• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • mammatill2rara

Dessutom pratar vi om små barn här, när barnen var vid 5-6 månader och uppåt tog jag självklart med mellanmål på stan eller lunch. Så alltså då dem var yngre fick jag amma ute...sÅ var inte oroliga, dem fick en bra kost :)

• Här och nu
    mammatill2rara skrev 2011-07-06 20:10:26 följande:
    Dessutom pratar vi om små barn här, när barnen var vid 5-6 månader och uppåt tog jag självklart med mellanmål på stan eller lunch. Så alltså då dem var yngre fick jag amma ute...sÅ var inte oroliga, dem fick en bra kost :)
    Vad för mellanmål till halvårsbarn?
  • tobiq

Jag fick första dottern strax innan jag blev 21 och andra dottern strax innan 23, så jag räknar mig som relativt ung.

Min teori är att det stämmer, unga ammar mindre. Jag tror att det dels beror på att man blir så bunden  och kan även tänka mig att det är jobbigt för många att "exponera" sin kropp då dom är unga och lite osäkra på sig själva. Tror även att det där med utbildningsnivån stämmer. 
    Om jag ser till bekanta i min egen ålder som fått barn så är det åtminstone 70% som ränner på krogen var och varannan helg och lämnar sina små till div. barnvakter och det är ju svårt att göra om man har en bebis som vill tutta stup i kvarten- vilket enligt mig är enormt omoget.

Själv ammade jag första dottern endast 2 månader då vi hade stora problem från start. Med andra dottern fungerar det utmärkt, hon är 10 månader nu och jag har inga planer på att lägga ner amningen på länge.    

Moa-08 Svea-10
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:13:37 följande:
    Jag fick första dottern strax innan jag blev 21 och andra dottern strax innan 23, så jag räknar mig som relativt ung.

Min teori är att det stämmer, unga ammar mindre. Jag tror att det dels beror på att man blir så bunden  och kan även tänka mig att det är jobbigt för många att "exponera" sin kropp då dom är unga och lite osäkra på sig själva. Tror även att det där med utbildningsnivån stämmer. 
    Om jag ser till bekanta i min egen ålder som fått barn så är det åtminstone 70% som ränner på krogen var och varannan helg och lämnar sina små till div. barnvakter och det är ju svårt att göra om man har en bebis som vill tutta stup i kvarten- vilket enligt mig är enormt omoget.

Själv ammade jag första dottern endast 2 månader då vi hade stora problem från start. Med andra dottern fungerar det utmärkt, hon är 10 månader nu och jag har inga planer på att lägga ner amningen på länge.    
    Märkliga bekanta en del har. Tror inte spår på det heller.
  • mammatill2rara

Mellanmål, banan, eller annan puré, du vet som finns på affären. Kanske ett rån. Vad gav du själv dina barn på stan eller hemma för mellan mål?

• MattssonE

Jag ammade bara i 3 månader (fick min dotter när jag var 17) för att jag själv inte trivdes med det. Det var allmänt obehagligt. Detta kände jag redan från början, men jag ville i alla fall att hon skulle ammas några månader , men till slut kände jag mig näst intill illamående när jag skulle amma, vet ännu inte varför. Detta ledde också till att jag kände obehag av att till och med mata ur flaska. jättekonstigt, jag vet, men jag har ingen aning om varför det blev så... annars hade jag ammat längre.

• MattssonE
    ZaNdRoRiA skrev 2011-07-06 19:48:45 följande:
    Fick min första i november och hon ammas fortfarande, kombinerat med gröt och mat är klart.
    I min sällskapskrets är jag den enda som ammar, och som det låter på de andra så verkar det som att de är rädda för att vara så bundna som ammningen oftast medför, de lämnar iväg ungen och är ute o festar, medans en annan stannar hemma och myser med ett glas cola lr liknande =)
    ursäkta?
  • dripdrop

Är 21 år, känner mig jätteensam med att jag fortfarande ammar min dotter på 7 månader nästan bara, hon äter lite gröt och smakisar också.

Har tänkt amma länge, kanske 2-3 år om dottern vill. Alla i föräldragruppen höll på att avveckla/hade redan slutat amningen när våra barn var 4-5 månader. Vet bara en kvinna som också tänkt amma längre, och hon anses nog som "äldre".

Vet faktiskt inte varför det är såhär. Folk blir förvånade att jag fortf "har tillräckligt med mat" som de säger... Vilket tyder på en del okunskap.

• Här och nu
    mammatill2rara skrev 2011-07-06 20:19:52 följande:
    Mellanmål, banan, eller annan puré, du vet som finns på affären. Kanske ett rån. Vad gav du själv dina barn på stan eller hemma för mellan mål?
    Bara undrade.
  • MattssonE
    MattssonE skrev 2011-07-06 20:20:56 följande:
    Jag ammade bara i 3 månader (fick min dotter när jag var 17) för att jag själv inte trivdes med det. Det var allmänt obehagligt. Detta kände jag redan från början, men jag ville i alla fall att hon skulle ammas några månader , men till slut kände jag mig näst intill illamående när jag skulle amma, vet ännu inte varför. Detta ledde också till att jag kände obehag av att till och med mata ur flaska. jättekonstigt, jag vet, men jag har ingen aning om varför det blev så... annars hade jag ammat längre.
    tillägger även att jag i slutet försökte pumpa, men s*tan i gatan vad ont det gjorde :( det hann bli några flaskor att ställa i frysen som vi använde till att vänja henne vid flaskan, när de var slut blev det ersättning.

nu har jag bara läst TS och sista sidan, men det finns faktiskt "vuxna" människor som också slutar amma/inte ammar alls, men eftersom att de inte är tonåringar så uppmärksammas inte det på samma sätt... allt vi unga föräldrar gör uppmärksammas väldigt mycket, dock inte allt bra vi gör, bara det "dåliga", som att en del inte ammar....
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?