• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • hannis

Jag tror att det kan ha en del att göra med personlig mognad också.

När man är ung är man oftare lite mer egocentrisk (helt naturligt) och man har inte riktigt samma perspektiv och livserfarenhet. Som lite äldre och mognare mamma kan man tycka att det är ok att sitta och amma timme efter timme, kanske tom mysigt. Man har säkert läst någon bok eller två om amning och vet att det är normalt att det är så. Man kanske inte heller har så bråttom att "få tillbaka" sitt tidigare liv eller har behov av barnvakt och avlastning på samma sätt.

• trolletimagen

De tonårsföräldrar jag känner som har flaskmatat har gjort det av egoistiska skäl tyvärr. 17-åringen ville inte ha hängiga bröst, 19-åringen ville inte riskera mjölkstockning för det kunde ju göra ont och 15-åringen var helt enkelt ute och söp för ofta så mormor var hemma och gav ersättning.

Sad, but true. Tycker mig se samma problem med rökande mammor/gravida. Ofta "den lägre klassen" som gör det med.

Trollet är äntligen här =)
  • Waldo
    Alvi skrev 2011-07-06 10:33:14 följande:
    Men snälla du, det är ju detta jag menar i min TS. Jag är INTE ute efter en ilsken tråd, men ditt sätt att fråga "Är det en tillräckligt legitim anledning?" visar ju tydligt på försvarsställning.

Du hade ju uppenbarligen ett hinder, inte så himla lätt att köra på då, eller hur? Tänk själv, hur tror du jag menade med min fråga?
    Nej, jag har faktiskt ingen försvarsställning.
    För mig är det helt ok att jag inte ammade. Vi hade det jättebra .

Men jag är genuint intresserad av hur man resonerar, när man går in, ganska stenhårt som vissa gör i denna tråden och säger att man utsätter sitt barn för risker när man inte ammar.
    Man är ganska hård mot dom som väljer att inte amma

Men sedan finns det dom som jag, som inte kan amma och då är det helt plötsligt helt ok.
    Då vill man inte prata om att man utsätter sina barn för några risker längre. Då vill man helt plötsligt släta över alla faror med ersättning
    Jag blir ärligt faschinerad över hur detta går ihop.
    Antingen har man den tuffa inställningen att man utsätter sitt barn för fara om man inte ammar, eller så har man den mer pragmatiska inställningen att ammar man inte så gör man det bästa man kan och det är flaskmatning
  • Maie
    Alvi skrev 2011-07-06 10:37:00 följande:
    Ahaaa, trist!! Särskilt som många (alla??) sjukhus har blivit listade som amningsvänliga, då borde ju BVC fotsätta med det...!

Japp, jag är alldeles häpen över hur pro-ersättning de är. De sade hela tiden att de tyckte jag varit duktig som kämpat men att jag gott kunde lägga ner. Jag fick uppfattningen att man på BVC är så rädda att kränka de som inte vill amma så att man talar om för alla - även de som verkligen vill amma, hur bra det är med ersättning.

Inte ens amningshjälpen var till någon större hjälp, tyvärr. Om jag får fler barn vet jag tänker jag gå efter eget huvud :)  
  • tahira

Jag kan tänka mig att många unga är lite mer osäkra, och inte vågar "riskera" något om barnet inte går upp i vikt som han eller hon ska, även om det inte är någon fara.

Sedan kan jag också tänka mig att många unga känner sig osäkra med att amma offentligt, att de tycker det är "pinsamt" på ett annat sätt än vad äldre gör.

OM det nu är så att unga flaskmatar i större utsträckning, själv har jag nog snarare uppfattat motsatt trend och tänkt att det beror på att unga har mer att bevisa och därför gör allt som man "bör" göra, medan äldre är mer bekväma och inte behöver bevisa något i sitt föräldraskap.

Jag fick själv barn som 17-åring och helammade. 

• Remuz

Jag tror det finns en enkel förklaring. Idag är vi friare och ju yngre generation desto friare känner vi oss. Därför bryr vi oss inte lika mycket om amning längre. Det är inte lika viktigt förutom för prettomamman att just amma. Man gör det man är bekväm med i allt större utsträckning. De äldre som inte är lika frigjorda känner sig dock fortfarande tvungna att amma.

Jag tror att om tio år kommer amningen hos unga ha minskat ännu mer. Många pumpar och ännu fler går in för mjölkersättning.

• luspudel

Jag kan bara svara för mig själv, men jag hatade verkligen att amma helt enkelt. Visst krånglade det men det är ju normalt med lite strul, men eftersom jag avskydde att amma fanns ingen motivation att kämpa på.

• vittra
    Remuz skrev 2011-07-06 11:40:57 följande:
    Jag tror det finns en enkel förklaring. Idag är vi friare och ju yngre generation desto friare känner vi oss. Därför bryr vi oss inte lika mycket om amning längre. Det är inte lika viktigt förutom för prettomamman att just amma. Man gör det man är bekväm med i allt större utsträckning. De äldre som inte är lika frigjorda känner sig dock fortfarande tvungna att amma.

Jag tror att om tio år kommer amningen hos unga ha minskat ännu mer. Många pumpar och ännu fler går in för mjölkersättning.
    Hahaha
  • Remuz
    vittra skrev 2011-07-06 11:53:48 följande:
    Hahaha
    Det tillför ju diskussioen mycket. Är du av en annan åsikt så är det ju bättre att du delar den med mig. Jag tror inte på det samband mellan låg utbildningsnivå och låg amningsgrad som har påståtts tidigare i tråden.

Just det, jag ammar inte, men så råkar jag ju vara man också.
  • Princess84

Nja, inte enligt min erfarenhet.
    De yngre mammor jag har känt/känner ammar alla förutom de som amningen inte fungerade för. Känner en som inte ville amma. Själv blev jag för stressad då min son var så mager så jag klarade inte av det.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?