Novis mamma skrev 2011-07-06 10:23:16 följande:
Okej. Det kan ju vara så att många blir stressade av amningshysterin som är. Jag kände av den och tillslut mådde jag så dåligt för att vi inte fixade amningen. Hellre en glad mamma och nöjd bebis än en stressad mamma och missnöjd bebis.
Det är många som verkar tycka det är extremt viktigt med amning. Överallt jag är så är det ALLTID någon som frågar om jag ammar min dotter. Sist träffade jag en för mig helt främmande mamma, hon frågade om jag ammade min dotter. Varför är det så viktigt att veta? Speciellt när man inte känner varandra..
Jag håller totalt med dig!!! Precis så är det. Pressen av alla komentarer.
Folk jag inte känner frågade mig om jag ammade och när jag svarade nej, frågar de varför. Jag kände det som att jag var tvungen att försvara att jag inte ammade hela tiden!
När jag fick mina tvillingar (födda 5 veckor för tidigt) fick vi stanna på Neo i 12 dagar av den anledningen att de inte ville äta. De fick sondmatas och flaskmatas. Jag pumpade för fullt.
Ett helvete utan sömn, infekterat snitt (som senare fick opereras igen).
När de sedan åt nog för egen maskin fick vi komma hem och då ville de inte äta tillräckligt per gång och ville därför äta en gång i timmen. Det fanns mjölk för jag pumpade resten. Jag kämpade i tre månader.
Ingen orkar det och det är inte värt vad som helst, men just då kände jag mig som en dålig mamma just pga alla kommentarer om att det är så enkelt och så praktiskt. Inte för alla!!
Det är inte praktiskt och enkelt att amma en gång i timmen.
Så fort jag började med ersättning så sov de 7 timmar i sträck på natten. Vilken befrielse!! De var glada barn igen och åt var 4:e timme på dagen och mitt snitt började läka. Mitt liv kom tillbaka. Hade jag inte börjat med ersättning så vet jag inte hur det hade gått.
Så amma är inte alltid den bästa lösningen och jag tycker inte att någon annan har med anledningen att göra.
Funkar det så kör, men skit i vad andra gör. Det är ju inte barnmisshandel vi pratar om. Eller hur?