Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Oj, nu blir det nog liv i luckan =)

Har dock också sett av detta fenomen då tänker jag inte på de som inte kan amma av någon anledning utan de som frivilligt valt bort ammningen trots att det funkat.

• Litet My
    CallGirl skrev 2011-07-06 10:41:34 följande:
    Om alla kan sluta ta det hela personligt och diskutera utifrån generaliseringar så kan detta bli en intressant debatt.

(Jag är för övrigt högutbildad men har inte ammat)
    Instämmer till fullo...

Dock verkar det ofta bli så att många inte kan se längre än till vad man själv gjorde och ta åt sig utefter det.

Btw diskussionen är intressant
  • Litet My
    1978 skrev 2011-07-06 18:18:13 följande:
    40-talisterna (och kanske fler) fick lära sig att de skulle gå med stickiga tröjor utan BH och dra lite varje dag i bröstvårtorna för att härda dem. Nu tror jag att man slutat ge det rådet eftersom det inte gick att bevisa att det hjälpte. Men det kan ju vara värt ett försök ändå!
    Helt appropå, satt och läste en gammal bok jag fått från min mamma, tror boken är från 70 talet, dör stod det också att det var jätteviktigt att dra ganska ordentligt i bröstvårtorna varje dag...Just för att härda dem så man inte skulle få sår och annat...

Om det funkar vet jag dock inte =)
  • Litet My
    1978 skrev 2011-07-06 18:46:01 följande:
    OK, jag förstår vad du menar. Tyvärr fick den här tråden en sån vändning. TS verkade mest vilja ha en diskussion om huruvida unga mammor flaskmatade mer än äldre och vad det kunde bero på. Utan att döma någon. Saken är kanske den att många tar illa upp för de tror att vissa inlägg är riktade mot dem, eller som missriktade råd, fast det egentligen är en generell diskussion, utan värderingar.
    Tycker också det är tråkigt att tråden fick en sådan vändigt och att en del verkar ta det personligt istället för att diskutera det som tråden handlade om. Såg fram emot en intressant diskussion jag...
  • Litet My
    1978 skrev 2011-07-06 18:23:55 följande:
    Ja! Många föräldrar då var födda på 40-talet. Intressant hur råden ändrar sig genom åren. Min svärmor (50-talist) tipsade för övrigt mig och just detta. Jag provade lite halvhjärtat. Och så fick jag såriga bröstvårtor som fick avhjälpas med amningsnappar.
    Ja, det är jätteintressant, helt OT men jag läste min mormors gamla böcker om barnavård, förlossning osv...(mormor vad barnmorska och skulle varit över 100 år om hon levt)...Mycket facinerande läsning om hela "förloppet" så att säga. Tur att man inte födde på den tiden =)
  • Litet My
    tobiq skrev 2011-07-06 20:13:37 följande:
    Jag fick första dottern strax innan jag blev 21 och andra dottern strax innan 23, så jag räknar mig som relativt ung.

Min teori är att det stämmer, unga ammar mindre. Jag tror att det dels beror på att man blir så bunden  och kan även tänka mig att det är jobbigt för många att "exponera" sin kropp då dom är unga och lite osäkra på sig själva. Tror även att det där med utbildningsnivån stämmer. 
    Om jag ser till bekanta i min egen ålder som fått barn så är det åtminstone 70% som ränner på krogen var och varannan helg och lämnar sina små till div. barnvakter och det är ju svårt att göra om man har en bebis som vill tutta stup i kvarten- vilket enligt mig är enormt omoget.

Själv ammade jag första dottern endast 2 månader då vi hade stora problem från start. Med andra dottern fungerar det utmärkt, hon är 10 månader nu och jag har inga planer på att lägga ner amningen på länge.    
    Hade samma erfarenhet när jag fick första barnet.

Vi var många yngre mammor som umgicks, jag kände mig nästan som ett ufo som ammade i 1 år, de flesta gav upp efter nån månad eller dyl av olika skäl. Men många för att andra skulle kunna passa bebisen för "egentid".

Idag är jag 29 och väntar andra barnet, och jag märker stor skillnad i hur bekantskapskresten tänker och funderar ang ammning mot förra gången.

Kul att någon ville diskutera TS föresten och inte bara berätta om sig själv vilket ju är ganska orelevant för diskussionen.
  • Litet My
    c89 skrev 2012-07-21 12:15:59 följande:
    Fast du måste väl ändå på fullaste allvar vara så pass smart så att du inser att amning faktiskt är det bästa för ditt barn? Ersättning innehåller aldrig skydd för immunförsvaret, ger inte samma närhet för barnet som vid amning, är inte helt säkert alltid rätt tempererat, osv.

Ersättning finns ju av anledningen att det KAN användas som lite sämre substitut om amningen verkligen inte fungerar eller om mamman tvingas ta mediciner som inte hör ihop med amning, det finns inte till för de som inte "vill" amma sitt barn.

Jag kan som sagt själv inte förstå hur man kan välja bort det bästa för sitt barn (om det inte varit bäst så hade inte naturen sett till att vi ska amma) av rent egoistiska skäl. Jag tycker helt enkelt inte att det rimmar så bra ihop med att vara MAMMA som i normala fall handlar om känslor där barnets behov är viktigast, något som man uppenbarligen inte uppfyller om man frivilligt VÄLJER BORT amningen. Alltså en väsentlig skillnad mot att inte KUNNA. 
    Sant, sedan tycker jag också många verkar blanda ihop vilja och kunna och drar pararlellen mellan att de skulle vara dåliga mammor för att de inte KUNDE osv.

Har också svårt att se varför man väljer bort ammningen om man KAN (fysiskt och psykiskt)

Ser jag på min omgivning så ser jag lika många yngre som äldre som inte kunnat amma men fler yngre som alt bort ammningen frivilligt jämfört med äldre.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?