• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Lillafrökenfräken
    Med det rådande klimatet i samhället angående offentlig amning så är väl inte det så konstigt egentligen. Typ hälften av befolkningen verkar ju anse att man ska hålla sig hemma inom sina egna fyra väggar tills barnet slutat amma för att de ska slippa se en ammande kvinna när de är ute. Och är man då ung dessutom och inte vågar hävda sig så blir det väl än värre.
  • yes79

Jag har egentligen bara känt en tonårsmamma, min bästa vän när jag var tonåring själv, hon fick 2 barn före 20 års ålder, gick på soc och ammade båda barnen minst 1 ½ år, så själv har jag aldrig lagt märke till detta fenomen, dock har jag ju inte heller känt många tonårsmammor!

Men jag känner jag flera inklusive mig själv som har flaskmatat helt eller delvis i 25-30-årsåldern!

• susa

En bekant började flaskmata tidigt för hon ville ut och festa.

• Helle333
    Alvi skrev 2011-07-06 10:04:07 följande:
    Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
    Nu bakas mitt pyre fortfarande och jag hoppas att jag kan amma. Min kompis lillasyster däremot flaskmatar sin dotter. Hon är så osäker på om dottern får i sig tillräckligt med mjölk om hon inte flaskmatar, då kan hon ju se mängden mjölk dottern får i sig. Så hon pumpar och flaskmatar eftersom hon känner sig såpass osäker-.
  • Rocket Mania

Jag tror det har mycket med osäkerhet att göra. Plus att många unga föräldrar egentligen inte valt att hamna där utan mer hamnat där av en slump. Det blir då jobbigt att ge upp ännu mer av sitt liv och sig själv.

• Mylla

Ska jag tro nåt om det här så tror jag yngre människor har det svårare med grejen att de är bundna till ett ansvar. Det tar en hel del tid dygnet runt och går inte att komma ifrån om man väljer att amma.

• vittra
    Remuz skrev 2011-07-06 12:15:45 följande:
    Det tillför ju diskussioen mycket. Är du av en annan åsikt så är det ju bättre att du delar den med mig. Jag tror inte på det samband mellan låg utbildningsnivå och låg amningsgrad som har påståtts tidigare i tråden.

Just det, jag ammar inte, men så råkar jag ju vara man också.
    Barnombudsmannen: "Unga föräldrar har oftare en mer utsatt social situation. Barn till tonårsföräldrar ammas mer sällan och vårdas oftare på sjukhus på grund av olycksfall eller våld."
    www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/klarafardiga070309_72dpi.pdf

Framkommer också i socialstyrelsens folkhälsorapport 2005.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9967/2005-111-2_20051113.pdf
  • Här och nu

Blir glad när jag läser tråden. Mammor verkar ha fattat att de själva väljer hur de ska mata sina barn o att det finns alternativ.

• Här och nu

Ju mer högskolepoäng jag tagit, ju mer förstår jag att jag ska mata mina barn på det sätt som PASSAR OSS o inte vad som passar ANDRA VUXNA.

• CallGirl
    Här och nu skrev 2011-07-06 13:17:45 följande:
    Ju mer högskolepoäng jag tagit, ju mer förstår jag att jag ska mata mina barn på det sätt som PASSAR OSS o inte vad som passar ANDRA VUXNA.
    Och då borde du även förstå skillnaden mellan att generalisera om befintlig forskning vs egna erfarenheter
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?