• 1978

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Maie skrev 2011-07-06 10:33:53 följande:
    Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.

Oj! Här är det raka motsatsen. Redan i föräldrautbildningen överöstes vi med information om hur fantastiskt det är att amma och att ersättning på flaska är en sista nödlösning. Blev nästan sugen på att skita i amningen i ren protest!
  • 1978
    Stinky skrev 2011-07-06 14:46:06 följande:
    Men alltså, VAD är problemet, egentligen, TS? Är det något fel på att flaskmata, tycker du?
    Om jag förstod Sisu rätt tycker hen inte att det är ett problem.
    Men det är ett intressant fenomen att diskutera, tycker jag!
  • 1978
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:26:11 följande:
    Släppte BB hem er innan babyn lärt sig att ta båda brösten?

Man åker väl hem när man vill?? Jag åkte hem innan amningen funkade och tog en tur tillbaka ett par dagar senare för att få lite mer hjälp.
  • 1978
    sirisdotter skrev 2011-07-06 17:48:44 följande:
    Du kanske inte fick höra på MVC  att du skulle härda bröstvårtorna under graviditeten?

Jag tror de flesta har slutat ge det rådet eftersom man inte kunde bevisa att det hjälpte. Det är iaf vad jag har hört.

V.g. ersättning förr i världen skrev någon tidigare i tråden om en släkting som hade matats med komjök, vatten, socker och smör. Har själv funderat över hur man gjorde förr, en hel del barn klarade sig ju inte heller... :.-(  
  • 1978
    stjärnmamman skrev 2011-07-06 18:11:18 följande:
    Förstår inte riktigt hur 20 och nedåt kan kallas tonårsföräldrar.. Visst man är ung men en tonårsförälder för mig är någon som får barn  när den är under 16 år.

Jag säger inte att man är vuxen när man är under 18 men tycker att det är lite väl att kalla en 17-18åring och absolut en 20åring för tonårsförälder

ung förälder :JA men inte tonårsförälder 

Att vara tonåring betyder i de flesta fall att man är 13 - 19 år, eftersom talen mellan 13 och 19 avslutas med "ton".
  • 1978
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:15:14 följande:
    jag smörde in med olja och kräm jag hade bröstvårts skydd

vad är problemet inte är jag ensam om detta NEJ utan många kvinnor har varit med om detta innan. dottern sög fel och det blev aldrig bättre tyvärr. ska jag tvinga mig själv till då att amma ? 

40-talisterna (och kanske fler) fick lära sig att de skulle gå med stickiga tröjor utan BH och dra lite varje dag i bröstvårtorna för att härda dem. Nu tror jag att man slutat ge det rådet eftersom det inte gick att bevisa att det hjälpte. Men det kan ju vara värt ett försök ändå!
  • 1978
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:20:08 följande:
    Jora eller hur tror du på detta själv ?
    Nej.
  • 1978
    Lilla My21 skrev 2011-07-06 18:21:11 följande:
    Helt appropå, satt och läste en gammal bok jag fått från min mamma, tror boken är från 70 talet, dör stod det också att det var jätteviktigt att dra ganska ordentligt i bröstvårtorna varje dag...Just för att härda dem så man inte skulle få sår och annat...

Om det funkar vet jag dock inte =)
    Ja! Många föräldrar då var födda på 40-talet. Intressant hur råden ändrar sig genom åren. Min svärmor (50-talist) tipsade för övrigt mig och just detta. Jag provade lite halvhjärtat. Och så fick jag såriga bröstvårtor som fick avhjälpas med amningsnappar.
  • 1978
    stjärnmamman skrev 2011-07-06 18:22:16 följande:
    jo jag vet att en tal mellan 13 och 19 slutar på ton
     men tycker inte en 19åring är någon tonåring.  
    OK. Det finns risk att du blir missförstådd...
  • 1978
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-06 18:40:38 följande:

Alltså vad man än gör så är något som är fel.
    Om man ammar så är det fel om man ger ersättning är det fel .. så kan folk bestämma sig vad är det som är fel igentligen ?!
    Det är inte fel på oss som inte kan amma det bertyder inte att vi inte vill utan vi kan helt änkelt inte.  

OK, jag förstår vad du menar. Tyvärr fick den här tråden en sån vändning. TS verkade mest vilja ha en diskussion om huruvida unga mammor flaskmatade mer än äldre och vad det kunde bero på. Utan att döma någon. Saken är kanske den att många tar illa upp för de tror att vissa inlägg är riktade mot dem, eller som missriktade råd, fast det egentligen är en generell diskussion, utan värderingar.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?