• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Här och nu

Ammar man inte så gör man inte o behöver inte redovisa varför.

• mamma till tre busungar
    Här och nu skrev 2011-07-06 18:32:58 följande:
    Om barnet inte blir mätt av mjölken. Den kan va för dålig på näring.
    Det är ju mycket små skillnader i bröstmjölkens näringsvärde vad jag vet och skulle den nu vara något m indre näringsrik så brukar barnet reglera detta genom att äta mer = ökad mjölkproduktion förutsatt att barnet är piggt och har en OK sugteknik. Sedan att det förekommer att amningen inte fungerar av andra orsaker 
    eller att enstaka mammor inte producerar tillräckligt stora mängder är en annan sak .
  • shakei

Hej, har bara läst ts och skummat igenom lite. Tänkte att det kanske kunde vara så att de unga mammorna, som kanske har sitt första barn syns mer ute än äldre mammor med fler barn, de äldre mammorna kanske har svårt att bara komma ut och sitta och fika eller så...

Sen kanske fler väljer att flaskmata offentligt och ta amningen när man är hemma. Det tror jag faktiskt är vanligare hos yngre mammor, medan  äldre mammor (eller kanske normalgamla;) mammor, medelåldern för en föstföderska ligger väl på 28 år om jag inte minns fel) struntar i vad folk tycker om att amma offentligt och därmed ammar på fik, restauranger och parkbänkar.

• 1978
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:40:38 följande:

Alltså vad man än gör så är något som är fel.
    Om man ammar så är det fel om man ger ersättning är det fel .. så kan folk bestämma sig vad är det som är fel igentligen ?!
    Det är inte fel på oss som inte kan amma det bertyder inte att vi inte vill utan vi kan helt änkelt inte.  

OK, jag förstår vad du menar. Tyvärr fick den här tråden en sån vändning. TS verkade mest vilja ha en diskussion om huruvida unga mammor flaskmatade mer än äldre och vad det kunde bero på. Utan att döma någon. Saken är kanske den att många tar illa upp för de tror att vissa inlägg är riktade mot dem, eller som missriktade råd, fast det egentligen är en generell diskussion, utan värderingar.
  • lycklig90

Jag ammade min son tills han var 3 månader men började sedan med ersättning och har aldrig varit lyckligare!

För mig var amningen hemsk! Jag gick aldrig ut, ville inte ha besök osv. Jag fick ångest varje gång han var hungrig, dessutom ville han äta varannan timma och ibland oftare.

Jag hatade att amma offentligt eftersom jag visade hela bröstet inför folk (har inget emot att andra gör det), kände mig inte alls bekväm i det. Jag använde amningsnapp eftersom att han inte tog bröstet annars, då fick jag först kämpa med att ha honom liggandes vid bröstet medan jag satte din den, oftast viftade han bort den så jag fick "börja om från början". När jag väl fått dit nappen så fortsatte "fighten", han viftade på armar och ben, släppte bröstet och blev sur. Så höll det på hela tiden! Jag orkade inte!

När vi var till BVC för 3-månaders vaccin så frågade min barnmorska om amningen gick bra, sa för första gången hur jag kände och hon sa att jag absolut inte ska amma om jag känner så. Till slut tog jag beslutet att bara amma honom på mornar och nätter, bara då amningen fungerade utmärkt och det var (är) en mysig stund.

Med nästa barn kommer jag försöka amma, helst utan amningsnapp då.

Det var min berättelse och jag skäms inte alls för det. Folk får tycka vad dom vill om mitt beslut, men det har fungerat bra för oss. Jag är ingen ledsen mamma som inte vågar gå utanför dörren, nu umgås jag med folk och matar glatt min son med ersättning, alla mår bra! Glad

Bara jag som ger ersättning i min umgängeskrets (8 stycken) och alla är mellan 20-23 år.

• 3 barns mamma84

Ska man inte vara glad så länge ett barn får i sig det den behöver ?
    Sen ska man väl lämna denna tråd då man blir bara anmäld !  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Litet My
    1978 skrev 2011-07-06 18:46:01 följande:
    OK, jag förstår vad du menar. Tyvärr fick den här tråden en sån vändning. TS verkade mest vilja ha en diskussion om huruvida unga mammor flaskmatade mer än äldre och vad det kunde bero på. Utan att döma någon. Saken är kanske den att många tar illa upp för de tror att vissa inlägg är riktade mot dem, eller som missriktade råd, fast det egentligen är en generell diskussion, utan värderingar.
    Tycker också det är tråkigt att tråden fick en sådan vändigt och att en del verkar ta det personligt istället för att diskutera det som tråden handlade om. Såg fram emot en intressant diskussion jag...
  • Litet My
    1978 skrev 2011-07-06 18:23:55 följande:
    Ja! Många föräldrar då var födda på 40-talet. Intressant hur råden ändrar sig genom åren. Min svärmor (50-talist) tipsade för övrigt mig och just detta. Jag provade lite halvhjärtat. Och så fick jag såriga bröstvårtor som fick avhjälpas med amningsnappar.
    Ja, det är jätteintressant, helt OT men jag läste min mormors gamla böcker om barnavård, förlossning osv...(mormor vad barnmorska och skulle varit över 100 år om hon levt)...Mycket facinerande läsning om hela "förloppet" så att säga. Tur att man inte födde på den tiden =)
  • Emmmi89

Jag helammade i en månad ungefär, då gick jag över till delamning. dvs jag ammade bara på natten. Efter kanske 2 månader till slutade jag amma helt. Jag kände mig aldrig bekväm med det. Allt funkade som det skulle men jag blev oerhört låst då jag inte kunde tänka mig att amma bland några andra människor öht. Inte ens vid min sambo just för att det kändes så fruktanskvärt obekvämt. Kändes riktigt skönt att ge ersätting. 

• Manda25

Hade inte tillräckligt med bröstmjölk, dottern blev inte mätt! Var tvungen att sluta amma helt och bara ge flaska...men jag VILLE gärna amma henne. kändes som ett misslyckande att inte KUNNA 

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?