Inlägg från: gnuttenn |Visa alla inlägg
  • gnuttenn

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag kunde inte amma vår dotter, fick henne när jag var 19 år. Väntar nu nr 2 och är 20 år.. & jag åhller tummarna att det ska funka den här gången..

Jag tror det är lika vanligt att äldre inte ammar som yngre.. (Har inte sett så många unga mammor men har gått på babycafe och där finns det äldre som flaskmatar sina barn)

• gnuttenn
    sirisdotter skrev 2011-07-06 18:07:18 följande:
    Därför att jag hör kvinnor då och då säga att de inte kunnat amma och jag har aldrig förstått vad de menar.   Vill verkligen veta.
    Vissa har väldigt svårt att få igång bröstproduktionen och ibland kan det vara så att barnet suger fel.. Många som inte kan amma brukar kämpa så länge de orkar, men till slut så tar det för mycket på krafterna och vissa kan må väldigt dåligt utav att kämpa och kämpa utan framsteg.. Så därför väljer man att hoppa över amningen för att man helt enkelt inte orkar kämpa längre och man vill häldre vara en glad och positiv mamma än att sitta och gråta för att amningen inte funkar.. Finns säker mer anledningar till varför man inte kan amma..

Jag kunde inte amma för att jag hade ingen mjölk, pumpade sammarlagt 3 timmar om dagen pluss att dottern fick suga men inget hände.. Det kom bara jätte jätte lite. Efter att försökt amma i tre veckor så gav jag upp för jag började må så dåligt utav det..

Nöjd nu?
  • gnuttenn
    Dr Mupp skrev 2011-07-07 07:23:42 följande:
    För lite mjölk beror på tre saker.

1 ammar för sällan
    2 ammar med felaktigt tag
    3 ammar inte aktivt.

Om du fick ömma bröst så är det ju troligvis att taget var felaktigt. Som sagt okunskap.
    Det behöver det inte alls bero på!!
    Jag ammade var tredje timme, efter det gick jag och pumpade 20 minuter på varje bröst. Höll på så i tre veckor och mjölken kom aldrig igång.. Dottern sög jätte bra men jag hade ingen mjölk..
    Så nej det måste inte bero på det...
  • gnuttenn
    April barn skrev 2011-07-07 20:48:30 följande:
    Jag har faktiskt funderat på det samma, men jag tror det är en ren slump.
    Många flaskmatar idag, tyvärr. Men jag tror inte det är fler som är yngre.
    Vadå tyvärr? Det är väl jätte bra om den möjligheten finns om man inte kan amma?
  • gnuttenn
    sirisdotter skrev 2011-07-07 23:41:55 följande:
    "inte kan"   ?
    Ja Alla kan inte amma fast att de vill.. Jag kämpade med amningen så länge som jag orkade.. Men tillslut så började jag må så dåligt utav att det aldrig kom igång.. Jag pumpade mer än 3 timmar per dag sammarlagt och ammade vart tredje timme men mjölken kom aldrig igång.. Tror det kan bero på att dottern föddes för tidigt och kroppen kanske inte var redo.. Alla kan inte.. Vad är det du inte förstår? 
  • gnuttenn
    sirisdotter skrev 2011-07-08 00:08:02 följande:
    Varför pumpade du?   Hade du blivit rekommenderad det för att det för tidigt födda barnet behövde sova eller?
    På min tid fick vi lära oss att babyns sugande stimulerade mjölkproduktionen.

I den här tråden skriver var och varannan mamma och pumpande och jag undrar så varför.

Är det lika obligatoriskt idag för en blivande mamma att köpa en pump som  att se till att blöjor finns hemma?
    Den första tiden i vår dotters liv så bodde vi på sjukhuset, och som jag skrev så ammade jag henne och efter hon hade ammat så gick jag och pumpade ut mjölk.. Amningen stimulerar så att mjölken ska komma igång, men med hjälp utav pumpning så kan mjölken också komma igång..  Och nej, jag pumpade inte för att vår dotter skulle sova utav för att stimulera bröstproduktionen ännu mer..  Hon sondmatades också den första tiden i sitt liv, och i sonden så fick hon mjölk jag hade pumpat ut, (det lilla jag hade och sedan mjölkersättning)..
  • gnuttenn
    butterflower skrev 2011-07-08 08:53:42 följande:
    Att amma offentligt har fått mycket kritik. Så är man redan lite nervös och stressad med sin amning så känns det för många väldigt stressande att amma offentligt.
    Det enda stället jag har sett att folk får kritik för att amma offentligt är här på fl..
    Fast här på fl är ju allt man gör "fel"..
  • gnuttenn
    April barn skrev 2011-07-08 08:58:20 följande:
    Ja men det betyder ju ändå att det finns ganska många människor runt i sverige som tycker de, de som skriver på fl bor ju inte på fl. De finns ute på stan överallt.
    Ja men jag tror inte det händer så jätte ofta att de går fram till en ammande mamma och säger att hon ska gå iväg och gömma sig osv.. (Visst det händer säkert, men tror inte det är så ofta) Så tror inte många mammor som ammar offentligt får någon kretik..
  • gnuttenn
    Linnea84a skrev 2011-07-08 09:02:32 följande:
    jag försökte amma min 1a son, höll på en månad ungefär å pojkstackarn skrek från em till inpå natten, testade flaska å han blev lugn som en filbunke...jag undrar fortfarande vad de berodde på, kanske för lite mat, för mkt  *stress* ja jag vet inte men jag fick en nöjd å glad bebis å det var det värt. mina andra barn har jag helammat till de var 6 månader och delammat till de var 11 resp 12 månader, då de själva valde att sluta...
    Jag önskar att jag kanske kämpat lite mer med första men energin fanns nog inte...jag är så oerhört glad för att jag ammat de andra och att vi alla mått bra av de, förutom gubben som tyckte jag amma för mkt ;) typ 3-4 gg per timme ibland å 6-10 ggr per natt, men mina barn  har haft mig som deras tutte och jag har ansett att så länge jag och mina bäbisar vart nöjda så har det varit bra, tror gubben min känt att han varit otillräcklig på nåt sätt, då jag verkligen varit fast vid barnen första halvåret, tur jag inte har behovet av så mkt ensamtid ;)
    Jag har gett både flaska och ammat så jag VET att det är SÅ MKT SMIDIGARE och lättare att amma, en missnöjd bebis på ica? ja då lägger jag mitt barn vid bröstet och ammar när jag handlar, likaså när jag e på promenad mm ;)  Och det bästa av allt, INGEN ser, inte ena mitt amningsfreak till syster såg de när vi handla mat ihop ;)
    Härligt, vi väntar nu mitt andra barn och jag hoppas att amningen ska komma igång den här gången.. :) Tyckte heller inte det var smidigt med modersmjölkersättning, koka vatten, koka flaskor, ta med flaskor och allt som behövs osv..  Jag var riktigt avundsjuk när dottern var midre och jag såg andra mammor amma sina barn.. :)
  • gnuttenn
    butterflower skrev 2011-07-08 09:06:00 följande:
    Du kanske ska sitta lite mindre framför datorn och ge dig ut i verkigheten då =)
    Jag har ADLRIG mött ångon som har fått kritik för att de ammar offentligt, tråkigt att människor ser det som något fult..
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?