• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Lavish
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:04:52 följande:
    jinxan: De blir hängiga av att man VARIT gravid. Dröjer ibland tills EFTER bebisen kommit.
    Eller så ÄR det faktiskt amningen som gör dom hängiga, så verkar det vara med mina :-P
  • Läängtar

Jag fick mitt första barn när jag var 20. Helammade tills hon var 8 månader!

• 3 barns mamma84
    Alvi skrev 2011-07-06 10:04:07 följande:
    Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...

TS
     alla kan inte amma alla får inte mjölken som skulle kunna räka till .. 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Här och nu

Emphi: Men MVC är en vårdinstans o det är illa när dessa ljuger eller är så dåligt pålästa att de säger fel.

• Bettli
    jinxan skrev 2011-07-06 14:52:21 följande:
    Bettli: haha nej du.. Det är ingen myt!! :O Jag är 22 år och ammar mitt andra barn och när de är urammade så är dom totalt helförstlrda.. Hängiga som fanken.. Skittråkigt.. "/
    det är en myt, såg dokumtär och forskning kring det. det är inte själva amningen som gör det utan gravditeten bland annat. samt andra ärftliga faktorer. om jag jämför mina bröst från innan jag blev gravid och nu när jag är gravid, så hänger de ju redan, utan att jag ens börjat amma. men det är inte själva amningen i sig som är orsaken till att de börja hänga. känner massvis med mammor som valt att inte amma som har vad du kallar urammade och hängiga. Visst det kanske är tråkigt men känns som ändå en sak man får räkna med om man vill ha barn :)
  • 2 små prinsessor

Jag fick första barnet när jag var 19, ammade henne i 9 mån. Fick andra när jag var 23, och ammade henne i ett år. Känner flera som valt att inte amma, men inte har det berott på ålder. Men visst, det kan säkert vara så.

• susa
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:06:10 följande:
    Emphi: Men MVC är en vårdinstans o det är illa när dessa ljuger eller är så dåligt pålästa att de säger fel.
    Både MVC och BVC ger mäkliga råd ibland, tycker jag. Man får ibland ta det de säger med en stor nypa salt.
  • Här och nu

Vissa har inte mjölk nog
    Vissa barn kan inte suga
    Vissa bröst är inte sugbara
    Vissa mår psykiskt dåligt av att amma
    Vissa barn vill inte amma
    Vissa mammor får inte amma pga. medicin
    Vissa mammor kan inte amma pga. gjorda operationer

• Här och nu

Emphi: Men de är ju till för att hjälpa. Tur att en kompis fick amningsstrul o amningshets före mig, så jag kunde stå på mig mer, men synd om henne.

• Dohgon
    Lavish skrev 2011-07-06 15:05:17 följande:
    Ja det är sant, när jag ska ut tar jag ofta med min en flaska urpumpar bröstmjölk att ha att ge om jag t.ex ska åka tunnelbana eller röra mig på väldigt offentliga ställen, eftersom det är mycket bekvämare att ge flaska än tutte då. Så om någon sett mig flaskmata mitt barn offentligt så tror de väl antagligen att jag föder upp ungen på ersättning fast han i själva verket blir helammad.

Isf kan jag tänka mig att det är så att äldre mammor har mer skinn på näsan att sätta sig och dra fram tutten varsomhelst än yngre mammor som är mer om sig och kring sig om att visa brösten. Det är ju ett faktum att yngre (speciellt säkert de som bildar familj tidigt) är mer konservativa.
    Ja det verkar vara så att alla tror att man alltid flaskmatar bara för att man gör det ute bland folk.
    det finns många trådar om hur fel det är att amma offentligt och man blir utslängd från ställen om man gör det, är det då inte lika bra att flaskmata om man trivs med det så man inte får massa otrevligt blickar, eller någon snuskgubbe som hoppas få en glimt av brösten =)

Tror precis som du, att de äldre har lite mer skin på näsan =)
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?