det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag är inte sur över någon tråd, däremot tycker jag att trådstartaren har uttryckt sig lite klantigt, smärta är ju inte objektivt så att det handlar om vad man "tycker" och "anser". Jag skrev nyss i en annan tråd angående min förra förlossning att jag hade vad många förstagångsmammor (och andragångsmammor för den delen) anser vara en så kallad skräckförlossning, det hände precis det som många - inklusive JAG - var rädda för. Men, och det är jätteviktigt att understryka: jag hade ingen negativ förlossningsupplevelse för det. Jag ville göra om det redan dagen efteråt. Man behöver inte ha en lätt förlossning och stå och skämta med barnmorskan för att ha haft en positiv förlossningsupplevelse. Man kan ha haft jävulskt ont och ändå inte behövt tappa sin kontroll över smärtan, man har kunnat hantera smärtan, behöver inte ha blivit rädd och så vidare. Det tycker jag är sjuhelvetes mycket viktigare att säga än att polarisera förlossningar i "jobbiga och smärtsamma" och "lätta och i princip smärtfria".
Gudrun Abascal skriver i "Att möta förlossningssmärtan" att det egentligen inte spelar någon roll hur en förlossning har sett ut - om den har varit utdragen eller snabb, om den har varit instrumentell och ur medicinsk synpunkt komplicerad eller ur medicinsk synpunkt helt normal - det avgörande för hur man upplever sin förlossning i efterhand är om man har blivit sedd, hörd och fått bekräftelse för det man känner.
Jag har visserligen protesterat en del mot TS, men att man skulle vara "ärlig" med en gravid kvinna och berätta värsta skräckhistorien tycker jag faktiskt inte heller. Att vara rädd för inte förlossningen framåt på något sätt, tvärtom kan det påverka den väldigt negativt. Är det vettigt att skrämma kvinnor så att de hellre vill ha kejsarsnitt (något som flera landsting är väldigt restriktiva med om det inte finns medicinska skäl) än att föda vaginalt, och är vettskrämda inför den vaginala förlossning de kanske måste ha?
Man behöver inte hymla om att det gör ont för väldigt många kvinnor - men jag menar att man måste föra fram budskapet att det är en smärta som är hanterbar. "De flesta" har inte panikförlossningar och "de flesta" spricker inte härifrån till månen. "De flesta" är återställda inom åtta veckor efter förlossningen och har inte bestående men - kan tillägga här att det med bestående men räknas att man inte är återställd efter ett år inom förlossningen. Och efter ett år är det väldigt, väldigt få som inte är återställda.
Jag fortsätter att harva, men jag tycker att det är så sjukt synd att bilden av en positiv förlossning ska vara en smärtfri förlossning. Varför det? Jag har haft två positiva förlossningsupplevelser, den andra var en drömförlossning i min mening och det trots att jag hade ont och att det krävdes en hel del av mig. Jag tycker att det är jätteviktigt att förmedla att smärtan är och bör ses som någonting konstruktivt, och att den är fullt hanterbar även om det kan behövas en del förberedelse och ansträngning för att hantera den.
Det är ju så här det är: somliga har lätta förlossningar och andra har svåra förlossningar. Den som har haft en "lätt förlossning" på pappret kan ha en riktig mardrömsupplevelse bakom sig och den som har haft en jobbig förlossning kan se det som en riktig drömförlossning. Till syvende och sidst handlar det en hel del om hur vi som födande kvinnor bemöts av barnmorskor och övrig personal på förlossningen, hurdant stöd vi får, liksom huruvida vi känner tillit till oss själva och det vi klarar av.
Det behövs absolut motbilder till förlossningen som en fruktansvärd smärtsam mardröm, men att den motbilden skulle vara att det "inte gör så förbannat ont som alla säger" och att man spelar schack mellan krystvärkarna ställer jag mig frågande till.