Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jackie85 skrev 2011-07-06 10:33:37 följande:
    Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.
    Jag kan tänka mig att det ligger en del i det någon förslog som orsak;  att högutbildade kan ha mer vana att söka sig fram till rätt hjälp i de fall amningen råkar krångla för dem.    Och det kan ah fallit sig naturligare för dem att läsa på om amning före förlossningen,  så att de är förberedda på eventuella svårigheter av och till.
  • sirisdotter
    Maie skrev 2011-07-06 10:33:53 följande:
    Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.
    Vad jag förstått  finns det Bvc  som  nuförtiden  är väldigt snabba med att tipsa om att man ska testa ersättning så att babyn ska bli mätt.    För 25-30   år sedan funderade   vi knappast på om babyn blev  tillräckligt mätt;  vi ammade på.    Följde babyn kurvorna bekymrade vi oss knappast om om vi mammor inte fick sova hela natten.   Det hörde till med nattamning.
  • sirisdotter
    Mariaaa skrev 2011-07-06 10:41:57 följande:
    Jag ville verkligen amma men min dotter förstod inte hur man skulle ta bröstet att hon bara sög sönder min bröstvårta. Men med amningsnapp kunde jag amma 1 måndan tills det att jag vart så magsjuk att det var en fara för mig att fortsätta amma (gick ner massa och fick inte i mig något alls).
    Så det var inget jag valde. Men med nästa barn ska jag försöka amma längre :)
    Släppte BB hem er trots att ni inte fått ordning på amningen??
  • sirisdotter
    Momalicious skrev 2011-07-06 10:45:08 följande:
    Jag är 21 och ammade bara min son i en månad. Han tog bara ett bröst och tillslut så funkade det inte mer bara. Hoppas såå jag kan amma nästa barn, har fortfarande ångest över att han bara ammades så kort tid.
    Släppte BB hem er innan babyn lärt sig att ta båda brösten?
  • sirisdotter
    Waldo skrev 2011-07-06 11:15:59 följande:
    Nej, jag har faktiskt ingen försvarsställning.
    För mig är det helt ok att jag inte ammade. Vi hade det jättebra .

Men jag är genuint intresserad av hur man resonerar, när man går in, ganska stenhårt som vissa gör i denna tråden och säger att man utsätter sitt barn för risker när man inte ammar.
    Man är ganska hård mot dom som väljer att inte amma

Men sedan finns det dom som jag, som inte kan amma och då är det helt plötsligt helt ok.
    Då vill man inte prata om att man utsätter sina barn för några risker längre. Då vill man helt plötsligt släta över alla faror med ersättning
    Jag blir ärligt faschinerad över hur detta går ihop.
    Antingen har man den tuffa inställningen att man utsätter sitt barn för fara om man inte ammar, eller så har man den mer pragmatiska inställningen att ammar man inte så gör man det bästa man kan och det är flaskmatning
    Tja,  bra för er att det gick bra  för er med ersättning.   Har nyss häpnat över ett par andra trådar där otaliga olika fabrikat på ersättningar nämns.  De små liven  har fått eksem,  skrikit i ett sträck,   blivit förstoppade,  visat tecken på   komjölksallergi eller vad det heter.   Fått en så stinkande avföring att ingen av föräldrarna velat byta bajsblöja på sitt barn.   När jag läste det var jag verkligen lycklig att mitt barn,  och barnbarnet,  ammats utan problem.
  • sirisdotter
    susa skrev 2011-07-06 13:38:00 följande:
    -Förresten så går det ju mode i amning också. På 70-talet skulle man inte amma för man visste inte vad som fanns i brösmjölken. Det var mycket bättre med ersättning för då visste man vad banet fick i sig.
  • sirisdotter
    förvirrande skrev 2011-07-06 13:59:41 följande:
    Det jag reflekterat över är hur många som "inte kan amma" De har inte mjölk.... Men jag trodde att kvinnorbrösten var gjorda för det? Inte fasen är det enkelt hela tiden och vi alla som ammar har nog stött på problem under vägen också men jag anser att allt för många ger upp och faller för enkelheten med flaskmatning.

Dettta gäller spklart inte dem med uppenbara hinder.

Men hur gjorde man förr i tiden? Dog ungarna av matbrist då?
    Tja,  en del gjorde väl det.   Du kanske har läst Mobergs  Utvandrarna?
  • sirisdotter
    mammas änglar skrev 2011-07-06 14:58:45 följande:
    Jag va 20 när jag fick mitt första barn och jag kunde bara amma henne i 3 månader, sen hade jag inget val att flaskmata henne..Samma gällde när jag fick barn nr 2..Hade gärna velat amma längre, men det gick tyvärr inte för mig. Tror absolut inte att barnen får sämre imunförsvar som det sägs..mina har knappt varit sjuka..( och inte jag heller som oxå blivit flaskmatad...)
    Får man fråga varför det inte gick?
  • sirisdotter
    Här och nu skrev 2011-07-06 15:08:04 följande:
    Vissa har inte mjölk nog
    Vissa barn kan inte suga
    Vissa bröst är inte sugbara
    Vissa mår psykiskt dåligt av att amma
    Vissa barn vill inte amma
    Vissa mammor får inte amma pga. medicin
    Vissa mammor kan inte amma pga. gjorda operationer
    Görs det fler operationer på 200-talet?

Är nutida barn sämre på att suga?

Äter dagens mammor mer mediciner?
  • sirisdotter
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 15:13:13 följande:
    Fick första när jag var 20 år ammade i 2 veckor och stoppade till när mjölken blev till blod och onda vårtor !!
    Fick andra när jag var 23 och jag försöke men herren min ville inte så det var flaska på bb
    Fick tredje när jag var 26 och jag vägrade amma sa det det mvc och skrev på avtalspapper men när jag kom hem gav jag honom bröst 3 ggr och mjölken kom ammade honom till 2 månader +4 dagar ca och gav honom flaska med (delammade)
    Jag skiter i hur mina bröst ser ut jag är en LYCKLIG trebarns mamma och jag njuter varje stund.

Ser inte ner på folk som ammar och ger flaska jag ser stolt på dem att dom älskar sina barn!!
    Att röka under graviditeten är dumt dumt dumt men det är inte lätt att sluta när man väl har rökt i många år och sen blir gravid. jag rökte och drack när jag väntade 1:a jag gjorde fel men jag stoppade till (RÄTT TIDIGT) innan jag han till vecka 10 !! sen har jag inte gjort något fel alls utan en normal bra graviditet. sen har det varit så med alla tre       
    Du kanske inte fick höra på MVC  att du skulle härda bröstvårtorna under graviditeten?
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?