• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • blivanderoten
    Trollydolly skrev 2011-07-06 20:37:26 följande:
    Jag håller totalt med dig!!! Precis så är det. Pressen av alla komentarer.
    Folk jag inte känner frågade mig om jag ammade och när jag svarade nej, frågar de varför. Jag kände det som att jag var tvungen att försvara att jag inte ammade hela tiden!
    När jag fick mina tvillingar (födda 5 veckor för tidigt) fick vi stanna på Neo i 12 dagar av den anledningen att de inte ville äta. De fick sondmatas och flaskmatas. Jag pumpade för fullt.
    Ett helvete utan sömn, infekterat snitt (som senare fick opereras igen).
    När de sedan åt nog för egen maskin fick vi komma hem och då ville de inte äta tillräckligt per gång och ville därför äta en gång i timmen. Det fanns mjölk för jag pumpade resten. Jag kämpade i tre månader.
    Ingen orkar det och det är inte värt vad som helst, men just då kände jag mig som en dålig mamma just pga alla kommentarer om att det är så enkelt och så praktiskt. Inte för alla!!
    Det är inte praktiskt och enkelt att amma en gång i timmen.
    Så fort jag började med ersättning så sov de 7 timmar i sträck på natten. Vilken befrielse!! De var glada barn igen och åt var 4:e timme på dagen och mitt snitt började läka. Mitt liv kom tillbaka. Hade jag inte börjat med ersättning så vet jag inte hur det hade gått.
    Så amma är inte alltid den bästa lösningen och jag tycker inte att någon annan har med anledningen att göra. 
    Funkar det så kör, men skit i vad andra gör. Det är ju inte barnmisshandel vi pratar om. Eller hur? 
    vill bara säga att det är ett fantastiskt inlägg, min lilla kille var inte intresserad av amning. Jag pumpade i tre månader. Kämpade som en tok, gick på amningsmottagningar mm. Kände mig som en dålig mamma pga all press utanför och då menar jag inte från mina vänner utan av för mig helt okända eller ytligt bekanta.
    Tillslut så sa BVC åt mig att jag verkligen skulle fundera på att sluta försöka, då jag mådde så dåligt och Oliver mådde hur bra som helst utan amning.

Nu väntar vi nr två och vi  har bestämt att vi inte alls kommer kämpa så mycket. Vi kommer ge det en månad inte tre månader med pumpning, gallskrik och ledsen och trött mamma.
  • tobiq
    Här och nu skrev 2011-07-06 20:47:32 följande:
    Tror det inte, tyvärr.

Tyvärr? Det är väl bara bra i så fall, om dom inte väljer bort amningen av såna skäl? Och råkar det vara så av en ren slump att det bara är mina gamla bekanta som festar trots (små!) barn är det ju ännu bättre.
    Moa-08 Svea-10
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:53:13 följande:
    Tyvärr? Det är väl bara bra i så fall, om dom inte väljer bort amningen av såna skäl? Och råkar det vara så av en ren slump att det bara är mina gamla bekanta som festar trots (små!) barn är det ju ännu bättre.
    Jag tror inte att många som har bebisar festar.
  • ZaNdRoRiA
    tobiq skrev 2011-07-06 20:53:13 följande:
    Det är inte bara dina bekanta..
  • ill e gal

Jag är 21 och mina tvillingar kommer att komma när som helst,
    varför jag inte kommer amma hela tiden är pga att jag har verkligen
    ingen ork att sitta och amma nästan dygnet runt.
    Så det blir att pumpa mycket och ha ersättning.
    Så det är min anledning. Men nu vet jag ju inte heller om mina barn
    kommer vara så mycket för ammandet eller om min kropp ens klarar av det heller.

Jag har flera vänner i min ålder och yngre som är mammor som
    ammade länge tills barnen började äta.
    Det beror väl mest på person till person, det är väl bara så att
    om unga gör det reagerar folk mer på det.

mammaems.webblogg.se/

• mammatill2rara

Jag är inte säker, men vet ni vad jag tror? Jag tror såhär : att anledningen till att mammor inte ammar någotalls, eller inte "tillräckligt" länge enligt många ( nu menar jag mammor i alla åldrar oavsätt om du är 15 eller 50) är : 1, dom vill inte. 2, dom vill, men kan inte pga olika anledningar. 3 dom vill amma ett tag för att sedan låta far i huset vara hemma, och vara pappa ledig, då kanske det lättaste för alla är att ge flaskan... Det finns som sagt säkert tusen anledningar i det stora hela, likaväl som det finns troligen enskilda eller få fall av underliga... Anledningar.. Men dem går visserligen under : vill inte.. Men iaf.

• MattssonE

som jag sa innan: allt vi unga ¨föräldrar gör/inte gör, uppmärksammas mycket mer än vad ni "vuxna" föräldrar gör just för att vi är unga och det förväntas av alla att vi ska göra bort oss eftersom att vi "inte ens kan ta hand om oss själva, än mindre ett litet barn" ...

• ZaNdRoRiA
    MattssonE skrev 2011-07-06 21:02:28 följande:
    som jag sa innan: allt vi unga ¨föräldrar gör/inte gör, uppmärksammas mycket mer än vad ni "vuxna" föräldrar gör just för att vi är unga och det förväntas av alla att vi ska göra bort oss eftersom att vi "inte ens kan ta hand om oss själva, än mindre ett litet barn" ...
    håller med dig där, det är väl den bilden många har tyvärr, men folk förändras! :)
    Det finns ju även vuxna som inte kan ta hand om sig själva, och inte om sina barn heller :/
    men det är som du säger väldigt inriktat på yngre föräldrar.
  • YonnaLi

Jag är 22 och var tvungen att pumpamma mitt barn i fyra månader, då amningen inte ville komma igång. Jag tog all hjälp och rådgivning jag kunde få tag på, och när det väl började fungera halvbra då sinade mjölken. Pumpade och ammade i princip dygnet runt i flera veckor, men det blev bara jobbigare och jobbigare för både mig och barnet som var ständigt vrålhungrigt, så till slut var jag tvungen att börja med ersättning. Min mammas mjölk sinade efter 4 månader med mig och mina syskon, så det är kanske lite genetiskt, har ingen aning. Jag hade mer än gärna helammat mitt barn om jag hade kunnat.  

Men jag har flera väninnor i min ålder som har valt att ge ersättning till sina små. Varför lägger jag mig inte riktigt i, det är deras ensak. 

• sirisdotter

Snälla,   förklara för mig vad det är för pumpande flera av er skriver om!    Vad är vitsen med att pumpa (om man inte ska iväg ochplugga/   jobba och lämnar baby och flaskor till pappan eller så).

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?