• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • 3 barns mamma84
    Här och nu skrev 2011-07-06 16:20:17 följande:
    2 barns mamma: Så du menar att om du skrivit att du vill amma får du inte ändra det utan att skriva nytt avtal? Tror faktiskt inte på det. Ingen kan bestämma om man ska amma.
    Tro eller ej men det var inte du som VILLE skriva på utan jag .
    Det är så att jag blödde blod när jag ammade min första och jag försökte i 2 veckor med blåga !
    När jag väntade Andra tvingade man mig att amma men jag vägrade ..
    När vi sen flyttade till danmark sa jag till min bm jag vägrar att amma denna bebis jag får och berättade varför.
    Jag fick skriva på min förlossnings papper (önskemål) om att inte bli frågad till att amma denna bebis utan ville ge flaska direkt och denna papper gick vidare till förlossningen och dom läste och accepterade detta önske mål.

xxxxxx vill inte amma sitt nyfödda pojk och vill ge modersmjölk. 
    Men när jag kom hem dagen efter mitt snitt så gav jag honom bröst 3 ggr och vipps kom mjölken och jag vart glad jag ville inte amma men gjorde det iaf.
    När jag blir gravid igen kommer jag ta detta upp men jag vill inte att mans ka tvinga mig denna gången häller utan om jag vill så gör jag det själv.         
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • 3 barns mamma84
    Idah84 skrev 2011-07-06 16:24:39 följande:
    Min BM har skrivit in i min journal att jag inte vill amma så att personalen på förlossningen ser detta o inte kommer att tjata på mig för att jag säger nej o därmed kommer bli övertalad till nåt jag egentligen inte vill.
    Precis som här jag skrev under och detta kom vidare och INGEN tvingade eller frågade mig  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Lavish
    CallGirl skrev 2011-07-06 15:48:04 följande:
    Men ingen har väl skrivit om bättre och sämre utan vad det beror på att yngre mammor ammar mindre och då finns det statistik som visar att

1. Kvinnor med sämre läge i samhället dvs. sämre sociala förutsättningar skaffar barn tidigare
    2. Kvinnor med sämre sociala förutsättningar ammar mindre

Det handlar inte om att högutbildade är värda mer, att äldre mammor är bättre, att det är bättre att amma etc. Det handlar om att det finns samband i samhället när det gäller ålder och amning och utbildning och amning.

Det är sociala fenomen som diskuteras inte värderingar eller liknande
    Men det finns alltså vetenskapligt belagt att det ÄR så?
  • Här och nu
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 16:27:55 följande:
    Tro eller ej men det var inte du som VILLE skriva på utan jag .
    Det är så att jag blödde blod när jag ammade min första och jag försökte i 2 veckor med blåga !
    När jag väntade Andra tvingade man mig att amma men jag vägrade ..
    När vi sen flyttade till danmark sa jag till min bm jag vägrar att amma denna bebis jag får och berättade varför.
    Jag fick skriva på min förlossnings papper (önskemål) om att inte bli frågad till att amma denna bebis utan ville ge flaska direkt och denna papper gick vidare till förlossningen och dom läste och accepterade detta önske mål.

xxxxxx vill inte amma sitt nyfödda pojk och vill ge modersmjölk. 
    Men när jag kom hem dagen efter mitt snitt så gav jag honom bröst 3 ggr och vipps kom mjölken och jag vart glad jag ville inte amma men gjorde det iaf.
    När jag blir gravid igen kommer jag ta detta upp men jag vill inte att mans ka tvinga mig denna gången häller utan om jag vill så gör jag det själv.         
    Inte ens i Danmark får vården tvinga nån att amma.
  • Här och nu
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 16:29:26 följande:
    Precis som här jag skrev under och detta kom vidare och INGEN tvingade eller frågade mig  
    Varför ska du skriva under? Räcker att du säger eller skriver. Namnteckning behövs inte.
  • mymy

De ger väl flaskan av en anledning kan jag tro. Sen vad den anledningen är ska vi andra inte bry oss om. De kanske inte kan eller helt enkelt inte vill amma. Vilket som är väl ok o alla bestämmer vi själva :)

• sirisdotter
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:33:37 följande:
    Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.
    Jag kan tänka mig att det ligger en del i det någon förslog som orsak;  att högutbildade kan ha mer vana att söka sig fram till rätt hjälp i de fall amningen råkar krångla för dem.    Och det kan ah fallit sig naturligare för dem att läsa på om amning före förlossningen,  så att de är förberedda på eventuella svårigheter av och till.
  • sirisdotter
    Maie skrev 2011-07-06 10:33:53 följande:
    Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.
    Vad jag förstått  finns det Bvc  som  nuförtiden  är väldigt snabba med att tipsa om att man ska testa ersättning så att babyn ska bli mätt.    För 25-30   år sedan funderade   vi knappast på om babyn blev  tillräckligt mätt;  vi ammade på.    Följde babyn kurvorna bekymrade vi oss knappast om om vi mammor inte fick sova hela natten.   Det hörde till med nattamning.
  • 1978
    Maie skrev 2011-07-06 10:33:53 följande:
    Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.

Oj! Här är det raka motsatsen. Redan i föräldrautbildningen överöstes vi med information om hur fantastiskt det är att amma och att ersättning på flaska är en sista nödlösning. Blev nästan sugen på att skita i amningen i ren protest!
  • GasGudrun
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:17:11 följande:
    Jag kan tänka mig att det ligger en del i det någon förslog som orsak;  att högutbildade kan ha mer vana att söka sig fram till rätt hjälp i de fall amningen råkar krångla för dem.    Och det kan ah fallit sig naturligare för dem att läsa på om amning före förlossningen,  så att de är förberedda på eventuella svårigheter av och till.
    Förvånas faktiskt över att det möjligen kan vara så.
    I min bekantskapskrets är alla högutbildade framåtsträvare som inte vill ge upp sin kropp mer än nödvändigt. Det räcker med att förstöra kroppen genom att bära och föda barn så brösten kan väl ändå få skonas. Typ.
    De högutbildade har därför valt att ge ersättning från start.
    Mina vänner som tillhör arbetarklassen är ganska nautrala. Alla utom en har ammat sina barn och den som inte ammade kunde inte amma pga bröstreduktion.
    Tänk så olika det kan vara. 
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?