• Remuz

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag tror det finns en enkel förklaring. Idag är vi friare och ju yngre generation desto friare känner vi oss. Därför bryr vi oss inte lika mycket om amning längre. Det är inte lika viktigt förutom för prettomamman att just amma. Man gör det man är bekväm med i allt större utsträckning. De äldre som inte är lika frigjorda känner sig dock fortfarande tvungna att amma.

Jag tror att om tio år kommer amningen hos unga ha minskat ännu mer. Många pumpar och ännu fler går in för mjölkersättning.

• Remuz
    vittra skrev 2011-07-06 11:53:48 följande:
    Hahaha
    Det tillför ju diskussioen mycket. Är du av en annan åsikt så är det ju bättre att du delar den med mig. Jag tror inte på det samband mellan låg utbildningsnivå och låg amningsgrad som har påståtts tidigare i tråden.

Just det, jag ammar inte, men så råkar jag ju vara man också.
  • Remuz
    vittra skrev 2011-07-06 13:09:11 följande:
    Barnombudsmannen: "Unga föräldrar har oftare en mer utsatt social situation. Barn till tonårsföräldrar ammas mer sällan och vårdas oftare på sjukhus på grund av olycksfall eller våld."
    www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/klarafar...

Framkommer också i socialstyrelsens folkhälsorapport 2005.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
    Jag vidhåller att jag inte ser en länk mellan låg utbildningsnivå och amning. Finns inget som jag ser i dom rapporterna (orkade dock inte läsa hela) som styrker det.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?