• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Linn och Robin

Första barnet som 18-åring och det blev ersätting i form av nutramigen p.g.a att han var mjölkintolerant det första året. Men hur mycket jag hade provat hade jag trots det inte klarat av amningen, fick en förlossningsdepression, förmodligen ihopkopplat med det akuta kejsarsnittet.
    Har fått två döttrar senare och båda har ammats, den ena dottern helammades 4 månader och delammades i 11 månader. Dotter nummer två är enbart 3 månader och ammas fortfarande, dock planerar jag inte att amma lika länga denna gång jag själv har inte fyllt 23 år än.

Gabriel 061217 <3 Ebba 090515 <3 Ellen 110324
  • Här och nu
    Manda25 skrev 2011-07-06 19:15:23 följande:
    Hade inte tillräckligt med bröstmjölk, dottern blev inte mätt! Var tvungen att sluta amma helt och bara ge flaska...men jag VILLE gärna amma henne. kändes som ett misslyckande att inte KUNNA 
    Dags att inse att föräldraskapet handlar om mer än amning.
  • straw2008

Min mjölk såg ut som diskvatten, barnet gick ner runt 15% så ersättning var helt klart bättre än min mjölk. 5 av 10 i min mammagrupp gav ersättning. Medelålder var nog runt 37 eller så.... Så jag tror inte det har med ålder att göra.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • glitterfjolla

Jag är väl en ung mamma och flaskmatar av den enkla anledningen att min mjölk tog slut och ungen skrek av hunger i flera dagar.

De som säger att mjölken inte kan ta slut vet tydligen ingenting
    om verkligheten. En förlossningsdep. tex. kan verkligen se till att mjölken sinar..

(¯`°?.-> Viggo 11/11 - 10 <-.?°´¯)
  • Här och nu
    glitterfjolla skrev 2011-07-06 19:22:37 följande:
    Jag är väl en ung mamma och flaskmatar av den enkla anledningen att min mjölk tog slut och ungen skrek av hunger i flera dagar.

De som säger att mjölken inte kan ta slut vet tydligen ingenting
    om verkligheten. En förlossningsdep. tex. kan verkligen se till att mjölken sinar..
    BB sa att alla barn vill amma, men de gav sig när de såg min sons miner.
  • Pernillaa

Första barnet som jag fick när jag var 15 ammade jag tills han var 4månader, då var det mer intressant med "riktig" mat sedan.

Andra barnet fick jag när jag var 19 och ammade han tills han var över året.

Kan ju vara så att många yngre mammor känner sig väldigt illa till mods att amma då dom redan är rätt utsatta. Så skulle jag själv kunna resonera.
    Jag hade dock aldrig ont utav vad alla andra tyckte.
    Sticker det någon i ögonen så behöver dom inte titta och vem har rätt att döma NÅGON, oavsett ålder?!

Alexander 050528 - Lucas 100221
  • mammatill2rara

Fick min äldsta som 19 åring, helammade honom tills han var 10.5 månader. Dottern tills hon var 9 månader. Mina vänner som fått barn har alla ammat från dag 1, omkring hälften slutat innan barnen är 3 månader då det inte fungerat riktigt, alt mjölken har inte täckt bebisens behov. Den andra hälften har fortsatt till barnen var 6 månader.. Många äldre "icke tonåringar" ger också flaska ute bland folk, detsamma gäller många jg känner som räknas som unga. Vad som är i flaskan är ofta bröstmjölk som mor pumpat ut ( då det känns lättare att ge en flaska kanske bland folk)men hur vida detta ligger sig statistiskt sett vet jag inte, och helt enkelt bryr jag mig inte. Det viktiga är att bebisen mår bra, får äta sug mätt och vara glad.

• Nina 566

Min yngsta son ville inte amma. Hur mycket vi än försökte. Jag blev iofs dålig efter förlossningen så mjölken kom inte igång ordentligt men sen när vi skulle börja att amma så total vägrade han. Så han blev ett flaskbarn =)
    Jag var då 33

• mammatill2rara

Ang, det med att amma bland folk kan jag erkänna att det kändes... Jobbigt! Men då jag hade turen att få barn som inte tog flaska innan 1 år(på pojken) och 7 månader på tösen, var det helt enkelt så att ändra fick jag hålla mig inne på dagarna vid mat tid eller amma ute bland folk. Blev det sist nämnda...

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?