• Bittermandel

det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger
  • Dohgon

hm. jag tycker nog att öppningsskedet gjorde sjuhelsikes ont! uff, hade inga pauser mellan värkarna alls och det började vid 15-16 någon gång. första killen kom 18,43, men krystningsvärkarna började 18,25 ungefär. vilken lättnad när man kunde krysta för då gjorde det inte ont längre =) Och gjorde inte alls ont att "krycka" ut heller tycker jag, men förberedelserna inför att de skulle komma var inte alls roligt =/
    Fick en paus på 6 minuter allt som allt under förlossningen åtta minuter efter att första kommit så kom lillebror <3

• Ferrari72
    Bittermandel skrev 2011-05-21 20:20:23 följande:
    Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!
    Det beror ju helt på hur stor man är därnere. Låter ju inget vidare sköj!!
  • goatess82
    Dohgon skrev 2011-05-21 21:36:09 följande:
    hm. jag tycker nog att öppningsskedet gjorde sjuhelsikes ont! uff, hade inga pauser mellan värkarna alls och det började vid 15-16 någon gång. första killen kom 18,43, men krystningsvärkarna började 18,25 ungefär. vilken lättnad när man kunde krysta för då gjorde det inte ont längre =) Och gjorde inte alls ont att "krycka" ut heller tycker jag, men förberedelserna inför att de skulle komma var inte alls roligt =/
    Fick en paus på 6 minuter allt som allt under förlossningen åtta minuter efter att första kommit så kom lillebror <3
    Håller med dig, hann inte få någon bedövning och dom sista 2 timmarna hade jag så ont så jag var knappt medvetende, men som sagt själv utkrystnandet var inga problem, kände också gud vad skönt att vanliga värkarna är över!
  • Emmmi89

Jag hade en latensfas på över 20 timmar och fick övernatta på bb med morfin så jag kunde sova. Jag upplevde det som mycket smärtsamt. Smärtan när jag väl fick komma till förlossningssalen var chockartad. Mitt sätt att hantera smärta har alltid varit att bli lite extra högljudd och det fanns inget skönare än att skrika i just det tillfället. Hade bara lustgas på min förlossning. Förstår ju inte varför du tog eda om det nu inte gjorde så ont..

• AvLängtanTillDej

Visst att det kan vara som för dej. Sjukt enkelt och att man knappt känner någon smärta. Men för majoriteten så är det nog inte så, det är nog bra om man är förberedd på att det kan vara sjukt jobbigt och göra svinont. Jag hade en tung förlossning med ett öppningsskede på över 24timmar och krystarbete på ungeför tre. Krystvärkarna var svaga och jag kände hur jag sprack varje gång jag tog i. För mej var det inte tal om någon lång varm dusch efter. Kunde inte för mitt liv förstå varför de skulle ha upp mej till duschen när mitt maraton äntligen var över. Svimmade på toan när jag skulle kissa. 

Men visst. Bra att belysa att det inte alltid är ett helvete att föda barn. Och även då det är det, ett rent helvete att föda barn, är det så värt all smärta. ^^ 

• IsaViolia

Tack ts! Nu känner jag mig faktiskt lugnare inför förlossningen i augusti!

• fönster mot vägen
    goatess82 skrev 2011-05-22 09:55:32 följande:
    Håller med dig, hann inte få någon bedövning och dom sista 2 timmarna hade jag så ont så jag var knappt medvetende, men som sagt själv utkrystnandet var inga problem, kände också gud vad skönt att vanliga värkarna är över!
    Hann du få lustgas? Har förstått att många säger att de ej hann få något med lustgas använde de .

Min första förlossningen var lång o jobbig, med feber o frossa. Slutade med att de fick dra med sugklocka. Hann dock använda eda.

Andra förlossninge gick snabbt från att det var oregelbunda värkar med 9-12 minuter så tog det knappt 15 minuter till de var jämna med 4 minuters mellanrum och då hade vi 45 minuters bilfärd in..men vi hann in. Dock hann jag ej ta någon bedövning inte ens lustgas
  • Dohgon
    goatess82 skrev 2011-05-22 09:55:32 följande:
    Jag hann inter heller med någon vidare bedövning, fick lustgas men det var problem med den så de var tvungen att byta först masken och sen hela tanken. sen bytte de till andra uttaget istället när det inte funkat första gångerna. hade ju smärtlindring sista timmen iaf i form av lustgasen =)
    Kommer ihåg att vi pratade om ryggmärgsbedövning innan och det skulle vi sätta när jag ville ha det, men när det väl var dags så hade vi inte fått svar på blodprovet ännu så de hanns inte med. Men det ät jag tacksam för idag =)
  • goatess82
    fönster mot vägen skrev 2011-05-22 10:08:41 följande:
    Hann du få lustgas? Har förstått att många säger att de ej hann få något med lustgas använde de .
    jag testade 2 inandningar var redan för skärrad, men fick inte till det, har pratat med barnmorskan om det och hon tror den är mest effektfull om man hållt på med den en stund innan dom kraftigaste värkarna kommer.
Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger