• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • CallGirl
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:25:49 följande:
    Rökning är ju ett aktivt val man gör. Att amningen skall krångla är ju inget man själv väljer att den skall göra.
    Visst väljer man också när det gäller amning. Man gör ett aktivit val när det gäller att läsa på, söka hjälp, kämpa etc. Många problem med amningen kan avhjälpas om man vill och man kan även delamma om man vill. Ytterst få kan inte amma alls, men som sagt det handlar om ett aktivt val hur mycket man vill kämpa. Jag valde att lägga min energi på annat istället för att amma.
  • alvaereva
    JoSoo90 skrev 2011-07-06 10:29:55 följande:
    Jag e 21 när min lille komer och jag tänker amma :)
    Om det funkar vill säga!
  • Alvi
    Waldo skrev 2011-07-06 10:30:06 följande:
    Är TS ute efter ett seriöst svar på sin undran?

Jag kunde inte amma eftersom jag har opererat båda brösten.
    Jag opererade bort cystor vid 22 års ålder. Födde barn vid 25 och tillhör medelklass
    Ungen fick flaska och växte upp till en helt frisk och normal tonåring

Undra om det är en tillräckligt legitim anledning till att inte amma.
    För om man ska följa er logik så utsatte jag ju mitt barn för alla dessa hemska risker och jag gjorde det fullt medvetet
    Men snälla du, det är ju detta jag menar i min TS. Jag är INTE ute efter en ilsken tråd, men ditt sätt att fråga "Är det en tillräckligt legitim anledning?" visar ju tydligt på försvarsställning.

Du hade ju uppenbarligen ett hinder, inte så himla lätt att köra på då, eller hur? Tänk själv, hur tror du jag menade med min fråga?
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Jackie85

Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.

• BymBym

Waldo - det är väl ingen i tråden som dömt ut någon som inte ammar??

• Maie

Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.

• vittra
    Mrs Moneybags skrev 2011-07-06 10:26:06 följande:
    Jag tror det har mer med socialgrupp att göra, än med ålder.
    Det tror jag med. Kopplat till sambandet man sett att tonårsföräldrar i mycket högre grad förekommer bland socialt utsatta grupper så blir ju TS slutsats alldeles riktig.
  • CallGirl
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:33:37 följande:
    Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.
    Jag skulle vilja påstå att det också hör samman med sociala faktorer eftersom högutbildade har en annan vana av att läsa på och liknande. För att få en lyckad amning måste man ha kunskap.
  • trassan

bara läst ts.. mina barn var sjuka vid förlossningen och sedan vart jag det med så det vart aldrig någon amning för den saken... hade inget att göra med att jag är ung, hade vart samma sak fast jag vart 40.

• vittra
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:33:37 följande:
    Men TS har ju inte skrivit något om krånglande amning?
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?