• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • karolina106
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 15:13:13 följande:
    Fick första när jag var 20 år ammade i 2 veckor och stoppade till när mjölken blev till blod och onda vårtor !!
    Fick andra när jag var 23 och jag försöke men herren min ville inte så det var flaska på bb
    Fick tredje när jag var 26 och jag vägrade amma sa det det mvc och skrev på avtalspapper men när jag kom hem gav jag honom bröst 3 ggr och mjölken kom ammade honom till 2 månader +4 dagar ca och gav honom flaska med (delammade)
    Jag skiter i hur mina bröst ser ut jag är en LYCKLIG trebarns mamma och jag njuter varje stund.

Ser inte ner på folk som ammar och ger flaska jag ser stolt på dem att dom älskar sina barn!!
    Att röka under graviditeten är dumt dumt dumt men det är inte lätt att sluta när man väl har rökt i många år och sen blir gravid. jag rökte och drack när jag väntade 1:a jag gjorde fel men jag stoppade till (RÄTT TIDIGT) innan jag han till vecka 10 !! sen har jag inte gjort något fel alls utan en normal bra graviditet. sen har det varit så med alla tre       
    Va? Måste man skriva avtal på att man inte vill amma? *Förfärad* Vem vill ha ett sånt avtal? BB? BvC?
  • Här och nu

karolina106: Nog för att det är bra att skriva in i journalen att man inte vill amma, men ingen har med det att göra. Undrar också vad som menas med avtal. Är det nån vårdinstans eller myndighet som äger mina tuttar?

• Här och nu

snuttepuffan: Om förskolan frågade ifall jag ammade, skulle jag som förskollärare fråga om de kände till sina arbetsuppgifter.

• 201201232
    Här och nu skrev 2011-07-06 16:05:23 följande:
    snuttepuffan: Om förskolan frågade ifall jag ammade, skulle jag som förskollärare fråga om de kände till sina arbetsuppgifter.
    Det kändes ok att svara den här gången eftersom jag ammar, så jag gjorde det. Hon som frågade gjorde det nog inte med tanke på sin yrkesroll utan snarare av nyfikenhet. Men det var ett bra exempel på hur många det är som man känner ytligt som vill veta om man ammar. Glad 
  • Här och nu

snuttepuffan: På min nyss avslutade utbildning till lärare, var det av stor vikt att inte va alltför nyfiken varken på föräldrars eller kollegors privatliv.

• 3 barns mamma84
    karolina106 skrev 2011-07-06 16:01:21 följande:
    Va? Måste man skriva avtal på att man inte vill amma? *Förfärad* Vem vill ha ett sånt avtal? BB? BvC?
    Ja här i dk kan man skriva avtal hos barnmorskan sen så går papprena till förlossningen och mvc
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Idah84

Jag har alltid tyckt att amning är otäckt, jag kan inte förklara varför, men när första barnet föddes provade jag ändå, men det gick inget vidare. Jag fick världens ångest varje gång han var hungrig, sonen tog aldrig bröstet med rätt sugtag o allt blev som en ond cirkel tillslut. Han blev frustrerad o bara gallskrek o jag själv fick världens ångestkänslor varje gång han var hungrig. Försökte få amningen o funka i en veckas tid, sen gav jag upp. Sonen tog flaskan direkt utan minsta bekymmer o både jag o han blev gladare o mer harmoniska. Nu har jag två veckor kvar till BF med andra barnet o ville först göra ett nytt försök med att amma, men desto närmre förlossningen kom, omdesto mer jag läste på om amning, mer säker än någonsin är jag på att det inte är något för mig då jag fortfarande känner samma ångest bara av att tänka på det. Jag kan till o med vilja klökas av tanken. Min syster (hon har fem barn) berättade för mig att med de senaste två barnen har hon upplevt samma ångestkänsla vid amning, tom nästan dödsångest vissa gånger.

• Här och nu

2 barns mamma: Så du menar att om du skrivit att du vill amma får du inte ändra det utan att skriva nytt avtal? Tror faktiskt inte på det. Ingen kan bestämma om man ska amma.

• Idah84

Min BM har skrivit in i min journal att jag inte vill amma så att personalen på förlossningen ser detta o inte kommer att tjata på mig för att jag säger nej o därmed kommer bli övertalad till nåt jag egentligen inte vill.

• Remuz
    vittra skrev 2011-07-06 13:09:11 följande:
    Barnombudsmannen: "Unga föräldrar har oftare en mer utsatt social situation. Barn till tonårsföräldrar ammas mer sällan och vårdas oftare på sjukhus på grund av olycksfall eller våld."
    www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/klarafar...

Framkommer också i socialstyrelsens folkhälsorapport 2005.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
    Jag vidhåller att jag inte ser en länk mellan låg utbildningsnivå och amning. Finns inget som jag ser i dom rapporterna (orkade dock inte läsa hela) som styrker det.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?