• Bittermandel

det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger
  • GrönaDruvan

Jag har också två rätt lätta förlossningar i bagaget! Första hade jag bara lustgas och visst gjorde det ont, men aldrig så ont så man trodde man skulle dö. Andra föddes på båren precis inannför dörrarna på förlossningen. Ingen bedövning hann jag med men det gick kanon! Hade lite ont i bilen ner till bb, men det var ju så kort tid!! Andra förlossningen gick otroligt fort.

• GrönaDruvan

....och ni som haft en jävligt jobbig förlossning och är lite sura för att det finns en sådan här tråd, kan väl starta en egen tråd och sluta läsa denna? Är väl jättebra att vi som faktiskt haft bra och lätta förlossningar delar med oss av våra upplevelser. Är väl inget att bli sur eller irriterad över,.. Jag tror de flesta vet att alla kvinnor har olika förutsättningar och olika smärttröskel, men man måste få dela med sig av bra saker också!

• finskaflikkan
    GrönaDruvan skrev 2011-10-29 22:44:42 följande:
    ....och ni som haft en jävligt jobbig förlossning och är lite sura för att det finns en sådan här tråd, kan väl starta en egen tråd och sluta läsa denna? Är väl jättebra att vi som faktiskt haft bra och lätta förlossningar delar med oss av våra upplevelser. Är väl inget att bli sur eller irriterad över,.. Jag tror de flesta vet att alla kvinnor har olika förutsättningar och olika smärttröskel, men man måste få dela med sig av bra saker också!

Precis!
  • k girl
    Men är det möjligt att ha en positiv tråd utan att utmåla kvinnor som har haft jobbiga förlossningar som simulanter? Sen går det ju att ha en både jobbig och smärtsam förlossning och ändå en jävligt positiv förlossningsupplevelse.
  • 3 barns mamma84
    k girl skrev 2011-10-30 10:45:40 följande:
    Men är det möjligt att ha en positiv tråd utan att utmåla kvinnor som har haft jobbiga förlossningar som simulanter? Sen går det ju att ha en både jobbig och smärtsam förlossning och ändå en jävligt positiv förlossningsupplevelse.
    Precis
    Jag hade en bra förlossning men blandade uppleverser men fast det var komplikationer så var det en dröm upplevelse för mig  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Tokstolla

hahaha, ts ska vi byta  

Jag funderade länge på att kanske göra abort med tvåan pga min förlossningssmärta.
    Jag gick på medicin som gjorde att jag inte kunde på eda, och timmarna gick och hade min man och mamma inte varit där hade jag begått självmord pga smärtan. Efter ngr timmar var min medicin ute ur systemet och eda kunde sättas in (om dock inte riskfritt) och DÅ var det en dans på rosor och jag håller fullständigt med dig att det då inte gjorde så ont

Nu vet jag att jag inte kommer att kunna få eda pga min blodförtunnande  medicin men tydligen finns det andra smärtlindringar man kan få med nr 2 Så det gjorde mig lite lugnare. Annars hade jag INTE pallat en förlossning som den första... 

• CocoC

Har också haft två lätta förlossningar. Innan första var jag inställd på att det skulle göra så ont att man nästan "dog" och jag hade bestämt att jag ville ha epidural. Nu gick den förlossningen så snabbt att jag inte hann få någon och det behövdes egentligen inte.

När det var dags för nr 2 tänkte jag att om det gick utan smärtlindring första gången så borde det gå den här gången också. Och det gjorde det. Visst gjorde det ont, inte tu tal om det men inte så att jag var nära att skrika eller så... Och betydligt mindre ont än vad jag hade föreställt mig inför första förlossningen!

Lycka till alla ni som det snart är dags för!

• BunnyBrown
    Det jag blev irriterad över var TS klumpiga sätt att skriva det på.
  • Kottlingen

Tycker också att det är synd att vissa nästan blir fientliga för att andra fått "lättare" förlossningar än andra..

Jag upplevde smärtan som hanterbar, även om jag trodde jag skulle dö stundtals. Då försökte jag bara påminna mig om att det inte var att jag höll på att dö utan höll på att föda. Mitt mantra var "jag håller inte på att dö, jag håller inte på att dö"....

JAg körde utan någon som helst bedövning av olika anledningar, men klarade ändå av att hantera smärtan. Har haft riktigt hems mensvärk innan, då jag faktiskt uppsökt läkarvård för att jag trott att jag skulle dö, och förlossningen var bara ett par gånger värre.

Tänk positivt så.. Går man in med tanken att det kommer att göra superduper otroligt ont så börjar man känna smärtan där, istället för att tänka det kommer att göra ont men går att hantera så börjar man på en lägre smärtnivå..

Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger