Inlägg från: Jackie85 |Visa alla inlägg
  • Jackie85

Varför flaskmatar så många unga mammor?

CallGirl skrev 2011-07-06 10:10:09 följande:
    Det handlar mycket om sociala faktorer, om utbildning, närverk etc. Amning är exempelvis vanligare hos högutbildade och kvinnor i "lägre" sociala grupper (jag har helt tappat en korrekta termen) ammar mindre. Unga föräldrar förekommer oftare i den gruppen med sämre sociala möjligheter så det är en förklaring varför dessa kvinnor ammar mindre.

Amningsfrekevensen har en tydlig koppling till klass helt enkelt.

(och nu kommer säkert flera unga föräldrar påpeka att de minsann ammades men när man ser till sociologiska förklaringsmodeller så ser man till grupper och inte till individer)
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
  • Jackie85

Jag är 26 år och har nyligen slutat amma. Jag helammade sonen till han var 4½ månad, men det visste få efterssom jag hade så rikligt med mjölk att jag helt enkelt pumpade ut en extra portion och tog med mig när jag skulle iväg. Med andra ord fick sonen flaska så fort vi skulle utanför hemmet, men det var bröstmjölk i. Skulle jag däremot ut på stan eller liknande och inte hade ett kylskåp att förvara det i så tog jag med mig färdig ersättning på tetrapak. Räknas det då som att jag flaskmatade min son även att det var min bröstmjölk han åt?

• Jackie85
    BymBym skrev 2011-07-06 10:23:54 följande:
    Jackie85 - är inte alls säkert att det är korkat. Många undersökningar visar på företeelser som är vanligare beroende på vilken social status man har. T ex är det mycket vanligare att lågutbildade röker än högutblidade.
    Rökning är ju ett aktivt val man gör. Att amningen skall krångla är ju inget man själv väljer att den skall göra.
  • Jackie85

Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?