Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Flaska har inget med åldern på mamman att göra, det har ökat i alla åldrar o personligm tror jag det beror på att kvinnor är starkare nu i sin självkänsla i vågar göra som de vill. Plus att utvecklingen går frammåt, ersättningen idag är ju lika bra o i vissa fall bättre än vissa kvinnors mjölk.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Min mjölk såg ut som diskvatten, barnet gick ner runt 15% så ersättning var helt klart bättre än min mjölk. 5 av 10 i min mammagrupp gav ersättning. Medelålder var nog runt 37 eller så.... Så jag tror inte det har med ålder att göra.

• straw2008
    Dr Mupp skrev 2011-07-07 07:23:42 följande:
    För lite mjölk beror på tre saker.

1 ammar för sällan
    2 ammar med felaktigt tag
    3 ammar inte aktivt.

Om du fick ömma bröst så är det ju troligvis att taget var felaktigt. Som sagt okunskap.

Nja inte riktigt va.

Jag gjorde mammografi som 20 åring o då sa sköterskan som gjorde den att jag förmodligen ine skulle kunna amma jag hade väldigt få eller tunna mjölkgångar, nått sånt var det.

O nää jag fick aldrig igång någon produktion med något av barnen.
  • straw2008
    hondär skrev 2011-07-07 07:34:52 följande:
    "jag har ammat i en vecka, det är inte mysigt, det gör ont". Jag vet inte vad jag ska säga.... Det går väl att räkna ut ganska lätt att det gör ont i början?! Det räcker inte med en vecka för avgöra om det är mysigt el ej. Varför ger folk upp så lätt? "Nej det gör ont jag vill inte amma" och så blir de helt mot ammning och känner sig utanför och påhoppade, de tycker fruktansvärt synd om sig själva och tror att vi som ammar inte har haft ont och slitit för våra barn skull.

Är det den som har ondast som vinner ?

VARFÖR ens amma om det gör ont när det finns likvärdig mat utan smärta för någon ?

Säg en bra anledning (förutsatt att de som ger ersättning VILL det)? VARFÖR tvinga någon att amma om de inte vill ?
  • straw2008
    Randig Panda skrev 2011-07-07 07:37:16 följande:
    Jag ser inget samband i ung förälder - flaskmatning.
    Snarare i hur livet såg ut innan barnet och ifall barnet var planerat eller ej.
    Som sagt, JAG ser det så. Det behöver inte vara sant, precis som TS  

Det tog drygt en månad denna gången för mig att få ordning på amningen, det funkar alldeles utmärkt nu men jag gav inte upp.

Förstår inte problemet för vissa, säg som det är att ni inte vill amma istället för att skylla på att det inte funkar efter en eller två veckor. Det är ju endast okunskap då, det brukar inte funka direkt. Bröstvårtorna måste härdas, mjölken måste rinna till och har man mycket produktion blir denna kombination outhärdlig ibland och var då stolt nog att säg att du inte klarar av det.

Men ska barnet svälta i två veckor då eller ?
  • straw2008
    Randig Panda skrev 2011-07-07 07:40:16 följande:
    Precis, klart det gör ont i början, bröstvårtorna är inte vana vid ett intensivt sugande hela tiden!
    Det blir ju bättre, nu efter 3 månader har känner jag ingen smärta alls och amningen är världens mysigaste stund.
    Som jag sa innan, enklare bara att säga att man inte vill amma .

Matning med flaska var för oss världens mysigaste stund redan från första gången ingen behövde ha ont o lida i tre månader i vår familj.
  • straw2008
    Randig Panda skrev 2011-07-07 07:42:29 följande:
    Exakt, man måste lägga ner tid på det. Och inte ge sig, det finns amningshjälpen och BB, man får hjälp om man behöver.
    jag satt i flera timmar på BB för att få lillkillen att ta rätt tag. Det funkade ju tillslut!

Plocka bort och lägg till bebisen tills han/hon fått rätt tag.

Men om man inte vill då ? Människor är ju olika, du tyckte det var värt det, absolut inte jag. Varför kan inte mitt val respekteras som ditt ?
  • straw2008
    Cinza skrev 2011-07-07 08:35:27 följande:
    Det finns faktiskt de som inte får någon eller mycket lite mjölk från början och då spelar det ingen roll hur ofta man ammar eller hur mycket vatten man dricker eller hur avslappnad man är. För en del kvinnor finns en en endokrinolog förklaring till varför de inte får någon mjölk och det går det inte att göra något åt.

De läkare jag frågade sa att vätskeintag inte påverkar mängden mjölk, vatten kan aldrig någonsinn bli mjölk. Det påverkar inte om du har hög eller låg vattenhalt i kroppen.

Måste vara en stor myt ang amning, man hör det SÅ ofta, slappna av o drick vatten.

Som att man blir gravid av att slappna av liksom.... nää inte då biologin tyvärr har satt upp hinder.
  • straw2008
    Anna60 skrev 2011-07-07 08:39:42 följande:
    Visst är det så. Jag fick inte en droppe trots att jag intensiv-ammade och sprutade näsan full med (vad det nu var för spray)

He he jag med. ingen mjölk för det... o SÅ många sa ju att jag skulle dricka vatten, då skulle mjölken fullkommligt SPRUTA ut.

Eh nää inte det heller.
  • straw2008
    Helene70 skrev 2011-07-07 08:47:31 följande:
    Men det är väl ändå upp till var och en om man vill uthärda smärtan som tillkommer den första tiden. Om man kan och vill undvika smärta så är det väl inget fel i det. Moderskap bygger inte på att den som har ondast vinner.

Och nej, alla får inte ont i början. Jag fick aldrig ont i början av amningen.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?