• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • 2 små prinsessor
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:08:04 följande:
    Vissa har inte mjölk nog
    Vissa barn kan inte suga
    Vissa bröst är inte sugbara
    Vissa mår psykiskt dåligt av att amma
    Vissa barn vill inte amma
    Vissa mammor får inte amma pga. medicin
    Vissa mammor kan inte amma pga. gjorda operationer
  • 3 barns mamma84

Fick första när jag var 20 år ammade i 2 veckor och stoppade till när mjölken blev till blod och onda vårtor !!
    Fick andra när jag var 23 och jag försöke men herren min ville inte så det var flaska på bb
    Fick tredje när jag var 26 och jag vägrade amma sa det det mvc och skrev på avtalspapper men när jag kom hem gav jag honom bröst 3 ggr och mjölken kom ammade honom till 2 månader +4 dagar ca och gav honom flaska med (delammade)
    Jag skiter i hur mina bröst ser ut jag är en LYCKLIG trebarns mamma och jag njuter varje stund.

Ser inte ner på folk som ammar och ger flaska jag ser stolt på dem att dom älskar sina barn!!
    Att röka under graviditeten är dumt dumt dumt men det är inte lätt att sluta när man väl har rökt i många år och sen blir gravid. jag rökte och drack när jag väntade 1:a jag gjorde fel men jag stoppade till (RÄTT TIDIGT) innan jag han till vecka 10 !! sen har jag inte gjort något fel alls utan en normal bra graviditet. sen har det varit så med alla tre       

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • tinnor

Jag har ammat båda mina i minst 1½ år och tycker det verkar som att det är de äldre som ger upp först..

• Här och nu

Ja, vilken mamma är bäst? Den som ammar fast den märker att barnet inte blir mätt,går ner i vikt mm än den som ger ersättning o ser till att barnet blir mätt? I det fallet är svaret solklart hoppas jag.

• susa
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:08:59 följande:
    Emphi: Men de är ju till för att hjälpa. Tur att en kompis fick amningsstrul o amningshets före mig, så jag kunde stå på mig mer, men synd om henne.
    Jag försvarar inte MVC/BVC. Jag har inte fått hjälp från dem då jag bett om det utan oftast fått svaret "Det känner du nog bäst själv!" Och när jag fick min första som inte sov på nätterna förrens han var tre år då han hade nattskräck, vid varje BVC-träff påtalade jag att han skrek hela nätterna. Fick svaret ovan och en gång fick jag ett konkret råd :"Väck honom klockan 23 och ge honom gröt" sa en barnläkare (som jobbat i många år med barn). Visst väcker man en sovande unge och ger den ett mål mat - not! Skulle väl aldrig falla mig in att väcka ungen om den äntligen sover. DUMT

Så länge man inte har några problem så hjälper MVC/BVC och säger huir duktig man är för magen/barnet följer kurvan osv
  • Här och nu

Emphi: Vårt barn åt för dåligt under dagen, så vi var tvungna att väcka honom för att tillmata, men det gjorde inte så stor skillnad. Han åt mer efter ett tag istället.

• CarolineA

Det finns valdigt fa som verkligen helt fysiskt ej kan amma, ung 1%! Ju mer du ammar eller som vi idag har lyxen att pumpa, ju mer producerar du! Sen om man valjer for vad nu anledning man har att ej amma sa maste det ju oxa accepteras. Sen att det boostar immunforsvaret ar ju naturligtvis uppenbart, da det ej finns ratt antikroppar for en mannisko bebis i ko-protein, vi vet nog heller ej inte vad formula gor for vara barn da det har blivit populart pa mkt senare tid, det va introducerat redan pa 30 talet men da var det ingen som anvande det, istallet anvandes ersattnings mammor som ammade andras barn. Under 80 talet blev det valdigt populart igen o ch jag tror anledningen var att vi kvinnor redan var ute i arbetslivet da, ja naturligtvis innan 80 talet oxa! Om man ar orolig over att amningen forstor brosten ska man nog avvakta att ha barn oxa for redan under graviditeten sa forstoras brosten och darmed bristningar, sjalva amningen forlanger ju bara storleken och att eventuellt nar du slutat att dom mkt val kan vara mer "slappa" an vad dom var innan du va gravid, liten uppoffring for ens barn valbefinnande tycker jag! Mvh Caroline  

• Göteborg

Jag kommer inte att få amma min lill* som kommer i början av december på grund av medicinering. Känns jättetråkigt, men vad ska jag göra?

• MuM2girls

Var 23 med min dotter ammande i 2 månader sedan såg mina vårtor inte längre ut som vårtor, tog mig 2 månader innan de såg normala ut:( Ska nu få en liten igen och ska denna gång försöka med amningsnapp eller va det heter från början för att slippa få såriga och kunna amma längre!! Men att fler unga skulle flaskmata tror jag inte på, utan det är nog rätt blandat mellan åldrarna och det finns oftst orsaker till det!!

• susa
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:20:18 följande:
    Emphi: Vårt barn åt för dåligt under dagen, så vi var tvungna att väcka honom för att tillmata, men det gjorde inte så stor skillnad. Han åt mer efter ett tag istället.
    Om barnet inte växer är jag inte emot att väcka för att äta men att väcka och ge gröt till en unge som har nattskräck, som gallskriker minst en gång i timmen mest hela natten och är då okontaktbar och vevar som en helikopter om man försöker trösta är bara dumt. Han var inte hungrig och inte heller liten
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?