• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 18:02:19 följande:
    De allra flesta barn har slutat ammas då de börjar förskolan vid tidigast 1 år.
    Vi lever i ett fritt   land där det är tillåtet att amma efter ettårsåldern.  

Det är inte så länge sedan en ensam mamma tvingades lämna bort sitt barn till dagmamma/förskola när det var 6 eller 9 månader gammalt för att kunna fortsätta att försörja sig -  och numera även sitt barn.
  • 3 barns mamma84
    Varför är det fel att ge modersmjölk ? vad man än läser här på FL är det alltid fel på något jag börjar bli väligt trött på detta nu !!!
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • 3 barns mamma84
    1978 skrev 2011-07-06 18:18:13 följande:

40-talisterna (och kanske fler) fick lära sig att de skulle gå med stickiga tröjor utan BH och dra lite varje dag i bröstvårtorna för att härda dem. Nu tror jag att man slutat ge det rådet eftersom det inte gick att bevisa att det hjälpte. Men det kan ju vara värt ett försök ändå!
    Jora eller hur tror du på detta själv ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • 1978
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:20:08 följande:
    Jora eller hur tror du på detta själv ?
    Nej.
  • Litet My
    1978 skrev 2011-07-06 18:18:13 följande:
    40-talisterna (och kanske fler) fick lära sig att de skulle gå med stickiga tröjor utan BH och dra lite varje dag i bröstvårtorna för att härda dem. Nu tror jag att man slutat ge det rådet eftersom det inte gick att bevisa att det hjälpte. Men det kan ju vara värt ett försök ändå!
    Helt appropå, satt och läste en gammal bok jag fått från min mamma, tror boken är från 70 talet, dör stod det också att det var jätteviktigt att dra ganska ordentligt i bröstvårtorna varje dag...Just för att härda dem så man inte skulle få sår och annat...

Om det funkar vet jag dock inte =)
  • Loriyana

Märkligt, jag har personligen inte alls märkt att unga föräldrar skulle ge ersättning i större utsträkning än lite äldre mammor.

• stjärnmamman
    1978 skrev 2011-07-06 18:14:30 följande:
    Att vara tonåring betyder i de flesta fall att man är 13 - 19 år, eftersom talen mellan 13 och 19 avslutas med "ton".
    jo jag vet att en tal mellan 13 och 19 slutar på ton
     men tycker inte en 19åring är någon tonåring.  
  • mamma till tre busungar
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:19:09 följande:
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
    Har du en annan bättre förklaring?
  • straw2008

Flaska har inget med åldern på mamman att göra, det har ökat i alla åldrar o personligm tror jag det beror på att kvinnor är starkare nu i sin självkänsla i vågar göra som de vill. Plus att utvecklingen går frammåt, ersättningen idag är ju lika bra o i vissa fall bättre än vissa kvinnors mjölk.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • 1978
    Lilla My21 skrev 2011-07-06 18:21:11 följande:
    Helt appropå, satt och läste en gammal bok jag fått från min mamma, tror boken är från 70 talet, dör stod det också att det var jätteviktigt att dra ganska ordentligt i bröstvårtorna varje dag...Just för att härda dem så man inte skulle få sår och annat...

Om det funkar vet jag dock inte =)
    Ja! Många föräldrar då var födda på 40-talet. Intressant hur råden ändrar sig genom åren. Min svärmor (50-talist) tipsade för övrigt mig och just detta. Jag provade lite halvhjärtat. Och så fick jag såriga bröstvårtor som fick avhjälpas med amningsnappar.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?