tobiq skrev 2011-07-06 20:13:37 följande:
Jag fick första dottern strax innan jag blev 21 och andra dottern strax innan 23, så jag räknar mig som relativt ung.
Min teori är att det stämmer, unga ammar mindre. Jag tror att det dels beror på att man blir så bunden och kan även tänka mig att det är jobbigt för många att "exponera" sin kropp då dom är unga och lite osäkra på sig själva. Tror även att det där med utbildningsnivån stämmer.
Om jag ser till bekanta i min egen ålder som fått barn så är det åtminstone 70% som ränner på krogen var och varannan helg och lämnar sina små till div. barnvakter och det är ju svårt att göra om man har en bebis som vill tutta stup i kvarten- vilket enligt mig är enormt omoget.
Själv ammade jag första dottern endast 2 månader då vi hade stora problem från start. Med andra dottern fungerar det utmärkt, hon är 10 månader nu och jag har inga planer på att lägga ner amningen på länge.
Hade samma erfarenhet när jag fick första barnet.
Vi var många yngre mammor som umgicks, jag kände mig nästan som ett ufo som ammade i 1 år, de flesta gav upp efter nån månad eller dyl av olika skäl. Men många för att andra skulle kunna passa bebisen för "egentid".
Idag är jag 29 och väntar andra barnet, och jag märker stor skillnad i hur bekantskapskresten tänker och funderar ang ammning mot förra gången.
Kul att någon ville diskutera TS föresten och inte bara berätta om sig själv vilket ju är ganska orelevant för diskussionen.