• Bittermandel

det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger
  • KramKalas

jag hade en lätt förlossning på lite över 3 timmar, helt utan bedövning. barnmorskan sa efteråt "ja hade man filmat din förlossning och visat för förlossningsrädda hade nog många blivit betydligt lugnare"

Jag är helt övertygad om att min förmåga att slappna av och lyssna på min kropp var det som gjorde att det gick så bra.

sprack lite grann men det var inget som kändes.. bara lite obehagskänsla när de sydde.

• Zofian

Kan väl konstatera att alls upplever sina förlossningar väldigt olika och det är ju härligt att höra att inte alla går igenom det värsta dom vart med om i smärtväg. För bara för att jag kanske upplever otrolig snärta vill jag ju inte att alla andra måste göra det.

• Rockabilly

Förlossning SUGER!! Det gör så in i helvete ont och jag kommer aldrig göra det igen bara för det..

• Freijah

Jag håller med TS.
    Jag fick min son för 6 månader sedan, och jag förstod inte att det var på riktigt förrens vi kom in till förlossningen och dom sa att det var för sent för mig att få annat än lustgas och akupunktur :P

Självklart gjorde det ont, men inte ens i närheten av så ont som folk får det att låta.
    Fast så är jag ganska smärttålig också.

♥ Mihai 2010-11-23 ♥
  • HelenaMaria

Jag tyckte inte heller att det gjorde så ont. Det enda som jag tyckte var riktigt obehagligt var när huvudet precis var på väg ut och stod på sitt bredaste ställe, men rädslan för att spricka gjorde säkert smärtan värre än den egentligen var. Hade lustgas som smärtlindring och tycker att det räckte bra. Hade heller inte speciellt ont efter förlossningen, dock svullen vilket inte var så trevligt kanske.
    Får se hur det blir under andra förlossningen.. Jag ställer in mig på att det kommer att göra mer ont.

• straw2008

Klart det gör avskyvärt ont om man inte känner då man spricker....

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • miapia

Grattis till två härliga förlossningar! Härligt att höra att din berättelse.

Jag förstår inte varför en del blir så provocerade. Min förlossning gjorde jätteont trots mängder av bedövning, men den hade den ju gjort oberoende av hur andras förlossningar är. Man får väl försöka glädjas åt varandra.

• martinam
    Jag ser fram emot min första födsel nu i september med skräck blandad förtjusning. jag hoppas det går lika bra för mig som för TS och tack för alla posetiva inlägg som gör att funderingarna på om ungen kanske kan bo i magen i 18 år börjar blekna..
  • Zofian

Nu har jag fött. Jag kan säga att för min del gjorde det fruktansvärt ont. Å andra sidan så gick det väldigt fort. Från att vara öppen 5 cm när vi kom in till att lillen var ute tog det bara 3 timmar. Däremot var aldrig förarbetet jobbigt. Hade värkar totalt i ca 12 timmar varav dom första 8 timmarna var väldigt hanterbara.

• zauzz

Skönt att läsa om förlossningar som går smidigt Glad
    Väntar själv första barnet i oktober, och så klart har jag ju börjat oroa mig en del...

Morsan har berättat om sina, förvisso har hon nog glömt det värsta nu eftersom det var -67, -70 och -78 men hon säger att de två första, som var vanliga var ganska enkla, och att hon inte förstod efteråt varför folk försökte få henne att ligga och ta det lugnt. Hon kände sig nästan som vanligt.

-78 föddes jag genom akut kejsarsnitt, och det är inget hon vill göra om eller förstår hur någon frivilligt kan utsätta sig för. Hon hade så ont efteråt, och missade i princip de första dagarna för att hon kunde knappt röra sig. Satt i rullstol ett par dagar. 

Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger