• Alvi

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag vill ABSOLUT inte göra detta till en ilsken tråd, jag har bara helt själv och alldeles ur egna ögon konstaterat att ju yngre man är, desto vanligare verkar det vara att flaskmata sitt barn och inte amma. Finns det någon förklaring till detta? Eller är det bara en lång rad slumper?

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 10:04
    Äh, vafan... MED egna ögon...
  • Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?
  • Alvi

Blomstrande: Nej, det har ingen som helst betydelse, min fråga var om det finns något samband med just unga mammor, eller om det är slumpen.

• beccagranen
    Jag var 19år, och slutade amma efter 3veckor, vi fick inte till tekniken. Jag hade ont, massa sår och pojken bara skrek/grät av hunger. Jag kombinera ammningen med pump och flaska. Tog upp det med BVC som hjälpte mig, men sonen släppte, fick inget tag eller var så ledsen så att han bara somna. Ren tortyr! Så jag slutade, men fortasse pumpa tills han var 6veckor.  Till nästa barn tänker jag ta mig god tid att få hjälp på BB och även amningshjälpen om de så behövs.  Kan tillägga att de fyra närmaste tjejerna i omrking samma ålder, som jag umgicks med ammade helt. Vissa av dom tills barnen var 3-6mån och två av dom till ca 1års ålder.
  • CallGirl
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:19:09 följande:
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
    Läs forskning om amning. Socioekonomiska faktorer är en stark bidragade faktor. Dit hör bland annat utbildning och livsmöjligheter. Likaså handlar det om stöd av omgivningen. I ett jämställt förhållande ammar kvinnor mer.
  • Waldo

Är TS ute efter ett seriöst svar på sin undran?

Jag kunde inte amma eftersom jag har opererat båda brösten.
    Jag opererade bort cystor vid 22 års ålder. Födde barn vid 25 och tillhör medelklass
    Ungen fick flaska och växte upp till en helt frisk och normal tonåring

Undra om det är en tillräckligt legitim anledning till att inte amma.
    För om man ska följa er logik så utsatte jag ju mitt barn för alla dessa hemska risker och jag gjorde det fullt medvetet

• Alvi
    BymBym skrev 2011-07-06 10:27:28 följande:
    Amningen krånglar för många. Valet kommer om man fortsätter amma eller inte.
    DET kan jag nog hålla med om. Min dotter åt inte ALLS de första 2 veckorna - hon sondades. Bara där hade jag kunnat ge upp. Men jag kämpade på i många månader och TILLSLUT kunde jag amma henne i 16 månader.
  • CallGirl

Högutbildade är också vana att söka hjälp och vet vart de ska söka hjälp och kan kräva mer vilket jag också tror bidrar dvs. när de får problem med amning söker de mer aktivt hjälp.

• vittra
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:25:49 följande:
    Rökning är ju ett aktivt val man gör. Att amningen skall krångla är ju inget man själv väljer att den skall göra.
    Amning är också ett aktivt val... huruvida den krånglar däremot är ju en helt annan fråga.
  • BymBym

Callgirl - utan stöd hade jag också slutat amma första barnet. Fy, vad jobbigt jag hade! Men tack vare sambo, en erfaren storasyster och en fantastisk BVC-sköterska fixade sig amningen till slut. Så visst spelar det sociala stor roll.

• mupparsmupp

jag hade precis fyllt 19 när sonen kom. jag hade gärna ammat och mjölken kom igång som den skulle, men sonen fick jätte ont i magen och skrek dygnet och hela tiden. var bara när han åt som han var tyst. jag testade att utesluta saker ur min kost och rapade honom, masserade magen osv.
    till slut så testade jag en flaska ersättning och han vart mycket bättre. inte helt bra, men stooor skillnad. så gången efter så ammade jag och han började tokskrika igen, så efter ett par ammningar så gav jag en flaska mot kvällen och fick sova lite.  ammade och det vart värre igen.

efter närmare 3 veckor gav jag upp amningen. såg ingen anledning till att han skulle ha ondare än nödvändigt. och jag kände mig som en skit mamma som gjorde så min bebis fick så ont. så kändes som att det var bäst för bådas skull att gå över helt till ersättning.

Bebis 9 maj 2010
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?