• vittra

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Ja tyvärr är det ju så som CallGirl skriver, amning är vanligare bland högutbildade och jag har fått samma bild som dig TS. Tonårsföräldrar verkar välja bort amningen förvånansvärt ofta. Jag förstår det inte, men så ser det ju uppenbarligen ut. En anledning jag hört är "min mamma ammade inte så då ska inte jag heller amma"... eh?

• vittra
    Alvi skrev 2011-07-06 10:16:28 följande:
    Jag fick barn vid 24 år (och 1 dag. ) och såg mig inte som särskilt ung. Men jag tänker mig kanske 20 och neråt.
    Jag tänker också 20 och nedåt, tonårsföräldrar.
  • vittra
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:19:09 följande:
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
    Nej, men större risk att de väljer bort amningen! Fakta. Sen problem med amningen är ju en heeelt annan fråga.
  • vittra
    BymBym skrev 2011-07-06 10:23:54 följande:
    Jackie85 - är inte alls säkert att det är korkat. Många undersökningar visar på företeelser som är vanligare beroende på vilken social status man har. T ex är det mycket vanligare att lågutbildade röker än högutblidade.
    Precis. Självklart skiljer sig olika företeelser beroende på social status... det kan man ju inte direkt bortse från.
  • vittra
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:25:49 följande:
    Rökning är ju ett aktivt val man gör. Att amningen skall krångla är ju inget man själv väljer att den skall göra.
    Amning är också ett aktivt val... huruvida den krånglar däremot är ju en helt annan fråga.
  • vittra
    Mrs Moneybags skrev 2011-07-06 10:26:06 följande:
    Jag tror det har mer med socialgrupp att göra, än med ålder.
    Det tror jag med. Kopplat till sambandet man sett att tonårsföräldrar i mycket högre grad förekommer bland socialt utsatta grupper så blir ju TS slutsats alldeles riktig.
  • vittra
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:33:37 följande:
    Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.
    Men TS har ju inte skrivit något om krånglande amning?
  • vittra
    Remuz skrev 2011-07-06 11:40:57 följande:
    Jag tror det finns en enkel förklaring. Idag är vi friare och ju yngre generation desto friare känner vi oss. Därför bryr vi oss inte lika mycket om amning längre. Det är inte lika viktigt förutom för prettomamman att just amma. Man gör det man är bekväm med i allt större utsträckning. De äldre som inte är lika frigjorda känner sig dock fortfarande tvungna att amma.

Jag tror att om tio år kommer amningen hos unga ha minskat ännu mer. Många pumpar och ännu fler går in för mjölkersättning.
    Hahaha
  • vittra
    Remuz skrev 2011-07-06 12:15:45 följande:
    Det tillför ju diskussioen mycket. Är du av en annan åsikt så är det ju bättre att du delar den med mig. Jag tror inte på det samband mellan låg utbildningsnivå och låg amningsgrad som har påståtts tidigare i tråden.

Just det, jag ammar inte, men så råkar jag ju vara man också.
    Barnombudsmannen: "Unga föräldrar har oftare en mer utsatt social situation. Barn till tonårsföräldrar ammas mer sällan och vårdas oftare på sjukhus på grund av olycksfall eller våld."
    www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/klarafardiga070309_72dpi.pdf

Framkommer också i socialstyrelsens folkhälsorapport 2005.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9967/2005-111-2_20051113.pdf
  • vittra
    Lavish skrev 2011-07-06 15:01:57 följande:
    Finns det någon riktig statistik som bevisar att detta är ett faktum, att yngre ammar mindre? Eller är det bara vad "TS egna ögon" har registrerat?
    Intressant att ingen har bemödat sig att svara på mitt inlägg på hela dagen. Här kommer länkar till fakta:

Barnombudsmannen: "Unga föräldrar har oftare en mer utsatt social situation. Barn till tonårsföräldrar ammas mer sällan och vårdas oftare på sjukhus på grund av olycksfall eller våld."
    www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/klarafar...

Framkommer också i socialstyrelsens folkhälsorapport 2005 där även referens till forskning finns.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?