• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • tobiq
    Här och nu skrev 2011-07-06 20:29:24 följande:
    Tror inte att de flesta av dina vänner festar o samtidigt har bebisar. Men de flesta är kanske 2 av 3?

Det är inte mina vänner utan bekanta så det jag har att gå på är facebook-uppdateringar och dylikt så visserligen vet jag inte alls hur dom lever sitt vardagsliv, jag sitter mest och gapar över vilda partybilder som läggs upp helg efter helg trots att jag vet att dom har alldeles nykläckta små hemma... 
    Moa-08 Svea-10
  • terahas

Jag tror faktiskt att lite kan bero på en osäkerhet.

Jag fick min dotter när jag var 20 år. Hon hade gulsot och hade inte riktigt kommit igång med sugreflexerna så amningen gick inte speciellt bra o jag blev tvingad att pumpa o mata dotra med sked på BB.. Kändes skamset, förnedrande and so on för de la fram det som ett misslyckande.
    Blev sedan hemskickad med pump o fick veta att "det var så här det skulle bli" fram tills jag valde att sluta amma dotra. Så om fler haft samma bemötande som jag så förstår jag att man väljer att ge barn ersättning istället.
    Jag använde dock aldrig pumpen utan efter ett tag och lite trixande i hemmamiljö så gick det. Sen ammade jag henne tills hon var 9 månader.
    Men som sagt. Jag tror bemötandet är otroligt viktigt.

Sen är det nog som många säger att många fortf vill leva "gamla" livet o därför vill ha samma frihet och rörelsemöjlighet som tidigare och då blir det ersättning.

• MattssonE
    ZaNdRoRiA skrev 2011-07-06 20:37:39 följande:
    Ja??
    att unga föräldrar inte ammar för att de vill ut och festa var det mest naiva jag hört. Bara för att två av dina vänner gör så betyder väl inte det att det är den självklara anledningen för oss andra unga mammor som slutar amma. Alla trivs helt enkelt inte med det, och trivs inte mamman med det så känner även bebisen av det, och trivs då inte heller med amningen. Ska man då fortsätta amma för att bevisa att man är en bra mamma eller vad? Sluta med fördomar och inse fakta istället.
  • sirisdotter
    Isalel skrev 2011-07-06 18:27:56 följande:
    Min egna erfarenhet av det hela handlade till stor del om självförtroende som inte fanns! Jag fick mitt första barn året jag skulle fylla 20, och proppades full av information kring amning och anknytning. För mig blev innebörden ammar du inte kommer inte ditt barn älska dig- långsökt men hormonstinn och oerfaren var man :) detta iallafall ledde till enorm prestationsångest vilket jag tror blev min spärr! Att vara konstant stressad över maten är ju inte idealiskt.

Men som tidigare antydits att man ger upp för tidigt, håller jag inte med om. Jag hyrde pump från lasarettet och ammade först en kvart, sen gav ersättning, för att därefter pumpa en kvart på vardera bröst, det gjorde jag i 6 veckor och som mest fick jag ut 15 ml, och fick jag det en gång så dröjde det minst tre timmar innan jag kunde få ut fem ml till...
    Förlåt en mamma,   som misslyckades med pump en natt med sprängfyllda bröst på BB  (våra barn fanns i egen sal och hade precis fått sockervatten (?)   och fick inte väckas).     Amma kunde jag däremot hur länge som helst.  Varför skulle du pumpa??
  • tobiq
    Lilla My21 skrev 2011-07-06 20:31:38 följande:
    Hade samma erfarenhet när jag fick första barnet.

Vi var många yngre mammor som umgicks, jag kände mig nästan som ett ufo som ammade i 1 år, de flesta gav upp efter nån månad eller dyl av olika skäl. Men många för att andra skulle kunna passa bebisen för "egentid".

Idag är jag 29 och väntar andra barnet, och jag märker stor skillnad i hur bekantskapskresten tänker och funderar ang ammning mot förra gången.

Kul att någon ville diskutera TS föresten och inte bara berätta om sig själv vilket ju är ganska orelevant för diskussionen.

Det är nog så, jag kan av egen erfarenhet säga att jag inte var JÄTTELEDSEN när amningen inte fungerade som den skulle, för det kändes skönt att veta att någon annan än jag kunde mata henne. Att gå från att vara ung och nästan helt utan ansvar (många 20-åringar har ju inte ens flyttat hemifrån än) till att vara så enormt bunden som man blir med ett tuttbarn är ett gigantiskt steg. Det är det ju såklart också även om man är 25 eller 30, men som nybliven mamma vid 20 hade jag inte en enda vän som hade barn och kunde komma med goda råd och dyl. angående amningen, så är det nog inte om man får barn vid 30.
    Moa-08 Svea-10
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:41:00 följande:
    Det är inte mina vänner utan bekanta så det jag har att gå på är facebook-uppdateringar och dylikt så visserligen vet jag inte alls hur dom lever sitt vardagsliv, jag sitter mest och gapar över vilda partybilder som läggs upp helg efter helg trots att jag vet att dom har alldeles nykläckta små hemma... 
    Tror det inte, tyvärr.
  • sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 20:37:24 följande:
    Det var vad vårt MVC predikade inför båda våra barn. Tur att man visste bättre.
    Vad predikade MVC?
  • ZaNdRoRiA
    MattssonE skrev 2011-07-06 20:43:13 följande:
    att unga föräldrar inte ammar för att de vill ut och festa var det mest naiva jag hört. Bara för att två av dina vänner gör så betyder väl inte det att det är den självklara anledningen för oss andra unga mammor som slutar amma. Alla trivs helt enkelt inte med det, och trivs inte mamman med det så känner även bebisen av det, och trivs då inte heller med amningen. Ska man då fortsätta amma för att bevisa att man är en bra mamma eller vad? Sluta med fördomar och inse fakta istället.
    Du borde sluta dra massa slutsatser, läs mitt senare inlägg så förstår du!
    Jag kan väl förhelvete inte tala för alla lr? Alla har olika anledningar till att inte amma och det respekterar jag!
    Tidigare inlägg i gruppen nämner att grupptryck spelar in och vad jag menade med det jag skrev va att det inte gör det, att några i min vänkrets vill gå ut och festa men jag väljer att inte göra det, därav finns inget grupptryck!
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 20:49:44 följande:
    Vad predikade MVC?
    Att alla kan amma, att det är så mysigt, går så bra mm mm.
  • MumOfThree

vad är ungt och hur länge ska man amma?
    fick första som 17åring och amma han i 7månader, 2an kom när jag var 24 och han ammades i 6månader...3an kommer jag försöka så länge det går med beror ju lite på barnen.
    har kompisar/systrar och svägerska alla runt 21-32 år som ammat allt i från 1 månad till nästan ett år. har aldrig afktiskt tänkt på att unga mammor skulle hellre flak mata och o dem nu skulle vilja göra det, så är det väll deras ensak?

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22 Och lillen i magen Bf 5/8
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?