• vittra

Varför flaskmatar så många unga mammor?

sundsvallstjej skrev 2011-07-07 00:09:25 följande:
    vem vet...du hade kanske sett ut som 12 om du inte hade ammat ..haha! och tro mig han hade säkert en anledning att smickra, nått var han säkert ute efter:P
    Men alltså allvarligt, vet du inte ens att det inte är amningen som ger -eventuell- effekt på bröst och kropp..? Det är graviditeten i sig, och hormonerna som följer!
  • vittra
    butterflower skrev 2011-07-07 00:11:03 följande:
    Jag har inga åsikter om hurvida ni är jämnlika eller inte. Själv är jag antifeminist så vi har säkert olika åsikter om det, får bli en annan tråd kanske=)

Vad jag reagerade på var att du skrev " Om man nu inte orkar sitta och amma nästan dygnet runt så förstår jag inte varför man måste göra det  samtidigt som man upprepar det heliga mantrat "det är så kort tid och det är det värt"? " 
    Och "Jag visste innan jag fick barn att det inte fanns på kartan att jag skulle sitta dagar och nätter och bara amma. Jag behövde inte ändra någon inställning eftersom jag visste vad jag ville och skulle göra."
    Det låter faktiskt riktigt hemskt.

OM man inte är beredd att ta hand om sina barn, dag och natt så kanske man ska fundera en gång till? 
    Håller med. Det låter faktiskt riktigt hemskt. Man kanske ska fundera både en och två gånger om man inte ens är beredd att kunna prioritera barnets behov den mycket korta tidsperiod då det faktiskt behövs.
  • vittra
    sirisdotter skrev 2011-07-07 00:58:42 följande:
    Lite svårare att förebygga funktionshinder och cancer än att amma -  eller.....
    Ja för amning behövs ju i allra högsta grad förebyggas...
  • vittra
    Dr Mupp skrev 2011-07-07 06:36:43 följande:
    Okunskap.

Det finns ett samband mellan socioekonomisk status, utbildning och amning. Ju högre utbildning och ju högre socisoekonomisk status ju fler och ju längre ammas det. Unga mammor till hör en låg socioekonomisk status och har en låg utbildning därför ammar de inte. Och detta gäller såklart helt generellt förstår du som läser inte hur statetsik fungerar så är risken större att du inte ammat.

Amning kräver kunskap och självförtroende, nått som det finns dåligt av hos unga föräldrar.
  • vittra
    Anna60 skrev 2011-07-07 08:28:49 följande:

Att amma offentligt verkar ju vara en dödssynd!! Förstår om unga mammor flaskmatar istället för att isoleras i hemmet. 

Eller så struntar man i att bry sig om man nu råkar stöta på sånt (själv har jag ammat vart som helst, när som helst med båda mina upp till ett års åldern och har aldrig varit med om att någon reagerat negativt på det).
  • vittra
    gnuttenn skrev 2011-07-07 10:23:14 följande:
    Det behöver det inte alls bero på!!
    Jag ammade var tredje timme, efter det gick jag och pumpade 20 minuter på varje bröst. Höll på så i tre veckor och mjölken kom aldrig igång.. Dottern sög jätte bra men jag hade ingen mjölk..
    Så nej det måste inte bero på det...
    Var tredje timme?! Varför började du inte amma oftare än så om jag får fråga? Var tredje timme är alldeles för sällan och dessutom schemalagt, uppenbarligen inte fri amning alltså vilket är vad man måste gå efter om man vill få tillräckligt med mjölk.
  • vittra
    nossefiijn skrev 2011-07-07 11:07:28 följande:
    väldigt barnslig! jag ammandas inte men det gjorde mina tre andra syskon. det är ingen skildninad på mig änpå ammande människor. hällre att man mamma fick må bra och jag med genom att bli flask matad än att hon skulle må skit och jag med eftyersom barn känner av !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Herregud...
  • vittra
    Cloud skrev 2011-07-07 12:18:16 följande:
    *fnissar*

Det finns två typer, de som vill läsa på och lära sig saker och de som inte vill det. Du är ett praktexempel på en av dem. Googla, gå till bibilioteket, beställ från bokus, gå en kurs på universitet, gör något för att lära dig något!!
  • vittra
    Mallan76 skrev 2011-07-09 00:42:50 följande:
    HELT otroligt vilken okunskap det finns om amning kontra flaskmatning här...
    Jag är uppriktigt sagt förvånad och en smula chockad.

Jag som BVCsköterska  har mycket kunskap att sprida om detta inser jag....
    Som BVC-sköterska?! Då har du ovanligt mycket kunskap om du öht har något att "sprida" eftersom det brukar vara från bvc som den största okunskapen kommer!
  • vittra
    Här och nu skrev 2011-07-09 08:44:22 följande:
    Att sluta amma vid 10 mån är inte REDAN. De flesta slutar innan dess.
    Men det var ju uppenbarligen tidigare än vad hon hade velat.
  • vittra
    Här och nu skrev 2011-07-09 08:54:18 följande:
    Bästa hjälpen fick jag på BVC.
    Ok, självklart finns det kunniga bvc-sköterskor men det är verkligen inte så generellt och därför har man ju från socialstyrelsens sida startat kompetenshöjande program just för att man sett enorma brister i kunskap och kompetens inom bvc.
  • vittra
    Här och nu skrev 2011-07-09 09:00:08 följande:
    Framgick knappast. Men få barn BEHÖVER amning efter ca 8 mån.
    ?! Barn "behöver" enligt rek amma minst ett år.
  • vittra
    sirisdotter skrev 2011-07-09 10:49:07 följande:
    Flaskmat innebär inte ersättning -  menar du att ditt barn fick bröstmjölk  från andra  -  du nämner neo?
    Ja på Neo brukar de ha bröstmjölk som de ger till prematurer, men det finns brist på riktig bröstmjölk på många ställen så man brukar uppmuntra att de som har överskott tar tillvara på det och säljer det till sjukhusen. Min första dotter fick också bröstmjölk då hon fick tillägg första dagen på sjukhuset, tills hon orkade suga ordentligt själv.
  • vittra

Fast mig veterligen brukar man ju däremot inte ge på flaska utan att man matar på kopp på neo/bb... så det kallar ju inte jag flaskmatning oavsett vilket.

Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?