• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • CallGirl

Det handlar mycket om sociala faktorer, om utbildning, närverk etc. Amning är exempelvis vanligare hos högutbildade och kvinnor i "lägre" sociala grupper (jag har helt tappat en korrekta termen) ammar mindre. Unga föräldrar förekommer oftare i den gruppen med sämre sociala möjligheter så det är en förklaring varför dessa kvinnor ammar mindre.

Amningsfrekevensen har en tydlig koppling till klass helt enkelt.

(och nu kommer säkert flera unga föräldrar påpeka att de minsann ammades men när man ser till sociologiska förklaringsmodeller så ser man till grupper och inte till individer)

• Novis mamma

Jag ammade inte min dotter av den enkla anledningen att hon inte fixade det där med tekniken. Eftersom det inte gick så blev hon vrålhungrig och då gick det absolut inte för henne att få till det rätt. Väntar nu vårt andra barn och jag hoppas verkligen att det kommer funka med amningen!

Känner flera unga mammor (vad är egentligen ungt? Vi är 20-23 år) som ammar sina barn. Vi fick barn ungefär samtidigt och jag var den enda som flaskmatade vår dotter. 

♥ Nova 101219 ♥
  • Alvi
    Novis mamma skrev 2011-07-06 10:13:16 följande:
    Känner flera unga mammor (vad är egentligen ungt? Vi är 20-23 år) som ammar sina barn. Vi fick barn ungefär samtidigt och jag var den enda som flaskmatade vår dotter. 
    Jag fick barn vid 24 år (och 1 dag. ) och såg mig inte som särskilt ung. Men jag tänker mig kanske 20 och neråt.
  • mysgravid

Har två barn, väntar nr 3...

Vet många som flaskmatar istället för att amma... Dock varierande åldrar från 20-27 år...

Jag har fått första som 20 åring och har ammat dem båda!

Vet inte riktigt varför folk flaskmatar, det verkar som de nära mig iaf tycker det känns jobbigt att amma.

En som blir deppig av att amma och fick rådet att låta bli då!

Jag har aldrig haft några problem och kommer amma nr 3 också :)           

• Jackie85
    CallGirl skrev 2011-07-06 10:10:09 följande:
    Det handlar mycket om sociala faktorer, om utbildning, närverk etc. Amning är exempelvis vanligare hos högutbildade och kvinnor i "lägre" sociala grupper (jag har helt tappat en korrekta termen) ammar mindre. Unga föräldrar förekommer oftare i den gruppen med sämre sociala möjligheter så det är en förklaring varför dessa kvinnor ammar mindre.

Amningsfrekevensen har en tydlig koppling till klass helt enkelt.

(och nu kommer säkert flera unga föräldrar påpeka att de minsann ammades men när man ser till sociologiska förklaringsmodeller så ser man till grupper och inte till individer)
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
  • Litet My

Oj, nu blir det nog liv i luckan =)

Har dock också sett av detta fenomen då tänker jag inte på de som inte kan amma av någon anledning utan de som frivilligt valt bort ammningen trots att det funkat.

• Alvi

Jackie: Nu vet jag inte om CallGirl har belägg för det hon säger - vem vet, kanske finns det studier på detta. Gapskrattar du fortfarande om du får se resultat av en sådan eventuell studie? Tack för alla svar och ursäkta min frånvaro av styckeindelning.... Skit-Firefox!

• vittra

Ja tyvärr är det ju så som CallGirl skriver, amning är vanligare bland högutbildade och jag har fått samma bild som dig TS. Tonårsföräldrar verkar välja bort amningen förvånansvärt ofta. Jag förstår det inte, men så ser det ju uppenbarligen ut. En anledning jag hört är "min mamma ammade inte så då ska inte jag heller amma"... eh?

• vittra
    Alvi skrev 2011-07-06 10:16:28 följande:
    Jag fick barn vid 24 år (och 1 dag. ) och såg mig inte som särskilt ung. Men jag tänker mig kanske 20 och neråt.
    Jag tänker också 20 och nedåt, tonårsföräldrar.
  • Tezeen

Jag va 22 år vet inte om jag räknas som ung.
    Men jag försökte amma och ville inget hellre än att kunna amma min dotter men jag fick sånna inflamations mjölkstockningar så låg i 40 graders feber till och från i 3 veckor och sen efter 3 veckor orkade jag inte kämpa mer då varken jag eller dottern mådde bra utav de så fick ta till me erkättning.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?