• Maie

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Jag har gjort samma reflektion som TS. Men efter att själv ha fått barn och, till min stora sorg, inte kunnat amma fullt ut funderar jag på om inte BVC har ett finger med i spelet i och med att de, i mitt tycke, inte är så amningsvänliga som de borde vara.

Unga mammor och/eller förstagångsmammor tenderar nog att lita blint på BVC när de tycker att man skall lägga ned amningen om det är jobbigt. Jag försökte få stöd att kämpa vidare och tips på hur jag skulle få amningen att gå bättre, men BVC  talade sig varma för ersättning på flaska, tyvärr.

• Maie
    Alvi skrev 2011-07-06 10:37:00 följande:
    Ahaaa, trist!! Särskilt som många (alla??) sjukhus har blivit listade som amningsvänliga, då borde ju BVC fotsätta med det...!

Japp, jag är alldeles häpen över hur pro-ersättning de är. De sade hela tiden att de tyckte jag varit duktig som kämpat men att jag gott kunde lägga ner. Jag fick uppfattningen att man på BVC är så rädda att kränka de som inte vill amma så att man talar om för alla - även de som verkligen vill amma, hur bra det är med ersättning.

Inte ens amningshjälpen var till någon större hjälp, tyvärr. Om jag får fler barn vet jag tänker jag gå efter eget huvud :)  
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?