• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • stjärnmamman
    1978 skrev 2011-07-06 18:08:16 följande:
    Jag tror de flesta har slutat ge det rådet eftersom man inte kunde bevisa att det hjälpte. Det är iaf vad jag har hört.

V.g. ersättning förr i världen skrev någon tidigare i tråden om en släkting som hade matats med komjök, vatten, socker och smör. Har själv funderat över hur man gjorde förr, en hel del barn klarade sig ju inte heller... :.-(  
    Det var sån ersättning min mamma fick ge min bror. Han är född 1970 ( Det var iofs i Finland)
  • sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 18:01:19 följande:
    För oss slutade det lyckligt genom ersättning.
    Ja,   de trådar jag läste häromdagen om bebisar som inte tål  Althera,  Sinlac,  Baby semp,  Neocate,   Lemolac Nutra,   Nutramigen Nan   och allt vad det heter kanske är undantag?   Trådarna var långa och handlade om eksem,   magsmärtor,  förstoppning och andra besvär som inte verkar mysiga för en baby att drabbas av  (kömjölksallergi,  överkänslighet mot soja osv osv).    Verkade knappast lyckligt....
  • gnuttenn
    sirisdotter skrev 2011-07-06 18:07:18 följande:
    Därför att jag hör kvinnor då och då säga att de inte kunnat amma och jag har aldrig förstått vad de menar.   Vill verkligen veta.
    Vissa har väldigt svårt att få igång bröstproduktionen och ibland kan det vara så att barnet suger fel.. Många som inte kan amma brukar kämpa så länge de orkar, men till slut så tar det för mycket på krafterna och vissa kan må väldigt dåligt utav att kämpa och kämpa utan framsteg.. Så därför väljer man att hoppa över amningen för att man helt enkelt inte orkar kämpa längre och man vill häldre vara en glad och positiv mamma än att sitta och gråta för att amningen inte funkar.. Finns säker mer anledningar till varför man inte kan amma..

Jag kunde inte amma för att jag hade ingen mjölk, pumpade sammarlagt 3 timmar om dagen pluss att dottern fick suga men inget hände.. Det kom bara jätte jätte lite. Efter att försökt amma i tre veckor så gav jag upp för jag började må så dåligt utav det..

Nöjd nu?
  • 1978
    stjärnmamman skrev 2011-07-06 18:11:18 följande:
    Förstår inte riktigt hur 20 och nedåt kan kallas tonårsföräldrar.. Visst man är ung men en tonårsförälder för mig är någon som får barn  när den är under 16 år.

Jag säger inte att man är vuxen när man är under 18 men tycker att det är lite väl att kalla en 17-18åring och absolut en 20åring för tonårsförälder

ung förälder :JA men inte tonårsförälder 

Att vara tonåring betyder i de flesta fall att man är 13 - 19 år, eftersom talen mellan 13 och 19 avslutas med "ton".
  • stjärnmamman

Många flaskmatar väl också pga allt snack om att man  ska dela på föräldraledigheten och pappan ska vara mer delaktig etc

Själv tycker jag man gör så det blir bäst för alla i familjen.. Det ena eller andra är varken bättre eller sämre tycker jag 

• 3 barns mamma84
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:48:44 följande:
    Du kanske inte fick höra på MVC  att du skulle härda bröstvårtorna under graviditeten?
    jag smörde in med olja och kräm jag hade bröstvårts skydd

vad är problemet inte är jag ensam om detta NEJ utan många kvinnor har varit med om detta innan. dottern sög fel och det blev aldrig bättre tyvärr. ska jag tvinga mig själv till då att amma ? 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 18:01:46 följande:
    Inte ens för 40 år sen var man tvungen att amma.
    Vem har skrivit om tvungen?   Nej,  det fanns ersättning tidigare också,  på 194-talet stoppade man i bebisar något som kallades Citrido.
  • Försörjningsenheten

Har bara läst TS. Har läst någonstans att amning är vanligare bland högutbildade än bland lågutbildade. Men har tyvärr ingen källa. Inget jag tänker på när jag tittar runt mig. Har arbetat med lågutbildade och fattiga och de ammade väl i samma utsträckning som högutbildade. Själv är jag högutbildad och har inte ammat mina båda tjejer eftersom det inte gått. Har dock försökt.

• 1978
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:15:14 följande:
    jag smörde in med olja och kräm jag hade bröstvårts skydd

vad är problemet inte är jag ensam om detta NEJ utan många kvinnor har varit med om detta innan. dottern sög fel och det blev aldrig bättre tyvärr. ska jag tvinga mig själv till då att amma ? 

40-talisterna (och kanske fler) fick lära sig att de skulle gå med stickiga tröjor utan BH och dra lite varje dag i bröstvårtorna för att härda dem. Nu tror jag att man slutat ge det rådet eftersom det inte gick att bevisa att det hjälpte. Men det kan ju vara värt ett försök ändå!
  • UnderbaraMix

Dagens ungdomar är lata och ger upp när amningen inte rullar på från dag 1 ;)

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?