• Vallivetu

10000-steg-om-dagen-tråden

Japp, nu har jag letat fram och dammat av min gamla stegräknare, och just nu visar den stolt upp 10484steg

Min plan är att gå minst 10000 steg om dagen, eftersom jag har läst i en hälsotidning att det är någon slags drömgräns för att gå ner i vikt.

Jag startar tråden mest för att jag inte ska fuska.... Tänker skriva varje kväll ( i den mån jag kan ) hur många steg jag tagit under dagen.

Vill någon hänga på???

• Svar på tråden 10000-steg-om-dagen-tråden
  • Fru Glad

Klarat mig bra i veckan, över 10000 varje dag men i lördags var det stopp, bara 6500 Kommer att få massor av steg i dag dock för det står redan 7700 och vid sex ska jag gå och träna . Har alltså 5dagar i rak haft >10000 steg. Får nu börja om med att fösöka få fler dagar med > 10000. Hur många dagar har ni andra eller är det bara jag som "tävlar"?

• Fru Glad

Jossebell, snart kan du inte vara utan räknare Känner mig nästan naken utan

• Fru Glad

Har varit på ett 75min spinningpass INTENSIV!!! enl. tabellen så har jag gått 27800!!!! Personligt rekord, behöver ju inte sura för att jag inte fick ihop 10000 i går.

• bäbis nr2

Usch!!
    En helg helg utan nån promenad
    Idag slog jag nog lägsta rekordet för all framtid 5331steg BLÄÄÄÄÄ
    Men det e bara å ta nya tag

Promenad till dagis 1,25 timme, 45 min kondition å 1,5 timme bollspel imorgon
    Det borde ju bli några steg

• Jossebell

Vad glömde jag när jag for på träning? jojjemensan, stegräknaren. Sedan när jag kom hem och tänkte nu hänger jag på den och går lite hemma medans jag kör lite tvättar osv. Då funkar den inte att hänga på byxorna (kör mysisar hemma efter träning) den bara halkar av hela tiden... Måste få in bättre snitts på det hela annars får jag börja använda typ jeans jämnt

• Tesdy

Jossebell: Har du testat att sätta fast den på trosorna??? Min räknare sitter kvar om jag sätter fast den där. Beroende på vilken typ av trosa så kan man antingen klämma fast den i linningen eller ha den mot huden och ha trosan som håller fast den. *ler* Sen håller jag med Fru Glad, man känner sig naken utan den efter ett tag.

• Jossebell

hi hi, kom på det i morse så jag tog några rejäla boxertrosor och hakade fast. Och hej vad det gick bra. 45 min senare på löpband med gångtakt 6,5 hade jag redan tagit strax under 5000 steg. Prommis till jobbet och jag är nu uppe i 6700 steg.

• Jossebell

Nu har jag gått mina 10 000 steg idag.... trodde jag... så räknade jag stegen till faxrummet och tillbaka och det var ca 60 steg men stegräknaren registrerade 100. Så det var ju inte särskilt tillförlitande Någon fler som kollräknat och märkt att den reggar för många?
    Blir irriterad när det inte stämmer. Ska det vara så här så återgår jag till hälsorekommenadtionerna:
    30 min aktivitet varje dag + 2-3 timmar extra lite hårdare träning i veckan.

• Fru Juli

Jag är skitdålig på att tävla för jag har alltid så himla fullt upp på helgerna med möten och annat att dte inte blir just någon tid över att samla steg... Så det blir aldrig särskilt många dagar i rad med över 10 tusen, men jag försöker planera och kompensera så veckosnittet blir okej.

Förra veckan
    må 10603
    tis 10301
    ons 14302
    tors 7321
    fre 11311
    lör 10 020
    sön 7832

(Vecka 1-4 ligger i min dagbok.)

Jag har min räknare som fotboja. Har fäst ett band i den och så knyter jag den bara kring fotleden. Det funkar bra, den är inte i vägen och jag riskerar inte att tappa den som jag gjorde med min förra. När jag hade den vid höften hände det dessutom några gånger att jag nollställde den med magen...

Har alldrig märkt att den skulle registrera för många steg, snarare tvärt om.

Förresten tycks min viktminskning kommit igång igen, har gått ner ett kilo sedan förra veckan. Känns väldigt bra!

• Fru Juli

Har läst tillbaka lite i tråden och kollat på andras uppskattnigar av tid... Ja, jag vet inte vad det är för fel på mig då. Jag är varken särskilt tjock eller långsam, även om min kondis inte är bäst i världen. Men på riktigt så får jag bara 3000 steg även om jag JOGGAR 25-30 min. Går jag blir det dryga 2000. Förmodar att jag tar värsta älgkliven med mina långa ben.. ?

Hur många steg man ska ta för att gå ner i vikt beror förstås på hur mycket man äter. Att bara gå, och inte förändra kosten, är förstås ingen framgångsmetod. Att gå mycket men bara käka pizza och dricka 2 liter läsk om dagen leder nog inte heller till viktmiskning. Samtidigt kan man ju gå ner utan motion också, bara genom att lägga om sina matvanor.

Och om 10000 steg skulle vara bara helt normalt för att vara lite hälsosam (som Salt Katt skrev) kan väl stämma... men då är typ ingen i min omgivning hälsosam. De flesta av mina bekanta har kontorsjobb med i princip obefintligt kroppsarbete och åker kollektivt till jobbet. Det enda man rör sig då är ju från huset till bussen, från busshållplatsen till jobbet, korta promenader inne på arbetsplatsen och till och från personalmatsalen/restaurangen och hem igen. Det blir väl typ 4 tusen steg. Och sen efter det lite promenader efter jobbet, man går ut med hunden, handlar osv. Därtill tränar ju de flesta, men sällan mer än en gång i veckan. Inte en chans att komma upp i 10 000 steg på så sätt! Det är väl inte helt hälsosamt men jag tror det är ganska vanligt. Dessutom finns ju många som inte tränar alls.

Så jag känner mig duktig och för just mig gör det skillnad att gå "bara" 10000 steg. Uppenbarligen går jag ner i vikt också.

Svar på tråden 10000-steg-om-dagen-tråden