie säger de öppet i början att alla i serien kommer inte att få barn men vet naturligtvis inte vad som händer för de som är med. Det kan ju vara fler som går vidare och adopterar efteråt osv.

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.