Inlägg från: lycklig90 |Visa alla inlägg
  • lycklig90

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag ammade min son tills han var 3 månader men började sedan med ersättning och har aldrig varit lyckligare!

För mig var amningen hemsk! Jag gick aldrig ut, ville inte ha besök osv. Jag fick ångest varje gång han var hungrig, dessutom ville han äta varannan timma och ibland oftare.

Jag hatade att amma offentligt eftersom jag visade hela bröstet inför folk (har inget emot att andra gör det), kände mig inte alls bekväm i det. Jag använde amningsnapp eftersom att han inte tog bröstet annars, då fick jag först kämpa med att ha honom liggandes vid bröstet medan jag satte din den, oftast viftade han bort den så jag fick "börja om från början". När jag väl fått dit nappen så fortsatte "fighten", han viftade på armar och ben, släppte bröstet och blev sur. Så höll det på hela tiden! Jag orkade inte!

När vi var till BVC för 3-månaders vaccin så frågade min barnmorska om amningen gick bra, sa för första gången hur jag kände och hon sa att jag absolut inte ska amma om jag känner så. Till slut tog jag beslutet att bara amma honom på mornar och nätter, bara då amningen fungerade utmärkt och det var (är) en mysig stund.

Med nästa barn kommer jag försöka amma, helst utan amningsnapp då.

Det var min berättelse och jag skäms inte alls för det. Folk får tycka vad dom vill om mitt beslut, men det har fungerat bra för oss. Jag är ingen ledsen mamma som inte vågar gå utanför dörren, nu umgås jag med folk och matar glatt min son med ersättning, alla mår bra! Glad

Bara jag som ger ersättning i min umgängeskrets (8 stycken) och alla är mellan 20-23 år.

• lycklig90

Stör mig så förbannat på att folk påstår att unga mammor inte ammar för att de är rädda för att få hängbröst! Aldrig hört liknande! Sett att det är många som skrivit det i tråden, barnsligt! Bara för att man är yngre betyder det inte att man inte har någon kunskap om hur en graviditet påverkar kroppen. Ni kanske läst/hört 1-2 som varit rädda för hängbröst men då kan man väl inte tro att alla yngre tänker så?!

Kan även säga att vart jag bor är det vanligt att få barn när man är 20-25 år, hemskt va? Måste betyda att nästan ingen som bor här ammar för de tror att de ska få hängbröst, eller hur? Huvva.

• lycklig90
    WmammaW skrev 2011-07-07 08:56:36 följande:
    För att svara på ts fråga så tror jag det är så här ;
    Dagen unga som får barn kommer att få barn i en tid då det inte längre är så tabu att flaskmata. Tack gode gud har samhället och BVC och läkare insett att det är minst lika bra att barnen flaskmatas. Man är inte lika påstridig från BVCs håll. Man ser mer till individer och hur mamman vill ha det och vad man tycker känns bäst helt enkelt.

Och då har vi så kloka unga mammaor i vårt land så dom inser att dom gör vad som känns bäst för dom och deras bebis.

Så enkelt tror jag det är. :)
  • lycklig90

Min mamma ammade mig i 3 veckor och jag är väldigt sällan sjuk, nästan aldrig!
    Sedan finns de säker de som ofta är sjuka och inte blivit ammade, men garanterat att det finns personer som blivit ammade och ändå är sjuka väldigt ofta.

Jag flaskmatar nu, ammade i 3½ månad ungefär och jag trivs väldigt bra med det. Sonen är nöjd, jag är nöjd och alla är glada! (förutom sambons farmor då som tror att barnen dör om de inte ammas, men enligt henne får man inte amma längre än 9 månader heller.)

Det man vill ha från bröstmjölken är väl antikroppar, eller har jag hört galet?

• lycklig90
    sirisdotter skrev 2011-07-20 09:23:27 följande:
    Var det inte Finesse som hade slutat debattera med mig....
    När ska du ge upp?

Du är här bara för att provocera och inget annat. Jag förstår att du inte frågar ut folk i din närhet så som du gör på detta forum för då hade du inte haft många kvar att prata med överhuvudtaget!

Folk förklarar gång på gång varför dem inte ammar men du vägrar acceptera, du tar inte in det! Istället  fortsätter du komma med dina "rätta" svar och idiotiska frågor.

Tråden startades mest troligt inte för att du ska sitta och säga att deras val är fel och vad som är rätt (enligt dig).

Släpp det! Försvinn från denna tråd så vettigt folk kan disskutera istället!
  • lycklig90
    3barnsmor skrev 2011-07-20 10:28:38 följande:
    jag anser att många ger upp för lätt när det kommer till amning :-/
    Det är säkert många som gör det också, men många tar hjälp av bvc som försöker hjälpa eller gör det på fel sätt. Jag kan då tänka mig att man efter ett tag inte orkar kämpa längre. Jag kämpade i 3 månader och orkade inte längre, jag mådde inge bra alls psykiskt!

Men som jag sagt tidigare i tråden, nästa barn ska jag försöka amma.
    När jag var gravid så sa jag bestämt att jag ska amma, jag förstod inte varför folk inte ammade.. men sen när det var dags för mig så förstod jag varför inte folk ammar.

Alla orkar eller vill kanske inte ta fighten längre, många är säkert helt slut i huvudet redan.

Enda sättet är nog om BB och BVC hjälper från början och ordenligt. Sedan finns det kanske inget att göra heller i vissa fall.
  • lycklig90

Men herregud!

Jag har nog aldrig blivit så less på en människa som Sirisdotter (om det nu är en människa).

Sluta nu och bete dig som en normal människa!

• lycklig90
    sirisdotter skrev 2011-07-21 18:57:51 följande:
    Du skriver att enda sättet vore nog att BB och BVC  hjälpte till från början med amningen.   För mig är det chockerande och en skandal  att läsa inlägg här och inse att de inte gör det längre.   Absolut en fråga att driva politiskt. 

Nej,  vi som engagerar os i samhällsfrågor är kanske inte normala.
    Engagerar oss? Du sitter ju bara och ifrågasätter vad folk skriver!
  • lycklig90
    TessaS skrev 2011-07-22 10:53:05 följande:
    Det är väldigt hätsk stämning mellan kvinnor när det gäller diskussioner om amning, samsovning, napp, vagn osv. Tänk om all den energin istället kunde läggas på att STÖTTA varandra istället för att på bästa sätt köra ner sina egna åsikter som Sanning ner i halsen på andra kvinnor...
  • lycklig90
    sirisdotter skrev 2011-07-22 13:30:11 följande:
    Antyder du att mamman som ammar barnet igen  efter  den kvart du nämner INTE   tar hand om sitt barn?
    Jag tror knappast att Finesse menar så.

Du borde själv kunna räkna ut att om man måste amma dygnet runt nästan så kan du inte göra så mycket annat. Visst, vissa kan promenera runt och göra lite annat medan dem ammar men inte alla, inte jag. Jag kunde inte, då släppte sonen bröstet om jag inte satt still.

Så hade jag haft ett äldre syskon till sonen hade jag inte kunnat ge lika mycket tid åt det barnet.

Förstår väl vem som helst?
  • lycklig90
    Finesse skrev 2011-07-22 13:48:27 följande:
    Både jag och min son och min dotter blev nöjdare när jag slutade amma. 
    Och det är de viktigaste, att alla mår bra och är nöjda!

Bara så synd att vissa inte kan förstå det.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?