• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • 1978
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:26:11 följande:
    Släppte BB hem er innan babyn lärt sig att ta båda brösten?

Man åker väl hem när man vill?? Jag åkte hem innan amningen funkade och tog en tur tillbaka ett par dagar senare för att få lite mer hjälp.
  • MammaTillV

Jag tycker det verkar som att det är vanligt att flaskmata vare sig man e ung eller gammal så jag tror det är vanligare överlag och inte har så mkt med åldern att göra faktiskt...

• Här och nu
    Fräcka Fröken skrev 2011-07-06 17:59:28 följande:
    Ja det kan man ju lätt säga att det är.
    Tyvärr kan inte alla amma oavsett hur mycket de vill det, tyvärr.
    Tur ändå att det faktiskt finns ersättning i sånna fall, och givetvis andra också, för hade det varit förr i tiden hade ju barnen svultit ihjäl istället :/
    En del barn svalt förr om de inte kunde ammas. Vissa ammades av andra. Vissa fick komjölk, sockervatten osv o klarade sig. Men det var inte nån som tjatade om amning till varje pris heller.
  • sirisdotter
    Mina3prinsar skrev 2011-07-06 17:32:44 följande:
    Jag har 4 barn (fick första när jag var 17) Och jag har åkt hem efter 6 timmar varje gång,ingen har frågat om ammningen fungerat,Fast det gjorde den,och jag har ammat i sträck i 5 år,Nu väntar jag mitt 5de barn,och kommer då ha haft uppehåll i ammningen ca 5 månader,så det blir väl ett par år till där kan ja tänka,sammanlagt har jag redan ammat 7 år av mitt 27 åriga liv,så visst finns det unga som ammar =)
    Det var dit jag ville komma;  att  med hemgång efter 6 timmar kanske inte  alla fått till amningen.   Vissa sjukhus har dock "BB  på väg",  som gör hembesök.    Alla kanske inte får den lugn och ro som behövs för att få amingen att fungera hemma direkt?
  • Här och nu
    1978 skrev 2011-07-06 18:02:30 följande:
    Man åker väl hem när man vill?? Jag åkte hem innan amningen funkade och tog en tur tillbaka ett par dagar senare för att få lite mer hjälp.
    Vi var kvar på BB 3 dagar eller mer, men det hade med komplikationer att göra o inte amning. De ville behålla oss pga. det, men tji fick de.
  • flumken

Jag var arton år när min son föddes och jag helammade honom i sex månader, därefter delammade jag honom tills han var 12mån gammal. Väntar nu andra barnet vilken dag som helst och planerar även att amma honom.
    Men jag håller med ts, man ser många unga mammor som ger flaska. Men det är minst lika många äldre mammor som också ger flaska. Jag dömmer ingen som inte ammar, men dom som inte gör det pga rädslan att få hängbröst (har bekanta som haft den tron) har fel. Amning ger dig inte hängbröst. Men däremot blir dina bröst kanske inte att se exakt likadana ut som innan du fick barn, men det beror på hormoner och sånt under graviditeten och inte amningen. Jag har ganska stora bröst och har som sagt ammat min son i ett år, och dom ser inge annorlunda ut nu än innan sonen föddes.

• gnuttenn

Jag kunde inte amma vår dotter, fick henne när jag var 19 år. Väntar nu nr 2 och är 20 år.. & jag åhller tummarna att det ska funka den här gången..

Jag tror det är lika vanligt att äldre inte ammar som yngre.. (Har inte sett så många unga mammor men har gått på babycafe och där finns det äldre som flaskmatar sina barn)

• sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 17:49:34 följande:
    Varför behöver du veta det? Luktar skumt.
    Därför att jag hör kvinnor då och då säga att de inte kunnat amma och jag har aldrig förstått vad de menar.   Vill verkligen veta.
  • 1978
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:48:44 följande:
    Du kanske inte fick höra på MVC  att du skulle härda bröstvårtorna under graviditeten?

Jag tror de flesta har slutat ge det rådet eftersom man inte kunde bevisa att det hjälpte. Det är iaf vad jag har hört.

V.g. ersättning förr i världen skrev någon tidigare i tråden om en släkting som hade matats med komjök, vatten, socker och smör. Har själv funderat över hur man gjorde förr, en hel del barn klarade sig ju inte heller... :.-(  
  • stjärnmamman
    vittra skrev 2011-07-06 10:21:59 följande:
    Jag tänker också 20 och nedåt, tonårsföräldrar.
    Förstår inte riktigt hur 20 och nedåt kan kallas tonårsföräldrar.. Visst man är ung men en tonårsförälder för mig är någon som får barn  när den är under 16 år.

Jag säger inte att man är vuxen när man är under 18 men tycker att det är lite väl att kalla en 17-18åring och absolut en 20åring för tonårsförälder

ung förälder :JA men inte tonårsförälder 
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?