• Bittermandel

det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger
  • Lyktan

Någonstans så måste vi kvinnor börja förstå att allas kroppar är olika. Det handlar inte om smärttröskel eller inte. Det handlar om hur kroppen väljer att reagera på det som händer!
    En del kvinnor får skit ont, en del kvinnor känner av det och en del kvinnor går bakom hyddan och krystar ut en bebis utan minsta pip.

Ingen reaktion är bättre eller sämre, det som spelar roll är att ett barn kom till världen med hjälp av kvinnokroppen!

• martinam

Jag är rätt säker på att "alla" kvinnor vet om det, dock så vill man gärna tro att man själv kommer vara den som har det lätt för att minska förlossningsrädslan.

Man behöver tro att det kommer gå bra, även om man är inställd på det värsta. Om alla sa att det gör så ont så man gör det bara en gång och aldrig mer så skulle det inte finnas så många människor som det gör... men den där kommentaren som dom flesta lägger till efter sin berättelse "men det är värt allt, och man glömmer hur ont det gjorde" Gör att människor vågar sig på själva baby födandet.

Lyktan skrev 2011-06-13 23:56:16 följande:
    Någonstans så måste vi kvinnor börja förstå att allas kroppar är olika. Det handlar inte om smärttröskel eller inte. Det handlar om hur kroppen väljer att reagera på det som händer!
    En del kvinnor får skit ont, en del kvinnor känner av det och en del kvinnor går bakom hyddan och krystar ut en bebis utan minsta pip.

Ingen reaktion är bättre eller sämre, det som spelar roll är att ett barn kom till världen med hjälp av kvinnokroppen!
  • Lyktan
    martinam skrev 2011-06-14 10:52:16 följande:

Jag är rätt säker på att "alla" kvinnor vet om det, dock så vill man gärna tro att man själv kommer vara den som har det lätt för att minska förlossningsrädslan.

Man behöver tro att det kommer gå bra, även om man är inställd på det värsta. Om alla sa att det gör så ont så man gör det bara en gång och aldrig mer så skulle det inte finnas så många människor som det gör... men den där kommentaren som dom flesta lägger till efter sin berättelse "men det är värt allt, och man glömmer hur ont det gjorde" Gör att människor vågar sig på själva baby födandet.

Jag tror dock inte att alla kvinnor är medvetna om att det är kroppen som bestämmer hur förlossningen blir, inte kvinnan själv.
    Det är alltid prat om smärttrösklar, vem som behövde bedövning eller inte, vem som hade ondast, vem hade längst alt. kortast förlossning osv.
    Samma kvinna kan dessutom har flera olika förlossningar.

Menar endast att vi borde ägna oss åt det mirakel som sker istället för hur det sker.
  • pluppfamiljen

Grattis för dina ekla förlossningar alla har faktiskt inte så ont en del får ju till och med orgasmer... 

Blivande 6 barns mamma
  • lilla mej

jag kan nu bidra med en go forlossning med....2a barnet och det tog 1.5 timmar, inga stygn, ingen smarta for jag han ta edan. Men jag hade en satans visdomstand som gjorde ont istallet hahha....nu 6 dagar efter fl ar jag helt som vanligt, lite bullig over magen men vem bryr sig:))) lycka till alla dar ute och hoppas ni far en bra fl.

• Aniko

Kul för dig och grattis! Men för mig gjorde det j-kligt ont båda gångerna och jag tyckte bara att det var vidrigt.

MEN - jag är sugen på att göra om det igen ändå  

• Här och nu
    lilla mej skrev 2011-06-24 16:38:41 följande:
    jag kan nu bidra med en go forlossning med....2a barnet och det tog 1.5 timmar, inga stygn, ingen smarta for jag han ta edan. Men jag hade en satans visdomstand som gjorde ont istallet hahha....nu 6 dagar efter fl ar jag helt som vanligt, lite bullig over magen men vem bryr sig:))) lycka till alla dar ute och hoppas ni far en bra fl.
    Förlossning gör ONT. Men i olika grader.
  • Här och nu
    Lyktan skrev 2011-06-14 14:01:06 följande:
    Jag tror dock inte att alla kvinnor är medvetna om att det är kroppen som bestämmer hur förlossningen blir, inte kvinnan själv.
    Det är alltid prat om smärttrösklar, vem som behövde bedövning eller inte, vem som hade ondast, vem hade längst alt. kortast förlossning osv.
    Samma kvinna kan dessutom har flera olika förlossningar.

Menar endast att vi borde ägna oss åt det mirakel som sker istället för hur det sker.
    Man kan påverka en del om man har förmåga o vill, men det mesta är som du säger.
  • Här och nu
    zauzz skrev 2011-06-13 23:51:04 följande:
    Skönt att läsa om förlossningar som går smidigt Glad
    Väntar själv första barnet i oktober, och så klart har jag ju börjat oroa mig en del...

Morsan har berättat om sina, förvisso har hon nog glömt det värsta nu eftersom det var -67, -70 och -78 men hon säger att de två första, som var vanliga var ganska enkla, och att hon inte förstod efteråt varför folk försökte få henne att ligga och ta det lugnt. Hon kände sig nästan som vanligt.

-78 föddes jag genom akut kejsarsnitt, och det är inget hon vill göra om eller förstår hur någon frivilligt kan utsätta sig för. Hon hade så ont efteråt, och missade i princip de första dagarna för att hon kunde knappt röra sig. Satt i rullstol ett par dagar. 
    Jag missade den första VECKAN pga. VAGINAL födsel men mest amningshets.
  • Här och nu
    miapia skrev 2011-06-06 20:04:03 följande:

Grattis till två härliga förlossningar! Härligt att höra att din berättelse.

Jag förstår inte varför en del blir så provocerade. Min förlossning gjorde jätteont trots mängder av bedövning, men den hade den ju gjort oberoende av hur andras förlossningar är. Man får väl försöka glädjas åt varandra.

Man blir provocerad när en person tror att hennes upplevelse är allas sanning.
Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger