• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • outlast
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 15:19:26 följande:
    Håller det argumentet? Jag tror inte det .

För det första finns ju de djur som föds upp av människan just för att männsikan föder upp dem.

För det andra så är det ingen som har sagt att man inte får försvara sig mot och även döda djur om man måste.
    Tror du att jag som vegetarian skulel säga "varsågod" om ett djur var inne på att äta upp mig.

För det tredje åt jag i förrgår en delikat köttsmakande vegetarisk hamburgare. Det går att göra sådana.
    Man ska inte krångla till det. Jag respekterar din åsikt att välja bort djur som föda oavsett hur flummiga vägar du vandrat för att nå den slutsatsen. Själv tycker jag att en saftig stek slår det mesta och det räcker som motivering för min del.

Du ska veta att djuren alltid är inne på att äta upp dig, det är tack vare oss köttätare som de hålls på mattan. Tacka oss istället för att ifrågasätta. They're out to get you, Sven-Erik. Even the small ones.
  • vampyria2

Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?

• Rödnäbba

Ja det är nog ok, men inte på långa vägar i den mängd och på det sätt som görs idag.

• Rödnäbba
    vampyria2 skrev 2011-05-01 09:43:51 följande:
    Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?
    allvarligt?
  • Sarah f
    Ja, alla kor skulle bara föröka sig ohejdat. De skulle kliva in i inseminationsbåsen och bara spreja sig dräktiga hela tiden.

Var tror du slaktdjuren kommer ifrån? Vad betyder "djuruppfödning" för dig? Har du problem med lösspringande kor, får och grisar till den grad att du tvingas äta av dem för att hålla ned beståndet? Var bor du, i såna fall?
  • luna1
    Haha! Det är väl bara att sluta avla fram kor, grisar osv.. 
  • Themis

Nej det är inte rätt om jag ska fundera ordentligt på saken, men det är för gott och enkelt för att jag ska sluta.

Om världsopinionen mot köttätande drevs ännu lite hårdare så skulle jag nog trilla över staketet en dag, men vanans makt är som bekant stor.

Försöker ha köttfri dag när det är min matvecka och inte överkonsumera kött, i nuläget. Det får duga.

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • taxsandra
    JabbaTheHut skrev 2011-04-30 17:22:42 följande:
    Stopp stopp! Om en ko blir sjuk åker den inte till slakt då man inte får skicka sjuka djur till slakteriet! Enbart kor med sjukdommar som inte påverkar kon fysiskt på något sätt får skickas till slakt.
    Men förövrigt Ja, om en ko av någon anledning inte håller måttet åker hon till slakt, just för att folk är för snåla för att betala vad det kostar att producera produkterna. Då måste de som producerar opimera sin produktion. Simpelt.
    Ta inte detta som ett påhopp, men vill bara klargöra att sjuka djur INTE hamnar i köttdisken! :)

du jag har jobbat ett antal år åt mjölkbönder oj jag de åker på slkat så fort deras kartän för atibiotika går ur korna.

• Sven Erik Johansson
    Dr Mupp skrev 2011-04-30 16:43:28 följande:
    Det jag läst var att han bvlev vegetarian på slutet. Det var nån händelse (kan det varit nåns död) som tydligen triggade honom till att bli vegetarian. Nu var det ju evigheter sen jag gjorde mitt skolarbete om hitler så detaljerna är lite difusa.
    Om jag inte minns fel var det i samband med moderns död, men jag tror aldrig han övergick till en helt vegetarisk diet.  Det var väl långt före han blev fyhrer och hans kökspersonal när han var fyhrer bör ha vetat en del. Hans diet under den tiden tas upp i artikeln jag länkade till. Jag tror inte man ska kalla Hitler för vegetarian.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-04-30 17:12:00 följande:
    Men de har med största sannolikhet inte ett dugg att göra med behandlingen av djur i ett slakteri. Utan snarare att man är kräsmagad.
    Jag äter kött och tycker det är gott! Jag jobbar med kor och har jobbat lite på grisgårdar, för mej är slakt en helt naturlig del i livet. Jag har kött liggandes i frysen och vet precis vilken kossa de köttet kommer ifrån, vad hon hette, vad hon mjölkade osv.
    Ändå tyckte jag att det var jobbigt första gången jag var på ett slakteri, då jag har svårt för att se djuren dö. Jag kan se dom levnde eller döda, inga problem, men just avlivningen har jag svårt för, inte för att jag tycker synd om djuren som avlivas utan för att jag tycker det är svårt att se livet försvinna från djur. Det kvittar om det är en lung avlivning hemma eller om de är en avlivning på ett slakteri, jag tycker ändå att det är skitjobbigt.

Jag är alltid noga med urspunget på kött och scharkprodukter jag köper i affären för att jag VET att djuren i Sverige har de så mycket bättre än djuren i andra länder. Självklart finns det ställen där djurn har det mer eller mindre bra även i Sverige men vi är ändå det landet som har världens hårdaste djurskyddslagar. Både på gott och ont...
    Jag håller med om att det finns skilnader mellan hur djur behandlas på olika ställen men jag hoppas på att mattrender så småningom kommer att ändras så efterfrågan på köttprodukter monskar allt mer o allt färre köttdjur föds upp-en gradvis övergång till en vegetabilisk folkhushållniong på sikt. Detta är inget som går på en natt och med lagstiftnikng utan jag vill verka för ändrade trender.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?