• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Vickanflickan
    BymBym skrev 2011-07-06 10:37:27 följande:
    Jackie 85 - nä, amningen krånglar för många. Jag var 29 när jag fick första och amningen krånglade. Hade ett h*****e rent ut sagt. Hade jag varit yngre och ännu mer osäker eller saknat stöd, då hade jag garanterat gett upp. (JAG var allmänt mer osäker när jag var yngre. Menar inte att alla yngre är det)
    jag kan känna precis tvärtom. Jag skulle fylla 30 när jag fick mitt första barn. Barnet föddes förtidigt, orkade inte äta själv, amingen krånglade därför, han gick inte upp i vikt. Valde därför att delamma och efter en tid mådde jag mer och mer dåligt över amingen som inte funkade och vid 4mån så slutade jag helt amma. Hade jag varit yngre så hade jag nog fortsatt amma ändå och mått skitdåligt. Just för att jag var mer osäker som yngre och folk ofta har så mycket åsikter om att man ska amma. Nu när jag blivit lite äldre så kunde jag se mer till vad som var bäst för oss och strunta i vad andra tyckte om det.
  • Dohgon

tror också det finns orsaker till att mammor i alla åldrar inte ammar hela tiden. och valet är mamman själv som tar utan att någon ska bry sig om valet.
    kan vara att man inte kan amma, inte har mat så det räcket, får jätte ont, känner sig obehaglig eller helt enkelt inte vill.
    får vi syskon någon gång kommer jag absolut föröka att amma för ville så gärna amma killarna men gick inte alls med två samtidigt.

• Här och nu

Göteborg: Amning är inte det enda man gör med ett barn. Målet är mat till barnet, vilket det får på annat sätt i ditt fall.

• 201201232

Jag skulle kunna tänka mig att det är jobbigare att amma offentligt ju yngre man är. Men det är viktigt att man inte glömmer bort att alla bebisar som flaskas ute inte flaskas hemma också.  

• elmadumle

Vilken hysteri kring detta med amning eller inte! Måste man starta tråd efter tråd om samma ämne? Låt var och en göra som den vill utan att frågasätta. Jag har aldrig ammat, provade med första barnet och fy fan vad vidirgt, skulle aldrig göra det igen. Jag ville helt enkelt inte. Och inte ens överläkaren frågasatte mitt beslut med de andra tre barnen, han stöttade det istället . Han sa att huvudsaken mor och barn mår bra. Och skulle jag ha tvingat mig själv att amma så hade jag mått apa vilket hade gått ut över bebis, syskon och pappan. så det finns många som faktiskt inte vill amma, är det inte orsak nog?

• CallGirl

Men ingen har väl skrivit om bättre och sämre utan vad det beror på att yngre mammor ammar mindre och då finns det statistik som visar att

1. Kvinnor med sämre läge i samhället dvs. sämre sociala förutsättningar skaffar barn tidigare
    2. Kvinnor med sämre sociala förutsättningar ammar mindre

Det handlar inte om att högutbildade är värda mer, att äldre mammor är bättre, att det är bättre att amma etc. Det handlar om att det finns samband i samhället när det gäller ålder och amning och utbildning och amning.

Det är sociala fenomen som diskuteras inte värderingar eller liknande

• CallGirl
    Här och nu skrev 2011-07-06 14:12:41 följande:

Callgirl: Jag var lågutbildad o amning var inget för oss. Trodde folk skulle respektera det,men nej. Nu är jag högutbildad o vet ff att amning inte är nåt för oss o idag skiter jag i vad folk tycker, för de ÄR inte oss.

Och? Vad ä din poäng?

jag struntar i enskilda individer, jag diskuterar ur ett allmänt perspektiv. Amning är inget för mig heller.
  • Här och nu

Callgirl: Allmäna perspektiv är inte viktigt,utan individerna.

• 201201232
    elmadumle skrev 2011-07-06 15:42:39 följande:
    Vilken hysteri kring detta med amning eller inte! Måste man starta tråd efter tråd om samma ämne? Låt var och en göra som den vill utan att frågasätta. Jag har aldrig ammat, provade med första barnet och fy fan vad vidirgt, skulle aldrig göra det igen. Jag ville helt enkelt inte. Och inte ens överläkaren frågasatte mitt beslut med de andra tre barnen, han stöttade det istället . Han sa att huvudsaken mor och barn mår bra. Och skulle jag ha tvingat mig själv att amma så hade jag mått apa vilket hade gått ut över bebis, syskon och pappan. så det finns många som faktiskt inte vill amma, är det inte orsak nog?
    Jag är benägen att hålla med. Fan och hans moster ska lägga sig i om man ammar eller inte. Personalen på äldsta sonens förskola vill veta om jag ammar.... Den här gången ammar jag (snudd på helamning nu efter mycket krångel längs vägen), men förra gången slutade jag efter tre veckor och alla ville veta varför och min anledning togs ofta inte emot som legitim nog. Jag svarade nämligen att jag hade så hemska sår att pojken spydde blod efter amning, men de ville snarare höra att jag inte hade nog med mjölk... 
  • Paradigm

Usch, den här tråden skapar bara mer ångest för de som vill amma men inte kan.

Jag är en ung mamma, beroende på hur man definierar ung, och jag ammade båda mina barn i 6 månader.  Sedan tog mjölken slut och det fanns inte så mycket att göra åt det.

Min mor fick sist första barn när hon var 28 år och ammade henne i 4 månader. Sedan tog mjölken slut. När hon var 32 år fick hon mig som hon ammade i 1 år utan problem.  Om det hade något med åldern att göra tror jag föga på, utan det berodde nog mer på stress från hennes sida.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?