Inlägg från: CallGirl |Visa alla inlägg
  • CallGirl

Varför flaskmatar så många unga mammor?

Det handlar mycket om sociala faktorer, om utbildning, närverk etc. Amning är exempelvis vanligare hos högutbildade och kvinnor i "lägre" sociala grupper (jag har helt tappat en korrekta termen) ammar mindre. Unga föräldrar förekommer oftare i den gruppen med sämre sociala möjligheter så det är en förklaring varför dessa kvinnor ammar mindre.

Amningsfrekevensen har en tydlig koppling till klass helt enkelt.

(och nu kommer säkert flera unga föräldrar påpeka att de minsann ammades men när man ser till sociologiska förklaringsmodeller så ser man till grupper och inte till individer)

• CallGirl
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:19:09 följande:
    Det va det absolut mest korkade jag har hört. Så du menar på att en person som ingår i den "sämre sociala" gruppen har större chans att få problem med amningen. Seriöst tillåt mig att gapskratta!
    Läs forskning om amning. Socioekonomiska faktorer är en stark bidragade faktor. Dit hör bland annat utbildning och livsmöjligheter. Likaså handlar det om stöd av omgivningen. I ett jämställt förhållande ammar kvinnor mer.
  • CallGirl

Högutbildade är också vana att söka hjälp och vet vart de ska söka hjälp och kan kräva mer vilket jag också tror bidrar dvs. när de får problem med amning söker de mer aktivt hjälp.

• CallGirl
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:25:49 följande:
    Rökning är ju ett aktivt val man gör. Att amningen skall krångla är ju inget man själv väljer att den skall göra.
    Visst väljer man också när det gäller amning. Man gör ett aktivit val när det gäller att läsa på, söka hjälp, kämpa etc. Många problem med amningen kan avhjälpas om man vill och man kan även delamma om man vill. Ytterst få kan inte amma alls, men som sagt det handlar om ett aktivt val hur mycket man vill kämpa. Jag valde att lägga min energi på annat istället för att amma.
  • CallGirl
    Jackie85 skrev 2011-07-06 10:33:37 följande:
    Jag kan köpa det hela med att högutbildade kanske i större mån väljer att amma ifall det är en valfråga, men det jag syftade på tidigare är att ifall amningen krånglar så har det inget samband med social klass att göra.
    Jag skulle vilja påstå att det också hör samman med sociala faktorer eftersom högutbildade har en annan vana av att läsa på och liknande. För att få en lyckad amning måste man ha kunskap.
  • CallGirl

Om alla kan sluta ta det hela personligt och diskutera utifrån generaliseringar så kan detta bli en intressant debatt.

(Jag är för övrigt högutbildad men har inte ammat)

• CallGirl
    Här och nu skrev 2011-07-06 13:17:45 följande:
    Ju mer högskolepoäng jag tagit, ju mer förstår jag att jag ska mata mina barn på det sätt som PASSAR OSS o inte vad som passar ANDRA VUXNA.
    Och då borde du även förstå skillnaden mellan att generalisera om befintlig forskning vs egna erfarenheter
  • CallGirl
    vittra skrev 2011-07-06 13:09:11 följande:
    Barnombudsmannen: "Unga föräldrar har oftare en mer utsatt social situation. Barn till tonårsföräldrar ammas mer sällan och vårdas oftare på sjukhus på grund av olycksfall eller våld."
    www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/klarafar...

Framkommer också i socialstyrelsens folkhälsorapport 2005.
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
    Folkhälsorapporten är för övrigt bra om man vill läsa en lättilgänglig text om hälsa kontra utbildning etc. för den tar upp olika skillnader när det gäller hälsa, inkomst och utbildning.
  • CallGirl
    Här och nu skrev 2011-07-06 13:59:23 följande:

Call girl: Forskning täcker inte allt. De som vågar göra som de vill kan tillhöra alla grupper men utbildning är en hjälp till att bli säkrare på sina val eller snarare på att inte känna att man måste motivera dem för andra.

Nej men när det gäller sociologisk forskning och forskning på folkhälsa så ser man skillnader i hälsa, motion, amning, tandhälsa, övervikt etc mellan olika sociala grupper och dessa samband är så pass starka. Läs ex folkhälsorapporten
  • CallGirl
    förvirrande skrev 2011-07-06 13:59:41 följande:
    Det jag reflekterat över är hur många som "inte kan amma" De har inte mjölk.... Men jag trodde att kvinnorbrösten var gjorda för det? Inte fasen är det enkelt hela tiden och vi alla som ammar har nog stött på problem under vägen också men jag anser att allt för många ger upp och faller för enkelheten med flaskmatning.

Dettta gäller spklart inte dem med uppenbara hinder.

Men hur gjorde man förr i tiden? Dog ungarna av matbrist då?
    Långt tillbaka hade man ammor. Min morbror är dock uppfödd på en blandning av komjölk, vatten, socker och smör om jag inte minns fel.
  • CallGirl

Men ingen har väl skrivit om bättre och sämre utan vad det beror på att yngre mammor ammar mindre och då finns det statistik som visar att

1. Kvinnor med sämre läge i samhället dvs. sämre sociala förutsättningar skaffar barn tidigare
    2. Kvinnor med sämre sociala förutsättningar ammar mindre

Det handlar inte om att högutbildade är värda mer, att äldre mammor är bättre, att det är bättre att amma etc. Det handlar om att det finns samband i samhället när det gäller ålder och amning och utbildning och amning.

Det är sociala fenomen som diskuteras inte värderingar eller liknande

• CallGirl
    Här och nu skrev 2011-07-06 14:12:41 följande:

Callgirl: Jag var lågutbildad o amning var inget för oss. Trodde folk skulle respektera det,men nej. Nu är jag högutbildad o vet ff att amning inte är nåt för oss o idag skiter jag i vad folk tycker, för de ÄR inte oss.

Och? Vad ä din poäng?

jag struntar i enskilda individer, jag diskuterar ur ett allmänt perspektiv. Amning är inget för mig heller.
  • CallGirl
    gnuttenn skrev 2011-07-07 10:23:14 följande:
    Det behöver det inte alls bero på!!
    Jag ammade var tredje timme, efter det gick jag och pumpade 20 minuter på varje bröst. Höll på så i tre veckor och mjölken kom aldrig igång.. Dottern sög jätte bra men jag hade ingen mjölk..
    Så nej det måste inte bero på det...
    Var tredje timme är sällan. Ska man intensivamma bör man göra det betydligt oftare och det är väl där okunskapen kommer in (och det är inget personligt mot dig utan bara en allmän reflektion). Ska man ha upp mjölkmängden bör du amma flera gånger varje timme.
  • CallGirl
    Cloud skrev 2011-07-07 10:37:35 följande:
    (Bara läst TS.)

Därför att yngre har för lite kunskap om det mesta inkl amning och därför att yngre är på tok för bekväma.

När mammor inte ens är medveten om skillnaden mellan  bröstmjölk och ersättning så är det något fel. Och när mammor tror att intensivamning betyder varannan till var tredje timme så är något fel.
    Är det något fel med att vara bekväm som föräder? Många väljer ju ex amning för att de finner det lättare än att flaskmata.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?