• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:46:36 följande:
    Görs det fler operationer på 200-talet?

Är nutida barn sämre på att suga?

Äter dagens mammor mer mediciner?
    Vissa betyder EN DEL. Det görs fler operationer ju längre tiden går, pga.plastikoperationer ökar. Ang. sugförmåga vet jag inte, men man kan bättre avgöra om det beror på sugförmåga el. annat. Bla utvecklingen av antidepp gör att fler äter medicin som gör amning olämpligt.
  • Lemuu

Ammar man inte kan man ju få cancer. Risken är större iaf. tror inte dom vet om det, dom som tänker bara på att brösten blir fula, vilket också är en myt

• Onlyadream

Ammade min son tills han blev 7 månader sen ville han inte mer, maten var godare ;) Innan dess så helammade jag till 4 månader sen kunde han få ersättning ibland för att bli mättare eller få smakportioner & så, men majoriteten av tiden ammade jag honom. 

Jag har inte alls märkt att fler unga mammor inte ammar, jag tror det är lika som äldre mammor.
    Alla som jag känner har ammat sina barn.

Sen så kan jag allmänt tycka att pressen på oss unga att vara PERFEKT är  mycket större än hos dom som är 30+. 

son född 11/10-10 & Liten i magen med bf 28/1-12
  • Göteborg
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:37:57 följande:
    Göteborg: Amning är inte det enda man gör med ett barn. Målet är mat till barnet, vilket det får på annat sätt i ditt fall.
    Absolut sant, men det känns ändå lite tråkigt. Men självklart kommer barnet att få mat och närhet och allt annat det behöver ändå
  • Fräcka Fröken
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:00:54 följande:
    svartnagellack: Bäst att säga som det är. Till oss predikade de att alla kan amma. Shit, vilken lögn!
    Ja det kan man ju lätt säga att det är.
    Tyvärr kan inte alla amma oavsett hur mycket de vill det, tyvärr.
    Tur ändå att det faktiskt finns ersättning i sånna fall, och givetvis andra också, för hade det varit förr i tiden hade ju barnen svultit ihjäl istället :/
    ~ Även små stjärnor lyser i mörkret ~
  • sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 17:26:45 följande:
    Är du på riktitgt? Det bestämmer fan inte BB.
    Vem har skrivit om att bestämma??    En  baby i min närhet använde munnen fel på något sätt,  det dröjde innan den lilla kom på hur man får i sig mjölken.   Under BB-veckan (ja,  man var normalt kvar en vecka efter förlossn ingen tidigare,  i alla fall som förstföderska)   fick de amningen att fungera.   Det barnet ammades sedan väldigt länge.  

Om det varit dagens modell,  med hemgång efter 6 timmar kanske det inte slutat så lyckligt?
  • sirisdotter
    ylma skrev 2011-07-06 17:31:15 följande:
    Jag tycker det verkar vara vanligare att lite äldre mammor flaskmatar för att kunna lämna på förskolan så tidigt som möjligt.
    Tidig förskolestart utesluter knappast amning!   Mitt barn tog ALDRIG någonsin flaska -  nog kunde det börja på dagis ändå.   Och ammas morgon och kväll.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:59:37 följande:
    Vem har skrivit om att bestämma??    En  baby i min närhet använde munnen fel på något sätt,  det dröjde innan den lilla kom på hur man får i sig mjölken.   Under BB-veckan (ja,  man var normalt kvar en vecka efter förlossn ingen tidigare,  i alla fall som förstföderska)   fick de amningen att fungera.   Det barnet ammades sedan väldigt länge.  

Om det varit dagens modell,  med hemgång efter 6 timmar kanske det inte slutat så lyckligt?
    För oss slutade det lyckligt genom ersättning.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:59:37 följande:

Inte ens för 40 år sen var man tvungen att amma.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 18:01:13 följande:
    Tidig förskolestart utesluter knappast amning!   Mitt barn tog ALDRIG någonsin flaska -  nog kunde det börja på dagis ändå.   Och ammas morgon och kväll.
    De allra flesta barn har slutat ammas då de börjar förskolan vid tidigast 1 år.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?