• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • tobiq
    Här och nu skrev 2011-07-06 20:14:53 följande:
    Märkliga bekanta en del har. Tror inte spår på det heller.

Vad är det du inte tror på? OM det är pga möjligheten att festa dom inte ammar vet ju inte jag, men det hade varit väldigt praktiskt svårt att ha deras livsstil med ett ammande barn. För festa det gör dom.
    Moa-08 Svea-10
  • sirisdotter
    stjärnmamman skrev 2011-07-06 18:14:35 följande:
    Många flaskmatar väl också pga allt snack om att man  ska dela på föräldraledigheten och pappan ska vara mer delaktig etc

Själv tycker jag man gör så det blir bäst för alla i familjen.. Det ena eller andra är varken bättre eller sämre tycker jag 
    Det spelar säkert in.
  • sirisdotter
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:15:14 följande:
    jag smörde in med olja och kräm jag hade bröstvårts skydd

vad är problemet inte är jag ensam om detta NEJ utan många kvinnor har varit med om detta innan. dottern sög fel och det blev aldrig bättre tyvärr. ska jag tvinga mig själv till då att amma ? 
    Jag menade att kvinnor som enbart tänker på förlossningen under graviditeten kan bli överrumplade över att amningen inte alltid fungerar automatiskt från början.
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:26:19 följande:
    Vad är det du inte tror på? OM det är pga möjligheten att festa dom inte ammar vet ju inte jag, men det hade varit väldigt praktiskt svårt att ha deras livsstil med ett ammande barn. För festa det gör dom.
    Tror inte att de flesta av dina vänner festar o samtidigt har bebisar. Men de flesta är kanske 2 av 3?
  • Litet My
    tobiq skrev 2011-07-06 20:13:37 följande:
    Jag fick första dottern strax innan jag blev 21 och andra dottern strax innan 23, så jag räknar mig som relativt ung.

Min teori är att det stämmer, unga ammar mindre. Jag tror att det dels beror på att man blir så bunden  och kan även tänka mig att det är jobbigt för många att "exponera" sin kropp då dom är unga och lite osäkra på sig själva. Tror även att det där med utbildningsnivån stämmer. 
    Om jag ser till bekanta i min egen ålder som fått barn så är det åtminstone 70% som ränner på krogen var och varannan helg och lämnar sina små till div. barnvakter och det är ju svårt att göra om man har en bebis som vill tutta stup i kvarten- vilket enligt mig är enormt omoget.

Själv ammade jag första dottern endast 2 månader då vi hade stora problem från start. Med andra dottern fungerar det utmärkt, hon är 10 månader nu och jag har inga planer på att lägga ner amningen på länge.    
    Hade samma erfarenhet när jag fick första barnet.

Vi var många yngre mammor som umgicks, jag kände mig nästan som ett ufo som ammade i 1 år, de flesta gav upp efter nån månad eller dyl av olika skäl. Men många för att andra skulle kunna passa bebisen för "egentid".

Idag är jag 29 och väntar andra barnet, och jag märker stor skillnad i hur bekantskapskresten tänker och funderar ang ammning mot förra gången.

Kul att någon ville diskutera TS föresten och inte bara berätta om sig själv vilket ju är ganska orelevant för diskussionen.
  • Krokodila

Fick mitt första barn som tonåring,ammade henne i två år. Andra barnet kom strax därpå och henne ammade jag också i nästan två år. Jag tror inte man kan generalisera utan enbart acceptera att detta med amning är en klassfråga...

• Här och nu
    Krokodila skrev 2011-07-06 20:34:31 följande:
    Fick mitt första barn som tonåring,ammade henne i två år. Andra barnet kom strax därpå och henne ammade jag också i nästan två år. Jag tror inte man kan generalisera utan enbart acceptera att detta med amning är en klassfråga...
    Är det en klassfråga?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 20:29:02 följande:
    Jag menade att kvinnor som enbart tänker på förlossningen under graviditeten kan bli överrumplade över att amningen inte alltid fungerar automatiskt från början.
    Det var vad vårt MVC predikade inför båda våra barn. Tur att man visste bättre.
  • Trollydolly
    Novis mamma skrev 2011-07-06 10:23:16 följande:
    Okej. Det kan ju vara så att många blir stressade av amningshysterin som är. Jag kände av den och tillslut mådde jag så dåligt för att vi inte fixade amningen. Hellre en glad mamma och nöjd bebis än en stressad mamma och missnöjd bebis.

Det är många som verkar tycka det är extremt viktigt med amning. Överallt jag är så är det ALLTID någon som frågar om jag ammar min dotter. Sist träffade jag en för mig helt främmande mamma, hon frågade om jag ammade min dotter. Varför är det så viktigt att veta? Speciellt när man inte känner varandra.. 
    Jag håller totalt med dig!!! Precis så är det. Pressen av alla komentarer.
    Folk jag inte känner frågade mig om jag ammade och när jag svarade nej, frågar de varför. Jag kände det som att jag var tvungen att försvara att jag inte ammade hela tiden!
    När jag fick mina tvillingar (födda 5 veckor för tidigt) fick vi stanna på Neo i 12 dagar av den anledningen att de inte ville äta. De fick sondmatas och flaskmatas. Jag pumpade för fullt.
    Ett helvete utan sömn, infekterat snitt (som senare fick opereras igen).
    När de sedan åt nog för egen maskin fick vi komma hem och då ville de inte äta tillräckligt per gång och ville därför äta en gång i timmen. Det fanns mjölk för jag pumpade resten. Jag kämpade i tre månader.
    Ingen orkar det och det är inte värt vad som helst, men just då kände jag mig som en dålig mamma just pga alla kommentarer om att det är så enkelt och så praktiskt. Inte för alla!!
    Det är inte praktiskt och enkelt att amma en gång i timmen.
    Så fort jag började med ersättning så sov de 7 timmar i sträck på natten. Vilken befrielse!! De var glada barn igen och åt var 4:e timme på dagen och mitt snitt började läka. Mitt liv kom tillbaka. Hade jag inte börjat med ersättning så vet jag inte hur det hade gått.
    Så amma är inte alltid den bästa lösningen och jag tycker inte att någon annan har med anledningen att göra. 
    Funkar det så kör, men skit i vad andra gör. Det är ju inte barnmisshandel vi pratar om. Eller hur? 
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?