• Bittermandel

det gör inte så förbannat ont som alla säger

Jag vill bara som en helt vanlig och absolut inte hjälteutnämnd tvåbarnsmamma ge några uppmuntrande ord till er som oroar er inför förlossningen!

Med första dottern hade jag en jättelätt förlossning. Tänkte under krystvärkarna lite skämtsamt för mig själv att "jaha nu kanske man ska skrika lite som de gör på tv". Det kändes, men det var inga problem. Mellan värkarna babblade jag och barnmorskan om våra semesterplaner. Valde epidural och lustgas som bedövning.

Senaste förlossningen för tre veckor sedan var ännu lättare. Stod upp vid sängen och skojjade med barnmorskan när jag var öppen 10 cm, sen la jag mig på sängen och sonen var ute efter tre korta krystvärkar. Inga som hellst problem. Klämde på allt vad jag förmådde under värkarna och spelade schack med mannen där emellan. Hoppade upp ur sängen strax efter sonen var ute och tog en lång dusch. Underbart! Valde lustgas som bedövning.

Vad vill jag säga... Vet inte riktigt, men på något viss vill jag förmedla min bild av att föda barn. Jag är inte superwoman, feg, blyg och allt sånt, men jag vill säga att jag inte tycker att det gör så JÄVLA SJUHELVETES ONT ATT FÖDA BARN som väldigt många anser. Det är min bild, min sanning och min verklighet. Skulle kunna göra det om fem minuter igen om någon frågade mig, just för att det är ett så fantastiskt underbart ögonblick av ens liv, både för att man får lära känna sin kropp på ett sätt man aldrig gjort förr, men framförallt för att man får möta sin ängel, sitt hjärta sitt allt.

Lycka till alla blivande mammor!!!

Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger
  • Bittermandel
    Här och nu skrev 2011-05-23 12:36:27 följande:

Fattar du inte att vi har olika förutsättningar o olika förlossningar? Suck.

Varför skulle jag inte fatta det?
    Uppdaterar en ytterst intressant blogg då och då..
  • Lindreas

Jag tyckte inte själva värkarna gjorde så himla ont, och inte heller krystningen heller. Det som gjorde ont var ju förstås "the ring of fire" och när de ville att jag skulle flytta på mig hela tiden. Men jag håller med dig om att det inte gjorde så himla ont som jag hade trott. Naturligtvis har alla olika förutsättningar och hanterar smärta på olika sätt, men för mig var det inte så illa som jag hade föreställt mig.

Jag hade eda (som inte tog särskilt bra) och lustgas som smärtlindring.

• IsaViolia
    Här och nu skrev 2011-05-23 12:36:27 följande:

Fattar du inte att vi har olika förutsättningar o olika förlossningar? Suck.

Fattar inte du att det är skönt för oss som inte fött barn att det finns en sån här tråd med?
  • AmmiK82

Visst gör det inte ont om man har bedövning, men utan gör det så helskotta ont. :) Sen finns det ju annat som kan gå fel, som kanske förstagångsföräldrar ändå vill vara förberedda på. Att säga att det inte gör ont hjälper inte en person som kanske inte ens hinner få behövning. Härligt att det gick bra för dig dock! :)
    Min förlossning gick bra, gjorde dock helsikes ont!

• AmmiK82

..o min smärta var konstant när det väl körde igång. Från 05-09. Men jag hde ingen smärtlindring heller. ;)

• Empiiis

Hade en jätteenkel förlossning trots igångsätting(bara värkstimulerande dropp) och ett slut med sugklocka. Hade lustgasen men tog den bara för att jag hade läst att man ska det typ. Den var trevlig. Skrek lite i masken för att jag ville att min sambo och mamma skulle tycka synd om mig.

Hade enbart "ont" i ca 40 min när jag öppnade mig från 8 till 10 cm. Vi satt och skämtade och spelade kort mellan varven :)

Men jag är däremot rädd inför nästa förlossning. Har fått för mig att jag kommer få förlossningen från helvetet bara för att första var så extremt lätt. Tur att barn nr2 inte ska komma än på ett par år :p

• niagara

Förstår din tanke med tråden men tyvärr blir det väldigt provocerande för alla andra som har haft normala precis-så-där-jävla-ont-gör-det-förlossningar.

Du och dina superbithkvinnor får flyga vidare medans vi vanliga dödliga får fortsätta att bita i läderremmen..l

• 3 barns mamma84

Haha ja ts det är inte inte fårt att föda barn och inte smärtfritt hela för alla men ja jag hade iaf 24 timmar och sen var dottern ute med komplikationer .. men jag hade det fan inte ont jag jag blev faktist besviken !! jag ville känna men jag e nog glad att jag slapp ha hon höhö jag hade bara eda och kompisen hos mig hela vägen ut men jag ville göra detta om igen men tyvärr fick jag inte så 2 st snitt bebisar fick jag och en vaginal bebis.

Men o föda varn är banne mig underbart !!!

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ BLOGG mamma84.bloggagratis.se/
  • Zofian

Men stör ni er på att det går bra för andra så läs inte då. Jag har en vecka till min första förlossning och jag är inställd på värsta jävla smärtan minst. Men tänk om jag upplever en förlossning som ts. För smärta är helt och hållet individuellt. Hur vi väljer att reagera på den är också individuellt.

Var lite mindre svenska och glädjs med varandra istället för att trycka ner varandra.

Med rätt inställning påverkar man nog mer än man tror.

• Eventuellt

Min förlossning var så mycket enklare än jag hade föreställt mig. Fick epidural för jag hade ont i ryggen, i övrigt var det inte så farligt.. Jag var ju övertygad om att man skulle ligga och vråla i smärta, men det stämde inte ett dugg in på mig, skrek inte en enda gång..

Tycker hela upplevelsen var positiv och häftig :)

Svar på tråden det gör inte så förbannat ont som alla säger