• Bittermandel

det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger
  • Bittermandel
    Ferrari72 skrev 2011-05-22 09:51:19 följande:
    Det beror ju helt på hur stor man är därnere. Låter ju inget vidare sköj!!
    Haha den var rolig!
  • Bittermandel
    Emmmi89 skrev 2011-05-22 10:01:30 följande:
    Jag hade en latensfas på över 20 timmar och fick övernatta på bb med morfin så jag kunde sova. Jag upplevde det som mycket smärtsamt. Smärtan när jag väl fick komma till förlossningssalen var chockartad. Mitt sätt att hantera smärta har alltid varit att bli lite extra högljudd och det fanns inget skönare än att skrika i just det tillfället. Hade bara lustgas på min förlossning. Förstår ju inte varför du tog eda om det nu inte gjorde så ont..
    Ville vara på den säkra sidan  och tog därför eda första gången. Visste ju inte eftersom det var första gången. Tänk OM det skulle göra skitont längre fram liksom!
  • Bittermandel
    IsaViolia skrev 2011-05-22 10:06:26 följande:
    Tack ts! Nu känner jag mig faktiskt lugnare inför förlossningen i augusti!
    Härligt!!
  • Milkina cerka

Känner igen mig Ts, mina förlossningar har gått både fort o. förhållandevis smärtfritt.. nästan f ö r  fort dock.
    Enda gången jag verkligen kände att jag födde barn på riktigt var första ggn, det tog drygt 2h, andra ggn kände jag att det skulle gå fort och vi hann till BB o. att vara där i mindre än 10min så var han född.
    Lillan, ja hon kom i ambulansen som vi blev tvungna att ringa efter.

Så nej, det behöver inte göra särskilt ont eller ta så lång tid att föda barn alls, mina är födda med enb. lustgas eller helt utan bedövning, kan jag tillägga.

IsaViolia skrev 2011-05-22 10:06:26 följande:
    Tack ts! Nu känner jag mig faktiskt lugnare inför förlossningen i augusti!
    Lycka till!
    *´¨`*Se! Kvällningen kommer purpurmjuk för att i höjden lyfta stjärnehimlens duk*´¨`*
  • Goonie

Trevligt att det var så för dig TS, jag blackoutade typ av smärta.

• Här och nu

Fattar du inte att vi har olika förutsättningar o olika förlossningar? Suck.

• LJF

Jag tror det är väldigt individuellt, jag hade en snabb och lätt förlossning, så lite ont hade jag uppenbarligen att de inte ville ha in mig på förlossningen. De bad senare om ursäkt att jag inte hade fått komma in förrens jag ringde 3:e gången. Jag var berädd på att jag skulle ha så ont att jag trodde att jag skulle dö, för det är det man har fått höra. Nu var inte min förlossning så, direkt efter tänkte jag, det här gör jag om i morgon utan problem.

Min andra förlossning gjorde ondare men helt hanterbart, min tredje var en igångsättning det gjorde än mer ont. Jag har haft 3 förhållandevis lätta förlossningar med inte allt för mycket smärta, tog EDA på sista och precis när den började verka så var det dags att krysta, typiskt att vara ute försent. Nu blir det inga mer barn för mig men jag sörjer att jag aldrig mer ska få gå igenom en förlossning till, det är det häftigaste jag har gjort men jag förstår att alla inte har den upplevelsen av sin förlossning.

Min mamma berättade att hon och hennes BM hade börjat skrika åt varandra under mammas förlossning, min mamma hade skrikit: Jag dör, BM hade skrikit tillbaka: Det gör du inte. Jag är glad att man inte ärver allt

• Ellenö

Vad avundsjuk jag blir att det gått så lätt för dig och att du inte upplevt det att göra så ont, själv så tycke jag att det gjorde sjuhellvetes ont och bävar nå fruktansvärt för i november då jag måste göra om hela allt ihop igen..

• lilla mej

tyckte inte heller det var saaaaaaa hemskt att foda, aven fast min forsta tog lang tid. Tyckte det gjorde sa inihelskotta mer ont att amma  

ska foda igen om 6 veckor sa hoppas denna gar lika bra eller lattare... 

• Chardonnay

Jag instämmer med TS....och vill också uppmuntra inför andras kommande förlossningar. Jag hade förberett mig på den värsta möjliga sortens smärta och blev glatt överraskad självklart gjorde värkarna ont, absoult, men på ett överkomligt sätt. Det är ju en smärta som kommer och går hela tiden, smärtan är ju inte konstant. Jag ville ha epdiural och allt man kunde få, men jag blev avrådd hela tiden av BM som tyckte jag hanterade smärtan så bra och framför allt lyckades andas och fokusera så bra.( Normalt sätt är jag nog ganska gnällig och inte så smärt tålig så jag var väldigt förvånad !) Jag använde lustgas under värkarbetet men under krystningarna fick jag inte ta lustgasen för BM ville att man skulle vara fokuserad. Jag upplevde ingen smärta alls under krystandet, bara tryck. Jag sprack en hel del, men inte ens det kände jag. Troligen var min kropp "hög" på adrenalin eller nåt Jag hörde mig själv skrika nån gång, men det var inte av smärta, utan det vara bara ljud som kom ut ur min kropp med den här fantastiska "urkraften" man plötsligt har. Jag fattade inte att det var jag som lät ens Föda barn är det mest fantastiska jag gjort, det är SÅ häftgt !!!! Nu har det gått 9 månader och jag kan knappt fatta det än Jag vill också påpeka att smärta är ju så otroligt individuellt, jag är bara glad att jag fick en positiv upplevelse och håller tummarna för er andra därute som det snart är dags för

Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger