• Blondina

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

I dagens lokaltidning presenterade de kommande program under hösten. Både SVT och tv3 kommer sända serie om ofrivillig barnlöshet.

Vet inte hur jag ska reagera på det. Vet inte om jag kommer att titta. Vad tycker ni andra om detta?

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.
  • Lindis1974

Ja jag med ska titta. Hoppas att många som inte håller på med IVF tittar och får ert hum om hur jobbigt det kan vara.

• Zinfandel

Hoppas de vågar vara kritiska mot klinikerna.... (och att de inte är sponsrade av nån klinik....)

• Lindis1974

Tror inte dem kommer vara kritiska mot klinikerna. Det är inte det programmen ska handla om. Inte om jag har förrått det rätt i alla fall.

• Zinfandel

Eftersom klinikerna inte gör allt de kan så borde det vara av betydelse men jag antar att det inte är så.

• Lindis1974

Som sagt har egentligen ingen aning men det känns inte som om den typen av program.
    Vad är det som inte klinikerna gör? Lite OT men blir nyfiken. Har inte hört det förut :)

• Zinfandel

De gör väl inte mer än standard precis... Det finns vääääldigt mycket mer att göra. Individbaserade behandlingar hade varit önskvärt! 

• Lindis1974

Ok. Gör mig inte mycket klokare men tack för ditt svar :)

• kantarellkisse

Nej, jag tror faktiskt inte att programmen fokuserar på klinikerna - de verkar mer finnas som fond till de barnlängtandes liv - i båda serierna. Jag förstår på sätt och vis vad du menar, men samtidigt har det funnits dokumentärer som mer handlat om kliniker och buisness (även om de svenska är lite mer vänligt behandlade och Sveriges system inte kritiserats särskilt hårt) och vad jag saknat är i alla fall en känsla av hur det är att leva infertilitet och barnlängtan.

De två serierna är olika, i TV3s trailer verkar de mest röra sig bland behandlingar som är vanliga i Sverige medan trailern på SVT snarast handlar om fertilitetsturism (ur ett personligt perspektiv, vilket ju ändå är väldigt vanligt att vi gör - reser utomlands för behandling, och jag hoppas att medias "monstrifiering" av oss som reser ska bli mindre) även om det finns andra med i den. Så för mig känns det rätt bra att det är två serier samma år.

• callimero

Jag hoppas likt Zinfandel att de skulle granska den vård vi erbjuds både via Landsting (om man har tur) och för oss som betalar privat. Hur bisarra och orättvisa alla regler är och hur man som barnlös blir bemött i sin sorg av läkare och kliniker. Både som par, singel eller vad ens situation nu är. Hur mycket det handlar om att ha råd ekonomiskt att fortsätta sin kamp. Hur man som 40+ blir bemött både av kliniker och gynekologer.

Misstänker tyvärr att de inte kommer fokusera på det. Hoppas dock på realistiska vinklingar och inte bara rosa fluff som att "Vi lyckades på första eller andra försöket".

Generellt sett tycker jag det är bra ju mer uppmärksamhet förhållandena är för oss som är ofrivilligt barnlösa. Det är pest att ofta behöva förklara allt från A - Ö, många tror tex fortfarande att man blir garanterat gravid vid med IVF.

Hur det sedan påverkar hela ens liv, förhållande, psyke, kropp, syn på sig själv och livskvalitet är underlag för en hel programserie.

• kantarellkisse

Nej, det kommer de som sagt inte att fokusera på utan på människorna som lever med barnlösheten... Om man googlar "Drömmen om ett barn" har jag sett att flera av de medverkande som bloggar nu har lagt in sin medverkan i bloggarna och det verkar inte som att alla har lyckats och att det är så mycket rosa fluff. Annars vet jag inte så mycket om TV3's.

En del bloggare refererar också medverkan i SVT's serie. Men eftersom de har mer blandad kompott, med flera donationskonstellationer, så tvivlar jag på att det är fluffat där heller.

Däremot har jag svårt att föreställa mig att den som är mitt inne i sin kamp och deltar i programmet kan kosta på sig att själv vara särskilt kritisk offentligt - vi är ju ändå beroende av våra kliniker. Jag medverkar i SVT's och min historia är ju inte särskilt fluffig i alla fall... som helhet får det bli en överraskning även för mig.

Men förenklat lär väl båda vara, för att tilltala en allmän publik, och vi som är fertilitetsförstörda lär väl få våra hickor när det sägs så enkelt att det nästan förefaller konstigt för den som vet allt om medicinering, slemhinnor och donerade embryon.

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.