• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Louise89
    Stinky skrev 2011-07-06 14:46:06 följande:
    Men alltså, VAD är problemet, egentligen, TS? Är det något fel på att flaskmata, tycker du?
  • jinxan

Bettli: haha nej du.. Det är ingen myt!! :O Jag är 22 år och ammar mitt andra barn och när de är urammade så är dom totalt helförstlrda.. Hängiga som fanken.. Skittråkigt.. "/

Mamma till den finaste prinsen och prinsessan i världen..
  • Här och nu

Klart man ska döma dem som röker med barn i magen. Varför skulle man INTE? Ok, att det kan va värre om de ökar mycket i vikt o att ett par cigg är bättre, men man ska ju göra allt för att sluta INNAN man blir med barn.

• Emelianfian

Personligen tror jag inte att det är fler som flaskmatar än ammar...det kanske är för att det är vanligare nu än förr. Och då ser man de mammorna som gör det.

Sen sa min bm att det är inte lika många som orkar ta den tid (2mån) som det i regel tar innan amningen är full ettablerad och man har kommit in i det. Sen kan inte en del och en del vill inte och en del kanske tycker det gör för ont och på så vis inte orkar ge det tid eller så kanske man inte kan hålla på länge för att barnet av någon anledningen inte kan amma.

♥ Nellie 071207 & Felix 090129 - Trean i magen BF 111202 ♥
  • jinxan

Jag känner väldigt många unga mammor och de flesta har faktailt annat tills barnet är iaf fyra månader.. Som längst har en tjej ammat till ca 2 år.. Men det stämmer säkert delvis.

Mamma till den finaste prinsen och prinsessan i världen..
  • Här och nu

jinxan: De blir amma pga. man varit gravid.

• Här och nu

jinxan: De blir amma pga. man varit gravid.

• Friedegard
    Bettli skrev 2011-07-06 14:29:53 följande:
    Jag vet inte alls hur det ligger till. men med tanke på hur samhället har börjat uttrycka sig ang amning, så förvånar det inte mig att fler börjar med flaska. Som den där tråden som låg här för inte så länge sedan när en tjej ammade sitt barn på kafét på åhlens och fick vakter på sig. Samhället har mer och mer börjat uttrycka sig att det inte är  okej att amma, att det skulle vara fult, sexuellt provocerande och gud vad man nu har hört. Vilket är ju fel och synd att det ska bli så och är så. Amma är ju helt normalt. Men jag förstår att det finns de som börjar ta avstånd till det, när de får sådana kommentarer och påhopp.
    Jag själv som exempel har skaffat mig en amningssjal för jag redan har i huvudet vilka påhopp man kan få, för att slippa det.

sen finns det ju de som inte har mjölk, eller mår väldigt psykiskt dåligt och har då svårt att få amningen att fungera bra. eller helt enkelt inte vill. Och tror inte det är bra för mamman eller barnet att bli påtvingad. Tror barnet känner av den stressen hos mamman.
    Precis vad jag tänkte efter den hetsiga debatten, många nya mammor är kanske inte så säkra att de orkar stå emot allt vad folk säger. 

Jag själv har problemet med gigantiska bröst och var tvungen att använda ammningsnapp, det kommer bli jäkligt svårt för mig att inte visa brösten när jag ammar offentligt med nummer två.

Många påpekar ju att det är ok att amma så länge man inte "flashar brösten" eller "hänger och slänger med brösten" . Hur göra om man inte kan vara diskret? Ska man hålla sig hemma då om man vill amma?
  • mammas änglar

Jag va 20 när jag fick mitt första barn och jag kunde bara amma henne i 3 månader, sen hade jag inget val att flaskmata henne..Samma gällde när jag fick barn nr 2..Hade gärna velat amma längre, men det gick tyvärr inte för mig. Tror absolut inte att barnen får sämre imunförsvar som det sägs..mina har knappt varit sjuka..( och inte jag heller som oxå blivit flaskmatad...)

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?