• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Alvi
    Novis mamma skrev 2011-07-06 10:13:16 följande:
    Känner flera unga mammor (vad är egentligen ungt? Vi är 20-23 år) som ammar sina barn. Vi fick barn ungefär samtidigt och jag var den enda som flaskmatade vår dotter. 
    Jag fick barn vid 24 år (och 1 dag. ) och såg mig inte som särskilt ung. Men jag tänker mig kanske 20 och neråt.
  • Alvi

Jackie: Nu vet jag inte om CallGirl har belägg för det hon säger - vem vet, kanske finns det studier på detta. Gapskrattar du fortfarande om du får se resultat av en sådan eventuell studie? Tack för alla svar och ursäkta min frånvaro av styckeindelning.... Skit-Firefox!

• Alvi

Blomstrande: Nej, det har ingen som helst betydelse, min fråga var om det finns något samband med just unga mammor, eller om det är slumpen.

• Alvi
    BymBym skrev 2011-07-06 10:27:28 följande:
    Amningen krånglar för många. Valet kommer om man fortsätter amma eller inte.
    DET kan jag nog hålla med om. Min dotter åt inte ALLS de första 2 veckorna - hon sondades. Bara där hade jag kunnat ge upp. Men jag kämpade på i många månader och TILLSLUT kunde jag amma henne i 16 månader.
  • Alvi
    Waldo skrev 2011-07-06 10:30:06 följande:
    Är TS ute efter ett seriöst svar på sin undran?

Jag kunde inte amma eftersom jag har opererat båda brösten.
    Jag opererade bort cystor vid 22 års ålder. Födde barn vid 25 och tillhör medelklass
    Ungen fick flaska och växte upp till en helt frisk och normal tonåring

Undra om det är en tillräckligt legitim anledning till att inte amma.
    För om man ska följa er logik så utsatte jag ju mitt barn för alla dessa hemska risker och jag gjorde det fullt medvetet
    Men snälla du, det är ju detta jag menar i min TS. Jag är INTE ute efter en ilsken tråd, men ditt sätt att fråga "Är det en tillräckligt legitim anledning?" visar ju tydligt på försvarsställning.

Du hade ju uppenbarligen ett hinder, inte så himla lätt att köra på då, eller hur? Tänk själv, hur tror du jag menade med min fråga?
  • Alvi
    Maie skrev 2011-07-06 10:33:53 följande:
    Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.
    Ahaaa, trist!! Särskilt som många (alla??) sjukhus har blivit listade som amningsvänliga, då borde ju BVC fotsätta med det...!
  • Alvi
    ill e gal skrev 2011-07-06 20:58:52 följande:
    Jag är 21 och mina tvillingar kommer att komma när som helst,
    varför jag inte kommer amma hela tiden är pga att jag har verkligen
    ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt.
    Så det blir att pumpa mycket och ha ersättning.
    Så det är min anledning. Men nu vet jag ju inte heller om mina barn
    kommer vara så mycket för ammandet eller om min kropp ens klarar av det heller.

Jag har flera vänner i min ålder och yngre som är mammor som
    ammade länge tills barnen började äta.
    Det beror väl mest på person till person, det är väl bara så att
    om unga gör det reagerar folk mer på det.

mammaems.webblogg.se/
    Nu hoppar jag in här mitt i alla svar, och bara rycker ett inlägg, dessutom från en blivande tvillingmamma och hjag har själv inga tvillingar så jag vet ju inte... men jag reagerade på detta:

"jag har verkligen ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt."

Hur kan du veta detta i förväg? Nu vill du ju uppenbarligen inte amma, men tror du inte att inställningen kan hjälpa en bra bit på väg? Typ "Det kommer vara tvunget att sitta fast i soffan de första veckorna, men det får det vara värt." ...?

Bara en tanke, inte riktat enbart till dig, utan att inställningen kanske svajar i många fall?
  • Alvi
    snurrigt skrev 2011-07-06 21:37:16 följande:
    Jag fick barn som 19 åring, och jag ammade min son (Helammade) tills han var 8-9 månader gammal. Gav han även potatis, morätter, gröt osv mitt på dagen för att han skulle få extranäring, men ammade till maten på dagen också.
    Hur ställde sig BVC till det? Jag helammade i 6,5 månader, sedan blev jag tvingad att börja med mat vilket resulterade i viktnedgång...
  • Alvi
    Charlow skrev 2011-07-06 21:40:17 följande:
    Men va är det du hakar upp dig på? Hon sa att det är bestämt hon vet inte! Guuud
    Nej, detta skrev hon:

pga att jag har verkligen
    ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt.
    Så det blir att pumpa mycket och ha ersättning.
    Så det är min anledning. Men nu vet jag ju inte heller om mina barn
    kommer vara så mycket för ammandet eller om min kropp ens klarar av det heller.

Hon vet redan nu att hon verkligen inte kommer ha någon ork att amma mycket. Men det kan ÄVEN hända att barnen/kroppen trilskas. Alltså är det negativ inställning x 2 i mina ögon.
  • Alvi
    Här och nu skrev 2011-07-06 21:40:18 följande:
    Men nånstans måste man börja med att TESTA mat.
    Javisst, men hon tyckte att testa skulle jag gjort för länge sen, nu jävlar ska ungen ha portioner!, typ...
  • Alvi
    Här och nu skrev 2011-07-06 21:42:05 följande:
    Men BVC är också räddningen för de familjer som hotas att gå sönder pga. amningshets från BB.
    Då stämmer det som skrevs tidigare i tråden - BB är amningsvänliga och uppmuntrar till amning medan BVC släpper "direkt" och säger att det är okej med flaska. Kanske lite avvägning om vilka mammor som faktiskt kan behöva vägledas för att klara amningen och vilka som hellre tar flaskan direkt kunde vara bra?
  • Alvi
    Charlow skrev 2011-07-06 21:48:16 följande:
    Men snälla hon väntar tvillingar! Det kan vara rätt påfrestande att amma ETT barn. Hon kommer ju känna vad som känns bäst för dom sen. Jag tycker att man borde försöka,men man är inte en bättre eller sämre förälder för att man ammar/ inte ammar. Amningen har ju många fördelar men inga barn har dött av flaskmatning av  vad jag vet iallafall.
    Men du, jag menade bara på att inställningen kan göra mycket. Hon "vet" redan nu att hon inte kommer att orka. Och som jag skrev (läste du det?), jag har själv inte tvillingar så jag vet inte, men jag reagerade på inställningen och tänkte att det kanske är något som är en gemensam nämnare.
  • Alvi
    Charlow skrev 2011-07-06 21:55:14 följande:
    Men du låter så himla negativ, det är lite tråkigt. Och som du själv sa, du har ingen erfarenhet av tvillingar så ssshh
    Oj, vad härligt att bli Schh;ad på, verkligen gemytligt och trevligt för en tråd jag gärna vill hålla på en icke ilsk nivå. Tack för det.

Jag försöker bara vara saklig. Ser du det som negativt så får det stå för dig.
  • Alvi
    Charlow skrev 2011-07-06 22:10:12 följande:
    Alvi skrev 2011-07-06 21:57:00 följande:
    Oj, vad härligt att bli Schh;ad på, verkligen gemytligt och trevligt för en tråd jag gärna vill hålla på en icke ilsk nivå. Tack för det.

Jag försöker bara vara saklig. Ser du det som negativt så får det stå för dig.
    Men precis som att jag sshhar dig är det inte trevligt att du "attackerar" en gravid tvillingmamma. Jag blir lite irrterad jaa
    "Bara en tanke, inte riktat enbart till dig, utan att inställningen kanske svajar i många fall?" skrev jag.

Attackerar?

Okej, tack för konversationen, uppenbarligen tar du mina ord helt fel.
  • Alvi
    OnMyWay skrev 2011-07-06 22:30:07 följande:
    Nu kanske jag är helt ute och cyklar men eftersom jag blev mamma vid 20 och har många vänner som fick barn tidigt så tror jag att EN anledningen kan va denna. 
    Att få barn är omtumlande och jobbigare än många tror. Både mentalt och fysiskt. Aminig är inte en lätt sak för många, det kan va ett heltidsjobb den första tiden. Och JAG anser att många (INTE alla) tonåringar inte är mogna att bli föräldrar. Därför tror jag att man lättare ger upp/väljer bort för att man kanske brottas med omställningsbesvären från att va ensam till att bli mamma på ett helt annat sätt än en kvinna med lite mer livserfarenhet. Jag kan säga att fixa mamma rollen  vid min andra förlossning 100 gånger bättre än vid den första. Och det va inte pga att jag gjort det förut utan för att jag mognat som person och va lite mer torr bakom öronen. 

Jag kommer råda mina döttrar att vänta länge med barn. Jag ångrar inte någon av mina underbara ungar men jag ångrar att jag inte väntade längre.
    Hoppas ni förstår mitt röriga svar.. 
    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?