Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Kan fortfarande inte förstå hur någon kan störa sig något så fuktansvärt på hur en annan mamma matar eller vad hon "skyller" på för att slippa amma ?

Fortfarande ÄR det inte upp till henne, du har själv säkert dragit några vita lögner i ditt liv VARFÖR är det så irriterande när någon gör det ang sin amning (för ni verkar anse att de som inte har mjölk osv ljuger/ger upp).

Är ni avundsjuka ? För att de som matar med ersättning slipper pina sig igenom 3 månader av blod svett o tårar ? Är ni bittra för att ni inte får sova nätterna igenom ?

min verklighet var/är at jag inte producerade tillräckligt med mjölk, läkaren ordinerade ersättning efter tre dagar på bb efter en viktnedgång på nästan 12% ni anser att jag ger upp/ljuger då eller ??

Flera av mina väninnor har haft samma problematik som mig.

Kan inte förstå hur det kan reta sån gallfeber på folk ??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008
    Disan skrev 2011-07-08 08:30:03 följande:
    Straw2008: Sååå bra skrivet!!

Skulle vara kul om jag ens fick ett enda svar från de som känner sig träffade.
  • straw2008
    butterflower skrev 2011-07-08 08:36:02 följande:
    Det ligger nog väldigt mycket sanning i det 
    Har inte sett en enda artikel där det hävdas att det är fel och äckligt att amma ? Vad läser du för sorts tidningar ? Vilka kanaler för nyheter har du ?

Tycker endast jag läser positiva saker om ammning, är det något negativt så skrivs det här på FL.

Rökning kan jag säga at det bara skrivs negativt om, ÄNdå röker ungdommarna ??
  • straw2008
    April barn skrev 2011-07-08 08:44:23 följande:
    Ja grejen är väl inte att man stör sig på hur andra matar sina barn, det är jättebra att ersättning finns verkligen men för de allra flesta så fungerar det faktiskt att amma, då är det rentav idiotiskt att sluta "bara för att.."
    Självklart är det upp till kvinnan, jag har heler inte hört någon propsa på amningstvång i denna tråd?
    Nej jag är absolut inte avundsjuk på de som måste krångla med flaskor, disk, micro, mätningar osv osv. Jag skulle aldrig byta ut amningen mot något det smidigaste och bästa som finns, bra för min son är det också. Sen att flaskbarn skulle sova hela nätterna men inte de som ammas förstår jag inte, jag är absolut inte avundsjuk på de som måste gå upp flera gånger om natten för att blanda och värma flaska när jag bara kan slänga fram tutten i sängen.....
    Jag pekar inte på någon speciell i denna tråd, jag tror dig du kunde säkert inte amma och det är jättebra att det finns ersättning i de fallen. Men varför heter det just modersmjölksersättning tror du?
    April barn skrev 2011-07-08 00:16:00 följande:
    Men alltså en sak, jag vet mycket väl att det inte funkar att amma för vissa, självklart finns det brister där också ibland!
    Men i denna, och de flesta andra amningstrådar skriver varannan människa att "det funkade inte" "mjölken tog slut" "hn ville inte suga" Faktum är ju att de allra allra flesta kan amma, ytterst få har problem på riktigt. Så många ger upp alderles för tidigt eller skiter i det från start.
    Barnen som matas med flaska sover kanske inte hela nätterna men deras föräldrar delar väl oftast på nätterna.

Modersmjölksersättning heter det så folk vet vad det är, ersättning för modersmjölk.

Skulle det heta lättöl eller kalvkött anser du ?

Kul att du kan slänga med dina bröst.

O igen jag har aldrig aldrig läst att en mamma som vill o KAN amma bara ger upp o slutar, det har alltid funnits en anledning o det måste väl får vara skäl nog ?

Förstår fortfarande att det tretar gallfeber på folk...
  • straw2008
    butterflower skrev 2011-07-08 08:51:17 följande:
    Det brukar ta några dagar innan mjöken kommer igång. Hade du fortsatt amma och gett ersättning som tillägg så hade det  kommit igång.
    Ammade i tre månader, räcker det för dig ?
  • straw2008
    butterflower skrev 2011-07-08 08:53:42 följande:
    Att amma offentligt har fått mycket kritik. Så är man redan lite nervös och stressad med sin amning så känns det för många väldigt stressande att amma offentligt.

Tror snarare att folk då försöker söka upp amningsrum istället för att sluta amma.
  • straw2008
    jossealvinder skrev 2011-07-08 09:18:14 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att det finns folk som vill att såna som jag ska må dåligt över att jag ger flaska. Hade jag kunnat fortsätta amma så hade jag gjort det. Men efter tre månader började  min son att gå ner i vikt och jag började ge tillägg efter amning men då kände jag inte att jag hade någon koll på hur mycket han fick i sig så jag gick helt över till bara flaska. Jag hade inga som helst problem med tuttarna efter, inga spänningar, dem läckte inte ens. Så jag antar att dem helst plötsligt bara slutade producera mjölk. När man ser folk ute ge små barn flaska istället för tutte så vet ju ingen av er oraken till detta. Då kan man ju inte rktigt döma personen i fråga tycker jag. I det hela är det väl huvudsaken att barnet i fråga mår bra och att man ser till vad som är bäst för dem små, eller?
    Du ammade inte tillräckligt lilla gumman, nästan ALLA kan amma med rätt stöd.

IRONI
  • straw2008
    butterflower skrev 2011-07-08 10:37:34 följande:
    Ja, det kan bli krångligt när det hade blivit "fel" från början,
    Vi hyrde en pump från Östra sjukhuset så pumpade och flaskmatade vi i några dagar så att brösten fick läka.
    Min dotter tappade i vikt dom första dagarna på BB och därför fick vi ge ersättning några mål om dagen. Då passade jag på att pumpa varannan timma och fick igång produktionen och brösten fick läka.

Det finns lösningar, OM man bara vill. 

Men ersättning är ju en skitbra lösning ? OM man nu bara vill!!
  • straw2008
    Mallan76 skrev 2011-07-08 11:10:56 följande:
    Jag blir väldligt förvånad över att det finns de som ger upp amningen efter ett dygn?! ETT, liksom??

Med mitt första barn hade jag såriga bröstvårtor och sonen hade svårt att suga. Jag grät och allt kändes hopplöst. MEN jag är glad att jag inte gav upp! Med amninsgnapp och stöd från BVC gick allt mycket bättre.
    Efter en vecka fungerade amningen riktigt bra och jag är väldigt glad nu så här i efterhand och jag kämpade på!

Så...mitt bästa råd till er som kämpar...ge inte upp!
    Har man kämpat i över en vecka och det fortfarande inte funkar, så visst. Då kan jag förstå. Men ett dygn är alldeles för lite. Lite mer jävlar anamma än så måste man ha!
    eeeh om man ska göra som DU vill för att ?

Mitt barn, mitt matsätt, OK med dig ?
  • straw2008
    Mallan76 skrev 2011-07-08 11:10:56 följande:
    Jag blir väldligt förvånad över att det finns de som ger upp amningen efter ett dygn?! ETT, liksom??

Med mitt första barn hade jag såriga bröstvårtor och sonen hade svårt att suga. Jag grät och allt kändes hopplöst. MEN jag är glad att jag inte gav upp! Med amninsgnapp och stöd från BVC gick allt mycket bättre.
    Efter en vecka fungerade amningen riktigt bra och jag är väldigt glad nu så här i efterhand och jag kämpade på!

Så...mitt bästa råd till er som kämpar...ge inte upp!
    Har man kämpat i över en vecka och det fortfarande inte funkar, så visst. Då kan jag förstå. Men ett dygn är alldeles för lite. Lite mer jävlar anamma än så måste man ha!

Gud så glad jag är att du inte träffade mig personligen... Skulle ha svårt att ta dig på allvar faktiskt.

Jag är extremt glad att jag gav upp ammningen.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?