• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Jackie85

Jag är 26 år och har nyligen slutat amma. Jag helammade sonen till han var 4½ månad, men det visste få efterssom jag hade så rikligt med mjölk att jag helt enkelt pumpade ut en extra portion och tog med mig när jag skulle iväg. Med andra ord fick sonen flaska så fort vi skulle utanför hemmet, men det var bröstmjölk i. Skulle jag däremot ut på stan eller liknande och inte hade ett kylskåp att förvara det i så tog jag med mig färdig ersättning på tetrapak. Räknas det då som att jag flaskmatade min son även att det var min bröstmjölk han åt?

• vittra
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:19:09 följande:
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
    Nej, men större risk att de väljer bort amningen! Fakta. Sen problem med amningen är ju en heeelt annan fråga.
  • Novis mamma
    Alvi skrev 2011-07-06 10:16:28 följande:
    Jag fick barn vid 24 år (och 1 dag. ) och såg mig inte som särskilt ung. Men jag tänker mig kanske 20 och neråt.
    Okej. Det kan ju vara så att många blir stressade av amningshysterin som är. Jag kände av den och tillslut mådde jag så dåligt för att vi inte fixade amningen. Hellre en glad mamma och nöjd bebis än en stressad mamma och missnöjd bebis.

Det är många som verkar tycka det är extremt viktigt med amning. Överallt jag är så är det ALLTID någon som frågar om jag ammar min dotter. Sist träffade jag en för mig helt främmande mamma, hon frågade om jag ammade min dotter. Varför är det så viktigt att veta? Speciellt när man inte känner varandra.. 
    ♥ Nova 101219 ♥ ♥Liten i magen BF 120310 ♥
  • BymBym

Jackie85 - är inte alls säkert att det är korkat. Många undersökningar visar på företeelser som är vanligare beroende på vilken social status man har. T ex är det mycket vanligare att lågutbildade röker än högutblidade.

• accept

Håller med TS i det där om sociala faktorer. Jag själv är 20 år, fyller 21 i år, och helammar  min dotter som är 2,5 månader. Skulle aldrig få för mig att utsätta (provocerar medvetet) min tös för ersättning.

• Neville

av de unga mammor jag känner så har en hel del av dem valt att inte amma länge för det funkar inte. En del har valt flaskmatning då pappan fått en viktigare roll och en del valde det pågrund av att de helt enkelt inte ville amma.

Jag fick första barnet vid 17, andra 19 och tredje 22, har ammat varje gång. första och andra i ett och etthalvt år var och sista i tio månader ungefär. Jag hade helt enkelt inte ron i kroppen med sista för alla ammningspauser.

• Jackie85
    BymBym skrev 2011-07-06 10:23:54 följande:
    Jackie85 - är inte alls säkert att det är korkat. Många undersökningar visar på företeelser som är vanligare beroende på vilken social status man har. T ex är det mycket vanligare att lågutbildade röker än högutblidade.
    Rökning är ju ett aktivt val man gör. Att amningen skall krångla är ju inget man själv väljer att den skall göra.
  • vittra
    BymBym skrev 2011-07-06 10:23:54 följande:
    Precis. Självklart skiljer sig olika företeelser beroende på social status... det kan man ju inte direkt bortse från.
  • Mrs Moneybags
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:19:09 följande:
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
    Nej, men statistiken säger att flaskmatning är något vanligare bland lägre socialgrupper av många olika skäl. Inte för att det är något fysiskt fel på någon grupp...

Jag tror det har mer med socialgrupp att göra, än med ålder.

Personligen tycker jag inte att det har någon större betydelse i det stora hela, det är bara ytterligare ett sätt att ställa mammor mot varandra i likhet med vaginal förlossning/kejsarsnitt osv.

Varför kan vi inte bara konstatera att vi alla gör det som känns bäst för oss själva och det vi KAN göra av fysiska och medicinska skäl och låta bli att döma varandra så hårt??

Huvudsaken är väl att våra bebisar mår bra och att vi själva mår bra.
  • BymBym

Amningen krånglar för många. Valet kommer om man fortsätter amma eller inte.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?