• Fru xx

Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.

Hej! Jag har följt båda programmen och tycker att båda är intressanta, men jag gillar treans program mer. För min del är det högre igenkänningsfaktor där. Svt's program känns mer inriktat på lite mer "extrema" grejer, som surrogatmamma i Indien och familj med två mammor och pappor där "alla är föräldrar till alla barn". Ska fortsätta se båda programmen, tycker det är jättebra att det fokuseras mer på ofrivillig barnlöshet!

• Fru xx

Kantarellkisse - Jag hoppas innerligt att det gått bra för dig, om inte så hoppas jag att du har ork att kämpa vidare och att det blir ett barn till slut. Det är oerhört starkt av dig att berätta din historia öppet i tv! Du är en stark kvinna! Jag är inte singel men har också erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och fertilitetsturism. Från början sa läkarna att det inte var något fel på mig, allt såg bra ut. Maken däremot hade något nedsatt kvalitet på spermierna och ett högt DFI-värde vilket visst gjorde det mycket svårt att göra en kvinna gravid på naturlig väg. Så vi fick remiss till IVF/ICSI. Gjorde 7 ICSI-försök med egna ägg och makens spermier. 6 av försöken resulterade i embryoinsättning, ibland ett och ibland två embryon, fick aldrig något till frysen. Ett försök avbröts då jag inte svarat på hormonerna och bara hade ett stort ägg. Blev inte gravid på något av försöken. De kan inte säga vad som är fel. Läkaren kunde inte längre uppmuntra oss till fler försök. Så vi vände oss till Danmark. Vi tänkte att det kanske var makens spermier som gjorde att det blev knas och ingen graviditet eller att vi kanske inte var kompatibla. Vi insåg att vi aldrig kommer att få ett gemensamt biologiskt barn, våra gener kommer aldrig att mixas ihop i ett barn, sorgligt och slutgiltigt, men vi kan tänka oss andra vägar. I Danmark har vi gjort 6 inseminationer med donerade spermier, men inte ett plus i sikte. Ska snart åka över igen för ett 7'e försök men är inte så hoppfull längre. Känns nu som att det kan vara så att det är något fel på mina ägg eftersom jag inte blivit gravid en enda gång under alla dessa år och med alla dessa behandlingar. Det blir nog inga genetiska barn för mig heller. Vi står i kö för äggdonation i Finland (mitt födelseland) och kan tänka oss både enbart äggdonation eller både ägg- och spermiedonation ifall det behövs. Resan hit har varit lång och tung och än är den inte slut. Ibland undrar man hur man ska orka men på något sätt så gör man det ändå. Önskar dig all lycka!

Svar på tråden Trend på TV om ofrivillig barnlöshet.